SZKOLENIA LUTY 2020 – Prawidłowe udzielanie zamówień w projektach unijnych : w progach ” krajowych „; w progach ” unijnych „; zgodnie z zasadą konkurencyjności (od 50.000,00 zł do 30.000 euro) ; zgodnie z zasadą rozeznania rynku (od 20.000,00 zł do 50.000,00 zł) – KOMPENDIUM WIEDZY DLA BENEFICJENTÓW ŚRODKÓW POMOCOWYCH – Wrocław, 10. – 11. lutego 2020 roku


KOMPENDIUM WIEDZY DLA BENEFICJENTÓW ŚRODKÓW POMOCOWYCH

PRAWIDŁOWE UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ

W PROJEKTACH UNIJNYCH:

  • w progach ” krajowych „
  • w progach ” unijnych „
  • zgodnie z zasadą konkurencyjności (od 50.000,00 zł do 30.000 euro) 
  • zgodnie z zasadą rozeznania rynku (od 20.000,00 zł do 50.000,00 zł)
  • najważniejsze zmiany wprowadzone w „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.” z dnia 22. sierpnia 2019 roku
  • korekty za naruszenie przepisów ustawy Pzp lub „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków”
  • odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

WROCŁAW, 10. – 11. LUTEGO 2020 ROKU

Szanowni Państwo,

W  imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje  uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zasady prawidłowego udzielania zamówień w projektach unijnych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów.

  • szkolenie jest przeznaczone dla m.in. Kierowników Zamawiającego, Kierowników Projektów, Członków Zespołów Projektowych, kierowników i specjalistów ds. zamówień publicznych i funduszy pomocowych i innych osób odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie Projektów  współfinansowanych ze środków UE,
  • szkolenie prowadzi : AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;

od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in.zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała  za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,

od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
  • w latach 2012 – 2015 ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy – przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów  z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO  pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
  • prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
  • konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych, 
  • autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym w zakresie m.in.: zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi, usługami projektowymi oraz usługami inżyniera kontraktu, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;

autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację  ustawy PZP z 2016 roku m.in. :

  • Wzorcowe postępowanie przetargowe z uwzględnieniem prawidłowej interpretacji i praktycznego stosowania najbardziej kontrowersyjnych znowelizowanych przepisów ustawy PZP,
  • Zamówienia publiczne od A – do Z – kompendium wiedzy,
  • Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
  • Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
  • Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
  • Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
  • Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
  • Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
  • Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych  ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
  • Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,

łącznie przeszkoliła ponad 11.000 osób w dziedzinie zamówień publicznych,    

  • szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych,
  • szkolenie odbędzie się we WROCŁAWIU, w dniach 10. lutego – 11. lutego 2020 roku, w godzinach 10.00 – 16.00 oraz 9.00 – 15.00;  w doskonale wyposażonej i klimatyzowanej sali konferencyjnej w Hotelu EUROPEJSKIM, ul. Piłsudskiego 88 ( telefon : 71 77 21 000); budynek znajduje się w centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Głównego PKP ; szczegółowe informacje na temat miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.europejskiwroclaw.pl,
  • uczestnicy otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia, w tym autorskie opracowanie wykładowcy / w wersji papierowej i na płycie CD / , notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,
  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad, 
  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi : 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
  • Uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
  • w terminie do dnia 3. lutego 2020 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  1. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie,NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że : 

  • rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  • program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43


PROGRAM SZKOLENIA :

PRAWIDŁOWE UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ

W PROJEKTACH UNIJNYCH

WROCŁAW, 10. – 11. LUTEGO 2020 ROKU

OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA – ART. 29 Ustawy Pzp

1. Zasady prawidłowego przygotowania opisu przedmiotu zamówienia :

  • Art.29 ust.1 Pzp  – definiuje zasady sporządzania OPZ,
  • budowa OPZ – najważniejsza czynność Zamawiającego na etapie przygotowania do postępowania o udzielenie zamówienia,
  • OPZ– katalog wszystkich czynności i obowiązków Wykonawcy przy realizacji zamówienia (umowy), na podstawie którego Wykonawca może rzetelnie skalkulować cenę oferty,
  • IPU/projekt umowy jako integralna część OPZ,
  • pojęcie „usług powiązanych”,
  • biegli – możliwość/konieczność powołania biegłego do sporządzenia OPZ,
  • rozeznanie rynku, analiza dostępnych rozwiązań, konsultacje z ekspertami jako narzędzia wspomagające sporządzenie OPZ,
  • dialog techniczny.

2. Typowe naruszenia w tym zakresie (z podziałem na niektóre, podstawowe branże ). 

  • naruszenie art.29 ust.2 ustawy Pzpnaruszenie zasady uczciwej konkurencji (przykłady),
  • naruszenie at.29 ust.3 ustawy Pzpstosowanie nazw własnych, znaków towarowych, patentu, źródła pochodzenia, producenta, produktu bez spełnienia przesłanek ustawowych wynikających z art.29 ust.3 ustawy Pzp ( przykłady),
  • opis zasad oceny równoważności – obowiązek Zamawiającego umożliwiający ocenę ofert równoważnych – brak opisu lub bardzo niejednoznaczne zasady oceny równoważności lub stosowanie zasady: równoważny= tożsamy,
  • opis spełniania wymogów równoważności – obowiązek Wykonawcy w celu wykazania spełniania przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań równoważności szczegółowo opisanych przez Zamawiającego w SIWZ.

Wybór oferty pomimo braku spełnienia wymogów równoważności lub odrzucenie oferty pomimo spełnienia wymogów równoważności bez wyjaśniania treści oferty w trybie at.87 ust.Pzp.

3. Odpowiedzialność za nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia.

  • odpowiedzialność Kierownika Zamawiającego,
  • odpowiedzialność wyznaczonych osób ( członka/ów komisji przetargowej lub biegłych) do przygotowania OPZ, w tym IPU/projektu umowy (zasada indywidualizacji odpowiedzialności),
  • korekty finansowe za wadliwy i sprzeczny z ustawą Pzp opis przedmiotu zamówienia a odpowiedzialność Kierownika Zamawiającego i osób wyznaczonych (członka/ów komisji przetargowej lub biegłych) do przygotowania  OPZ, w tym IPU/projektu umowy,
  • odpowiedzialność pracownicza,
  • odpowiedzialność odszkodowawcza biegłych,
  • odpowiedzialność karna.

4. Przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych za wadliwy opis przedmiotu zamówienia.

5. Dokumenty przedmiotowe wymagane na potwierdzenie, że oferowane dostawy  i usługi spełniają wymagania zamawiającego Rozporządzenie Ministra  Rozwoju   z dnia 26. lipca 2016 roku w sprawie rodzaju dokumentów jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia:

5.1. W celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego ( patrz.art.25 ust.1 pkt.2 ustawy Pzp), zamawiający może żądać w szczególności (katalog otwarty!):

1) próbek, opisów, fotografii, planów, projektów, rysunków, modeli, wzorów, programów komputerowych oraz innych podobnych materiałów, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego,

2) certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako środka dowodowego potwierdzającego zgodność z wymaganiami lub cechami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia, kryteriach oceny ofert lub warunkach realizacji zamówienia,

3) zaświadczenia niezależnego podmiotu uprawnionego do kontroli jakości potwierdzającego, że dostarczane produkty odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom technicznym,

4) zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem spełniania przez wykonawcę określonych norm zapewnienia jakości, jeżeli zamawiający odwołuje się do systemów zapewniania jakości opartych na odpowiednich seriach norm europejskich,

5) zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem spełnienia przez wykonawcę wymogów określonych systemów lub norm zarządzania środowiskowego, jeżeli zamawiający wskazuje środki zarządzania środowiskowego, które wykonawca będzie stosował podczas wykonywania zamówienia publicznego, odwołując się do unijnego systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub do innych norm zarządzania środowiskowego opartych na odpowiednich normach europejskich lub międzynarodowych opracowanych przez akredytowane jednostki.

5.3. Przykłady – dobre praktyki, obszary ryzyka, najczęściej popełniane błędy.

6. Ustalanie wartości szacunkowej zamówień.

  • wzorcowe zasady szacowania wartości zamówienia wynikające z art.32 ustawy Pzp i art 5 ppkt.b) ustawy Pzp,
  • sposoby ustalania szacunkowej wartości dla dostaw i usług,
  • sposoby ustalania szacunkowej wartości dla robót budowlanych ( w tym: zaprojektuj i wybuduj) i prac/usług  projektowych – wynikające z ustawy Pzp i aktów wykonawczych do ustawy (rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 18. maja 2004 roku i z 2. września 2004 roku)
  • podział zamówienia dozwolony i niedozwolony,
  • podział zamówienia na części w celu zwiększenia konkurencyjności postępowania (udział MŚP),
  • zaniżania szacunkowej  wartości w zamówieniach – skutki dla Zamawiającego,
  • podział zamówienia na części i udzielanie zamówienia w częściach lub z dopuszczeniem składania ofert częściowych z uwzględnieniem zamówień do 30 000 euro,
  • zamówienia do 30 000 € a art. 6a ustawy Pzp,
  • typowe naruszenia i odpowiedzialność za nieprawidłowości przy szacowaniu wartości zamówień i nieuzasadnionym dzieleniu zamówienia na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp,
  • szacowanie wartości zamówień objętych projektami współfinansowanymi ze środków unijnych (opinie UZP, orzecznictwo).

7. Planowanie zamówień, w tym zamówień objętych projektami współfinansowanymi ze środków unijnych.

  • obowiązek budowy Planu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego- art. 13a ustawy Pzp – zakres, terminy publikacji na stronie internetowej,
  • aktualizacja Planu Zamówień Publicznych,
  • projekty unijne a zasady konsolidacji w zakresie tożsamości rzeczowej i teminowej zadań ujętych we wnioskach/umowach o dofinansowanie i wartości zamówień „zwykłych” wynikających z planu rzeczowo – finansowego,
  • zamówienia nieplanowane – opinie UZP
  • zarządzanie wykonaniem Planu zamówień publicznych – nadzór, wykorzystanie oszczędności  wynikających z przeprowadzonych i rozstrzygniętych  postępowań.

8. Relacja przepisu art. 6a ustawy Pzp i art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp, typizacja możliwych zagrożeń.

  • analiza treści  art.6a ustawy  i przesłanek ustawowych umożliwiających korzystanie z tego przepisu -opinia UZP,
  • analiza treści  art.4 pkt.8 ustawy Pzp i przesłanek ustawowych umożliwiających korzystanie z tego przepisu,
  • zagrożenia wynikające  z niezgodnego z ustawą Pzp korzystania z art.6a w celu skorzystania z wyłączenia ustawowego art.4 pkt.8

9. Warunki udziału a przesłanki wykluczenia wykonawcy.

  • ustawowe wymogi budowy warunków udziału w postępowaniu,
  • zasady weryfikacji,
  • pojęcie proporcjonalności, adekwatności, niezbędności  warunków udziału w postępowaniu w stosunku do przedmiotu zamówienia, jego zakresu, wartości, okresu realizacji,
  • poleganie na zasobach podmiotów trzecich a warunki udziału w postępowaniu,
  • podwykonawstwo w zamówieniach publicznych a warunki udziału w postępowaniu (czy i w jakich okolicznościach).

10. Oświadczenia i dokumenty podmiotowe.

  • rodzaje dokumentów podmiotowych,
  • aktualność a ważność dokumentów podmiotowych,
  • obowiązek wezwanie do ich złożenia i uzupełniania,
  • oświadczenia i dokumentów podmiotowe w trybach bez prekwalifikacji  i z prekwalifikacją.

11. Kryteria oceny ofert.

  • cena a koszt,
  • kryteria przedmiotowe ( min. jakość, GPP-zielone zamówienia publiczne, kryteria związane z klauzulami społecznymi, termin, serwis posprzedażny, ocena osób skierowanych do realizacji zamówienia),
  • kryteria podmiotowe (odnoszące się do właściwości Wykonawcy) – lex specialis :usługi społeczne,
  • zasady konstruowania, opisu kryteriów oceny ofert,
  • typowe naruszenia,
  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert.

12. Zamówienia publiczne powyżej progów unijnych z obowiązkową komunikacją elektroniczną. 

  • miniPortal i jego funkcje (relacja do platform komercyjnych – zalety i wady),
  • platformy komercyjne – najczęściej stosowane platformy komercyjne ( ocena – zalety, wady, zasady stosowania, zagrożenia),
  • ePUAP – znaczenie w procesie udzielenia zamówienia,
  • kwalifikowany podpis elektroniczny,
  • oryginały, kopie, skany w postępowaniach z obowiązkową komunikacją elektroniczną (orzecznictwo KIO, opinie UZP),
  • formy pełnomocnictwa w postępowaniach  z obowiązkową komunikacją elektroniczną,
  • bezgotówkowe formy wadialne – najczęściej popełniane błędy przez Wykonawców,
  • udostępnianie dokumentacji w postępowaniach  z obowiązkową komunikacją elektroniczną,
  • archiwizacja dokumentacji w postępowaniach z obowiązkową komunikacją elektroniczną.

13. Badanie i ocena ofert.

  • wyjaśnienie treści oferty – art.87 ustawy PZP,
  • pojęcie oczywistej omyłki (nieumyślność omyłki, oczywistość omyłki,
  • oczywistość omyłek rachunkowych,
  • definicja omyłki,
  • omyłka w cenie jednostkowej, poprawianie kosztorysu, zmiana ceny oferty,
  • poprawianie innych omyłek na podstawie art.87 ust.2 pkt.3 ustawy Pzp (dopuszczalny zakres, zakaz zmian, forma wyjaśnień, konieczność wyjaśnień, nieudzielenie wyjaśnień),
  • badanie w kierunku rażąco niskiej ceny,
  • procedura typowa w przetargu nieograniczonym,
  • procedura odwrócona (art.24 aa ustawy Pzp) w przetargu nieograniczonym – różnice w zakresie badania ofert; pojęcie oferty najwyżej ocenionej; wezwanie w trybie art.26 ust.1 i  2 ustawy Pzp, aktualność dokumentów,
  • 26 ust.3 i ust.3a ustawy Pzpuzupełnianie oświadczeń i dokumentów (zakres rzeczowy wezwania, przepisy wynikające z Dyrektyw, charakter prawny wezwania, pojęcie „błędnego dokumentu”, zakres uzupełniania pełnomocnictw,  termin potwierdzenia spełniania warunków, termin na uzupełnienie, jednokrotność wezwania, obowiązek uzupełnienia, samodzielne uzupełnienie) ,
  • 26 ust.4 ustawy Pzp – wyjaśnianie oświadczeń i dokumentów ( żądanie wyjaśnień, wielokrotność żądania, art.26 ust.4 a art.26 ust.3 i ust.3a, fakultatywność odpowiedzi).

14. Zamówienia publiczne na usługi społeczne i inne szczególne usługi.

  • NOWE rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 16. grudnia 2019 roku w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej,
  • zasady udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi do 750 000 euro,
  • zasady udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi powyżej 750 000 euro,
  • zasada konkurencyjności w zamówieniach na usługi społeczne i inne szczególne usługi.

15. Umowa w sprawie zamówienia publicznego.

  • umowy wg ustawy Kodeks cywilny,
  • rodzaje umów,
  • umowa o roboty budowlane (przepisy lex specialis) w ustawie Pzp,
  • podwykonawstwo w ustawie Pzp,
  • zakres świadczenia umów, zmiany zakresu świadczenia umów (art.144),
  • czas trwania umowy,
  • zasady realizacji,
  • umowne oraz autonomiczne warunki ustawowe aneksowania umów,
  • ograniczenie swobody umów -art.144 ust.1 pkt.1 ustawy Pzp, zakaz a tryb „z wolnej ręki”,
  • zmiany dopuszczalne,
  • zmiany istotne – definicja, przykłady, konsekwencje dla stron umowy
  • unieważnienie umowy.

16. Podstawowe zasady przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego do 30 000 euro według tzw. wytycznych horyzontalnych ze szczególnym uwzględnieniem zasady konkurencyjności.

16.1. Najważniejsze zmiany wprowadzone w nowych  „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.” z dnia 22. sierpnia 2019 roku.

  • dostosowaniu Wytycznych do przepisów tzw. rozporządzenia omnibus, które weszło w życie 2. sierpnia 2018 roku, tj. m.in. wprowadzenie obowiązku stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków w przypadku projektów o dofinansowaniu do 100 000 EUR,
  • wprowadzeniu nowych wyłączeń z zasady konkurencyjności i rozeznania rynku,    usług opiekuńczych (deinstytucjonalizacja) w projektach EFS i usług świadczonych przez personel projektu B+R zatwierdzony we wniosku o dofinansowanie,
  • rezygnacji z obowiązku aktualizacji szacowania wartości przedmiotu zamówienia przed wszczęciem postępowania,
  • odbiurokratyzowaniu rozeznania rynku,
  • dopuszczeniu możliwości zastąpienia rozeznania rynku – zasadą konkurencyjności,
  • dopuszczeniu możliwości podpisywania umów z wykonawcami w wersji elektronicznej (kwalifikowany podpis),
  • umożliwieniu IZ PO podjęcia decyzji o kwalifikowalności dodatkowego wynagrodzenia rocznego, nagród i premii oraz świadczenia urlopowego pracowników beneficjenta.

16.2. Wspólne warunki i procedury w zakresie kwalifikowalności wydatków.

  • ramy czasowe kwalifikowalności,
  • ramy czasowe kwalifikowalności, a zwrot kwot zatrzymanych,
  • ocena kwalifikowalności wydatku – zgodność jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i prawa krajowego,
  • wydatki niekwalifikowalne.

16.3. Zamówienia udzielane w ramach projektów do 30 000 euro.

  • udzielanie zamówień o wartości szacunkowej przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku   od towarów i usług (VAT), w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców – w drodze zastosowania Pzp albo zasady konkurencyjnościzasady przygotowania i przeprowadzenia postępowania,
  • udzielanie zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto –  w drodze przeprowadzenia i udokumentowania rozeznania rynku – „wydatki w ramach projektu muszą być również ponoszone w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny albo zasady konkurencyjności „ – zasady przygotowania i przeprowadzenia postępowania,
  • rozeznanie rynku ma na celu potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie rynkowej; w celu potwierdzenia przeprowadzenia rozeznania rynku konieczne jest udokumentowanie dokonanej analizy cen/cenników potencjalnych wykonawców zamówienia – wraz z analizowanymi cennikami.
  • pozyskanie cenników ze stron internetowych wykonawców lub poprzez upublicznienie opisu przedmiotu zamówienia wraz z zapytaniem o cenę na stronie internetowej beneficjenta lub skierowanie zapytań o cenę wraz z opisem przedmiotu zamówienia do potencjalnych wykonawców, itd.,
  • zlecenia/umowy o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto – przepisy wynikające z wytycznych a regulaminy udzielania zamówień do 30.000 EUR,
  • uwzględnienie w zamówienia powyżej i poniżej 50.000.00 zł realizacji strategii na rzecz inteligentnego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu – rodzaje zamówień realizowanych zgodnie z zasadą konkurencyjności, w ramach których  beneficjent jest zobligowany do uwzględniania aspektów środowiskowych lub społecznych (np. kryteriów premiujących oferty podmiotów ekonomii społecznej, czy kryteriów dotyczących zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, osób bezrobotnych lub osób, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym,
  • wyłączenie procedur określonych w sekcjach 6.5.1 i 6.5.2 „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” z dnia 22. sierpnia 2019 roku dla zamówień określonych w art. 4 Pzp, z wyjątkiem zamówień określonych w art. 4 pkt 8 Pzp (zamówienia do 30 000 euro) oraz zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w projekcie przez osoby wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych zgodnie z tym wnioskiem,
  • wyłączenie procedur określonych w sekcjach 6.5.1 i 6.5.2 „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” z dnia 22. sierpnia 2019 roku w wyniku prawidłowego zastosowania zasady konkurencyjności określonej w sekcji 6.5.2 nie wpłynęła żadna oferta, lub wpłynęły tylko oferty podlegające odrzuceniu, albo wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania lub nie spełnili warunków udziału w postępowaniu,
  • możliwość zawarcia umowy w sprawie realizacji zamówienia z pominięciem zasady konkurencyjności, gdy pierwotne warunki zamówienia nie zostały zmienione,
  • możliwość realizacji zamówienia tylko przez jednego wykonawcę z następujących powodów:
  1. brak konkurencji ze względów technicznych o obiektywnym charakterze, istnieje tylko jeden wykonawca, który jako jedyny może zrealizować zamówienie,
  2. przedmiot zamówienia jest objęty ochroną praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej, tzn. istnieje tylko jeden wykonawca, który ma wyłączne prawo do dysponowania przedmiotem zamówienia, a prawo to podlega ochronie ustawowej.

Wyłączenie może być zastosowane, o ile nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężania parametrów zamówienia.

16.4. Zasada konkurencyjności.

16.4.1. Udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności w przypadku:

  1. beneficjenta niebędącego zamawiającym w rozumieniu Pzp w przypadku zamówień przekraczających wartość 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT) – nie dotyczy,
  2. beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota określona w art. 4 pkt 8 Pzp, a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), lub w przypadku zamówień sektorowych o wartości niższej niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT).

16.4.2. Uniknięcia konfliktu interesów.

16.4.3. Opis przedmiotu zamówienia.

  • zasady wynikające z” Wytycznych”,
  •  zasada równoważności, sposób dokonywania opisu równoważności,
  • konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa (wymagane jest udostępnienie uzupełnienia wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia potencjalnemu wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawionych informacji, w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty),
  • do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień.

16.4.4. Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania (fakultatywnie) określane muszą być w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

16.4.5. Kryteria oceny ofert formułowane w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, przy czym:

  • każde kryterium oceny ofert musi odnosić się do danego przedmiotu zamówienia,
  • każde kryterium (i opis jego stosowania) musi być sformułowane jednoznacznie i precyzyjnie,
  • wagi (znaczenie) poszczególnych kryteriów powinny być określone w sposób umożliwiający wybór najkorzystniejszej oferty,
  • kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości Wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej oraz doświadczenia.

16.4.6. Termin na złożenie oferty dla dostaw, usług i robót budowlanych.

16.4. 7. Spełnienie  zasady konkurencyjności  zgodnie z „Wytycznymi”:

  1. upublicznienie zapytania ofertowego zgodnie z warunkami określonymi w „Wytycznych”,
  2. dokonanie wyboru oferty i udokumentowanie protokołem postępowania o udzielenie zamówienia.

16.4.8. Upublicznienie zapytania ofertowego – umieszczenie  w „bazie konkurencyjności”.  

16.4.8.1. Zmiana zapytania ofertowego.

  • przedłużenie  terminu składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne z uwagi na zakres wprowadzonych zmian,
  • treść pytań dotyczących zapytania ofertowego wraz z wyjaśnieniami zamawiającego publikowana jest zgodnie z „Wytycznymi”.

17. Protokół postępowania o udzielenie zamówieniawyłącznie w formie pisemnej.

17.1. Zawartość Protokołu:

  1. wykaz wszystkich ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, wraz ze wskazaniem daty wpłynięcia oferty do zamawiającego,
  2. informacja o spełnieniu warunków, o którym szczegółowo mowa w „Wytycznych”,
  3. informacja o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców, o ile takie warunki były stawiane,
  4. informacja o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny i sposobie przyznawania punktacji poszczególnym wykonawcom za spełnienie danego kryterium,
  5. wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru,
  6. data sporządzenia protokołu i podpis zamawiającego,
  7. załączniki:
  • potwierdzenie upublicznienia zapytania ofertowego w sposób wskazany w „Wytycznych„ wraz ze zmianami w zapytaniu ofertowym, o których mowa w pkt 15, o ile zostały dokonane,
  • złożone oferty,
  • oświadczenia o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez zamawiającego i osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane  z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert (tj. powiązań,  o których mowa  w  „Wytycznych”,

17.2. Informację o wyniku postępowania upublicznia się w taki sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe.

18. Zakaz dokonywania istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że:

  • zmiany zostały przewidziane w zapytaniu ofertowym w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres i charakter oraz warunki wprowadzenia zmian,
  • zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych  od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie  warunki określone w „Wytycznych”,

19. Zmiana istotna – jeżeli zmienia ogólny charakter umowy, w stosunku do charakteru umowy w pierwotnym brzmieniu albo nie zmienia ogólnego charakteru umowy i zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności zawartych w „ Wytycznych”.

20. Szacowanie wartości zamówień do 30.000 euro.

  • należyta staranność,
  • szacowanie dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu,
  • zabronione zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej,
  • w przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części.

21. Korekty finansowe za naruszenia przepisów ustawy Pzp w projektach współfinansowanych ze środków unijnych – w tym min. omówienie Rozporządzenia  Ministra Rozwoju  z dnia 22. lutego 2017 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

  • omówienie treści Rozporządzenia Ministra rozwoju z dnia 22. lutego 2017 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień ,
  • korekty za niestosowanie przepisów dyrektyw unijnych i ustawy Pzp,
  • zasady dotyczące nakładania korekt,
  • dopuszczalne ustawowo środki prawne umożliwiające dochodzenia zniesienia lub obniżenia korekt finansowych,
  • odpowiedzialność za nałożenie korekty finansowej,
  • główne obszary ryzyka przy przygotowaniu i  procedowaniu w  zamówieniach  publicznych ,najczęściej objętych  korektami UE – przykłady.

22. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie naruszeń przepisów Pzp.

22.1. Podstawowe zasady odpowiedzialności to:

  • zasada odpowiedzialności za czyn określony w ustawie,
  • zasada odpowiedzialności za czyn zawiniony,
  • zasada prymatu stosowania ustawy nowej.
  • Zakres podmiotowy – zakresem podmiotowym odpowiedzialności objęte są następujące osoby:
  • osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo organu zarządzającego podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych, któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, lub zarządzającego mieniem tych jednostek lub podmiotów,
  • kierownicy jednostek sektora finansów publicznych,
  • pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonywanie obowiązków w takiej jednostce, których niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, z zastrzeżeniem ust. 2,
  • osoby wykonujące w imieniu podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych, któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, czynności związane z wykorzystaniem tych środków lub dysponowaniem tymi środkami,
  • w przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych określonego w art. 17 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zwanej też uondfp (dotyczącego nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych), osoba obowiązana lub upoważniona do działania w imieniu podmiotu publicznego lub prywatnego, który oferuje pomocnicze działania zakupowe na rynku, któremu kierownik zamawiającego powierzył przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, podlega odpowiedzialności za to naruszenie, jeżeli zamawiający jest jednostką sektora finansów publicznych lub udzielane zamówienie publiczne jest finansowane ze środków publicznych w odniesieniu do naruszenia dyscypliny finansów publicznych określonego w art. 13 uondfp (dotyczącego nieprawidłowości przy przekazywaniu, wykorzystywaniu i rozliczaniu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub innych środków pochodzących  ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, zwanych dalej „środkami unijnymi lub zagranicznymi”), (wykaz osób ).

22.3. Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych:

  • przyznanie lub przekazanie środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych bez zachowania lub z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich przyznaniu lub przekazaniu,
  • niedokonanie w terminie przez przyznającego lub przekazującego środki związane z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych rozliczenia tych środków,
  • nieustalenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych albo ustalenie takiej kwoty w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia,
  • niedochodzenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych albo dochodzenie takiej kwoty w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia,
  • niezgodne z przepisami umorzenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie spłaty na raty albo dopuszczenie do przedawnienia tej należności,
  • wykorzystanie środków publicznych lub środków przekazanych ze środków publicznych, związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem procedur obowiązujących : procedur określonych przepisami o zamówieniach publicznych – wyłącznie  w zakresie  określonym w art. 17 uondfp (dotyczącego nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień   publicznych), (…).

23. RODO w zamówieniach publicznych.

  • obowiązki zamawiającego
  • obowiązki Wykonawcy
  • odpowiedzialność za naruszenie postanowień RODO
  • przykłady stosowania RODO przez Zamawiających i Wykonawców.

Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje. 


   


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *