SZKOLENIA LUTY 2020 – Zamówienia publiczne w informatyce – z uwzględnieniem obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych / tekst jednolity ustawy Prawo zamówień publicznych ( Dz.U. z 2019 r. poz.1843) – Warszawa, 26. – 27. – 28. lutego 2020 roku


KOMPENDIUM WIEDZY DLA ZAMAWIAJĄCYCH PUBLICZNYCH :

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W INFORMATYCE

z uwzględnieniem OBOWIĄZUJĄCYCH przepisów

ustawy Prawo zamówień publicznych

/ tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz.1843 /

ZAKUP :

1. SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

ORAZ

ROZBUDOWY I MODYFIKACJI 

SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

2. SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO 

WRAZ Z OPROGRAMOWANIEM

oprogramowanie standardowe i specjalistyczne,

aplikacje biurowe i edukacyjne

W TRYBACH

USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

ORAZ ZAMÓWIENIA DO 30.000 EURO

WARSZAWA, 26. – 27. – 28. LUTEGO 2020 ROKU

Szanowni Państwo,

W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje  uprzejmie zapraszam do udziału w specjalnej trzydniowej edycji szkolenia, podczas którego zostaną  omówione zasady  dotyczące zamawiania  systemów informatycznych, ich rozbudowy, modyfikacji oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem / w tym specjalistycznym / – z uwzględnieniem OBOWIĄZUJĄCYCH przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej .

Szkolenie  będzie prowadzone  w formie wykładu i praktycznych ćwiczeń, z wykorzystaniem konkretnych przykładów ( case studies ) podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione najważniejsze zagadnienia z zakresu prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie  zamówienia publicznego ( w różnych trybach ) na zakup systemów informatycznych, rozbudowę oraz modyfikację systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem / w tym specjalistycznym /, zgodnie z OBOWIĄZUJĄCYMI przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz.1843) .        

Warsztaty będą prowadzone w oparciu o przygotowane przez wykładowcę materiały. Na każdym etapie (dla każdego z omawianych trybów)  omawiane będą konkretne zapisy, dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu, budowy pozacenowych kryteriów oceny ofert, polegania na zasobach podmiotu trzeciego, podwykonawstwa.

  • szkolenie jest przeznaczone dla : przedstawicieli Zamawiających odpowiedzialnych za udzielanie  zamówień  publicznych  na zakup systemów informatycznych i sprzętu komputerowego,  
  • celem szkolenia jest : uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury przetargowej z uwzględnieniem OBOWIĄZUJĄCYCH przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych (stan prawny aktualny na dzień szkolenia),  

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy :

  • tekst jednolity  ustawy Prawo zamówień publicznych ( Dz.U. z 2019 r. poz.1843 ) ;
  • obowiązujące akty wykonawcze do ustawy,
  • poradniki dotyczące stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert,
  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert  – wybrane wzorcowe przykłady           budowy kryteriów przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego,
  • materiały autorskie wykładowcy dotyczące dobrych praktyk przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego,
  • zestawy case-studies, dotyczące tematyki szkolenia,
  • Jednolity Europejski Dokument Zamówienia wraz z komentarzem,
  • prezentację przygotowaną przez Wykładowcę

i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale  w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : MGR AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ 

specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych od 1996 roku pełniąc różne funkcje kierownicze m.in. : Zastępca Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, gdzie odpowiadała za całokształt problematyki zamówień publicznych; Kierownik Wydziału Zamówień w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie, gdzie zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówienia sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej / m.in. przetargi na dostawy oraz roboty budowlane o wartości 268 mln PLN /;  Kierownik Wydziału Zamówień Publicznych i Inwestycji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział Wojewódzki  w Krakowie, gdzie zarządzała zamówieniami publicznymi i działalnością inwestycyjno – remontową; Kierownik Działu Zamówień Publicznych w Akademii Rolniczej w Krakowie, gdzie zarządzała całokształtem obszaru zamówień publicznych uczelni; 

od 2010 roku działa jako niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in.  w sprawach : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych  z robotami budowlanymi  i pracami projektowymi,  zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz  planowania, realizacji, kontroli  i audytu zamówień publicznych;

łącznie przeszkoliła ponad 11.000 osób w dziedzinie zamówień  publicznych,    

  • autorka publikacji pt. Zamówienia IT nie muszą stanowić problemu ( Wydawnictwo Wiedza i Praktyka , sierpień 2013 ),
  • współautorka publikacji Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania pt.” ANALIZA RYNKU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NA NARZĘDZIA INFORMATYCZNE „ w okresie od 1. lipca do 31. grudnia 2011 roku, od 1. stycznia do 31. grudnia 2012 roku oraz od 1. stycznia do 30. czerwca 2013 roku; 
  • jako ekspert Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania – min. wygłosiła prelekcję na temat „ Zamawianie szpitalnego systemu informatycznego ” podczas konferencji poświęconej Regionalnemu Systemowi Informacji Medycznej Województwa Łódzkiego,
  • prowadziła seminarium dla około 100 beneficjentów 7. osi priorytetowej POIG na temat prawidłowego postępowania przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem;
  • autorka poradnika „Analiza dobrych praktyk w zakresie realizacji umów IT ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki projektów informatycznych 7.osi priorytetowej PO IG”, Warszawa, 2011 roku,
  • wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w latach 2007 – 2016, gdzie na studiach podyplomowych prowadziła zajęcia na temat zamówień publicznych w informatyce i łącznie przeszkoliła około 1200 osób,
  • autorka programów pt. : Zamówienia publiczne na zakup usług informatycznych, Zakup systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz  z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych oraz Dobre praktyki i unikanie ryzyk w umowach w sektorze IT; dotychczas w szkoleniach o tej tematyce uczestniczyło około 1850  osób,
  • konsultantka w sprawach zamówień publicznych w sektorze IT redakcji : DZIENNIK Gazeta Prawna oraz  RZECZPOSPOLITA,
  • konsultantka w sprawach m.in.: zamawiania systemów informatycznych i sprzętu komputerowego w trybach ustawy PZP, opracowywania dokumentacji dla postępowań w trybach negocjacji z ogłoszeniem, zamówienia  z wolnej ręki,
  • Ekspert Wiodący ds. zamówień publicznych Ambasady Federacji Szwajcarii w projekcie Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy ,
  • audytor postępowań o zamówienie publiczne w informatyce ,

Przygotowała, nadzorowała i rozliczała postępowania na udzielenie zamówienia publicznego na m.in. :

  • Okablowanie strukturalne Oddziału Wojewódzkiego ZUS w Krakowie i podległych Inspektoratów oraz Biur Terenowych na terenie województwa małopolskiego,
  • Zakup sprzętu komputerowego o wielomilionowej wartości dla Oddziału oraz Inspektoratów i Biur terenowych,
  • Przygotowanie i uruchomienie Oddziałowych Ośrodków Przetwarzania Danych (Oddział ZUS w Krakowie oraz jeden z inspektoratów ZUS). Zadania te obejmowały: przygotowanie infrastruktury informatycznej, zakup specjalistycznego sprzętu oraz programów. Wartość obu zadań wyniosła ponad 10 mln złotych na zakup sprzętu, oprogramowania, okablowania,
  • Zakup sprzętu komputerowego, w tym bardzo specjalistycznego, na potrzeby badań realizowanych min. grantów UE dla wszystkich Wydziałów Akademii Rolniczej w Krakowie,
  • Zakup specjalistycznego oprogramowania dla poszczególnych Katedr Akademii Rolniczej w Krakowie, związanego  z prowadzona działalnością naukowa i dydaktyczną,
  • Zakup oprogramowania dla pracowni komputerowych dla 6 Wydziałów Akademii Rolniczej w Krakowie,
  • Zakup Systemu Informatycznego Sterowania Ruchem Miejskim komunikacji autobusowej i tramwajowej w Krakowie (wartość ponad 2 mln zł),
  • Zakup – dostawa systemu Krakowskiej Karty Miejskiej (wartość ponad 8 mln zł), współfinansowana przez UE, projekt wyróżniony nagrodą Marszałka Województwa Małopolskiego,
  • Zakup sprzętu komputerowego dla MPK w Krakowie ( łącznie za ponad 5 mln złotych – Stacje, zajezdnie, Dział Informatyki, budowa 2 serwerowni),
  • Zakup specjalistycznych programów komputerowych na potrzeby Działu Zarządzania Ruchem, Działu Kontrolingu, Działu Strategii MPK w Krakowie.

Była wiodącym konsultantem w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na m.in. :

  • wybór wykonawcy usługi ( w trybie negocjacji z ogłoszeniem ) pn. Przygotowanie aplikacji na smartfony oraz stworzenie narzędzia cyfrowego, pozwalającego na przetransponowanie powstałych w ramach projektu materiałów, w postaci artykułów i poradników do użytkowania przez posiadaczy smartfonów za pomocą przygotowanej aplikacji,
  • wybór wykonawcy usługi Przygotowanie dokumentacji technicznej systemu IT nadzoru poboru energii dla samorządowych jednostek sektora finansów publicznych z terenu województwa mazowieckiego
  • wybór wykonawcy usługi ( w trybie negocjacji z ogłoszeniem ) pn. Wirtualne Laboratoria Komputerowe,
  • wybór wykonawcy dla rozbudowy systemu informatycznego w Narodowym Archiwum Cyfrowym,
  • kompleksowa obsługa postępowania w trybie przetargu nieograniczonego pn. : „ Zakup sprzętu komputerowego i pomocy naukowych (urządzeń interaktywnych) oraz mebli dla szkół i gimnazjum na terenie Gminy Żórawina ”,
  • kompleksowa obsługa postępowań w trybie negocjacji z ogłoszeniem i przetargu nieograniczonego : „ Wybór Wykonawcy dla zadania: zakup systemu dziedzinowego i sprzętu dziedzinowego oraz sprzętu komputerowego dla 10 gmin ( Gmina Miejska Bolesławiec – Partner wiodący Projektu, Gmina Osiecznica, Gmina Warta Bolesławicka, Gmina Gromadka, Gmina i Miasto Lwówek Śląski, Gmina Bolesławiec, Gmina Miejska Zawidów, Gmina Zagrodno, Gmina Sulików) ”

Obecnie, uczestniczy jako konsultant w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w kilku projektach IT o dużej i bardzo dużej wartości, w tym projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach różnych programów pomocowych.

  • szkolenie trwa 24 godziny lekcyjne , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia, 
  • szkolenie odbędzie się w WARSZAWIE, w dniach 26. lutego (10.00 – 16.00) – 27. lutego (9.00 – 15.00) – 28. lutego (9.00 – 15.00) 2020 roku; w Centrum Konferencyjnym „COSINUS”, ul. Łucka 13, budynek znajduje się w centrum miasta, 20 minut spacerem od Dworca Centralnego : Al. Jana Pawła II, na Rondzie ONZ  w lewo w ul. Prostą, do skrzyżowania z ul. Żelazną w prawo, ul. Żelazną w lewo w ul. Łucką,
  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad, 
  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 1.150,00 PLN + 23 proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;

uwaga :   

– w przypadku udziału  w szkoleniu od dwóch do trzech osób z jednej firmy/instytucji, przysługuje bonifikata w wysokości 100,00 PLN od każdej zgłoszonej osoby;

– firmy/instytucje, które zamierzają zgłosić powyżej trzech osób, uprzejmie zapraszamy do negocjacji indywidualnych warunków udziału w szkoleniu;

– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
  1. w terminie do 19. lutego 2020 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem – 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  1. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania   faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

  1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43 

 Uwaga : w ramach Programu Operacyjnego POLSKA CYFROWA oraz projektów finansowanych z innych źródeł,  proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ i przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków unijnych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego w dziedzinie informatyki; wyniki kontroli zamówień publicznych w IT jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne w informatyce; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą, która specjalizuje się m.in. w tym obszarze publicznych przetargów informatycznych


PROGRAM :

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W INFORMATYCE

WARSZAWA, 26. – 27. – 28. LUTEGO 2020 ROKU


MODUŁ I 

FAZY PRZYGOTOWANIA, REALIZACJI, ODBIORU I EKSPLOATACJI

DOTYCZĄCE  ZAKUPU,  ROZBUDOWY I MODERNIZACJI SYSTEMÓW IT

                          ORAZ OMÓWIENIE  POWIĄZANYCH  Z NIMI  USŁUG                                        

Zasady przygotowania i realizacji zamówienia :

I. Konstruowanie zamówienia z uwzględnieniem cyklu życia systemu :

1. Faza koncepcyjna – przygotowanie postępowania na zakup  i wdrożenie systemu informatycznego:

  • Studium Wykonalności,
  • Analiza przedwdrożeniowa,

– niezbędne opracowania do poprawnej realizacji projektu na wykonanie koncepcji wdrożenia, zbudowanie systemu informatycznego oraz jego  wdrożenie:

  • faza wyboru Wykonawcy,
  • faza wykonania i odbioru,
  • faza eksploatacji i dalszego rozwoju ( w tym serwisowanie, asysta techniczna, opieka, rozwój, dostarczanie nowych wersji oprogramowania).

2.1. Studium Wykonalności – lista niezbędnych elementów , w tym m.in.:

  • cel projektu,
  • odbiorcy ostateczni projektu,
  • analiza otoczenia projektu,
  • zidentyfikowane problemy,
  • korzyści o i oddziaływanie,
  • wskaźniki rezultatu projektu,
  • trwałość techniczna projektu,
  • opis istniejącego systemu,
  • finansowa trwałość projektu,
  • nakłady inwestycyjne,
  • harmonogram,
  • analiza wrażliwości,
  • charakterystyka kosztów i korzyści związanych z realizacja projektu,

2.2.  Zalecenia dotyczące struktury i zakresu studium wykonalności – Programu Operacyjnego  Polska Cyfrowa 2014 – 2020.

2.3. Analiza przedwdrożeniowa, w tym min.:

  • analiza wymagań użytkownika -określenie potrzeb Zamawiającego,
  • analiza infrastruktury informatycznej niezbędnej do wdrożenia systemu,
  • przegląd dostępnych rozwiązań i ocena możliwości ich zrealizowania u Zamawiającego,
  • analiza ryzyk,
  • ograniczenia, kryteria,
  • wstępna definicja projektu,
  • rekomendacja jako wynik analizy,

II. Opis przedmiotu zamówienia Systemu IT z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych, ergonomii, wydajności, niezawodności, modyfikowalności z zapewnieniem usług serwisowania, aktualizacji, poprawek, rozwoju systemu ( w tym zalecenia zawarte  w  Rekomendacji  UZP  z 2009 roku ) :

II.1. Zakup systemu IT – dostawa czy usługa?

III. Szacowanie wartości zamówieniaw tym  z uwzględnieniem usług powiązanych ( asysty, rozwoju, opieki technicznej, serwisowania ) oraz  zamówień z art.67 ust.1 pkt 6 i lub 7.

IV. Wybór procedury dla zamówienia na opracowania koncepcji i wdrożenia systemu:

  • zamówienia do 30 tysięcy EUR,
  • tryby podstawowe – przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony,
  • tryby wymagające spełnienia przesłanek wynikających z przepisów ustawy Pzp: negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia, zamówienie z wolnej ręki,
  • partnerstwo innowacyjne,

V. Faza wykonania i odbioru :

  • Kontrola jakości, w szczególności do oprogramowania (np. ISO 9126, w modelu FURPS),
  • Konieczność określenia metryk jakości oraz stosowania technik ich pomiaru w umowach,
  • Kontrola jakości dokumentacji,
  • Kontrola jakości konstrukcji i struktury,
  • Rodzaje testów: testy modułowe, testy jednostkowe, akceptacyjne, integracyjne; metody oceny architektury, ocena spójności,
  • Możliwość dokonania oceny przez podmiot niezależny (audyt informatyczny),
  • Przeniesienie autorskich praw majątkowych do systemu,
  • Przekazanie kodów źródłowych oraz przeniesienie praw autorskich majątkowych do kodów źródłowych lub zawarcie umowy depozytu kodu źródłowego (contract   escrow).

VI. Zasady dotyczące zawierania umów na zakup systemów informatycznych i możliwość dokonywania w nich zmian w świetle art.144 ust.1 ustawy Prawa zamówień publicznych :

  • Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy –  tożsamość umowy z ofertą z zastrzeżeniem art.144 ust.1,
  • Przesłanki zmiany umowy art.144 ust.1,
  • Pojęcie zmian istotnych – definicja i znaczenie pojęcia „zmiany istotnej”,
  • Unieważnienie umowy – przesłanki ustawowe unieważnienia, skutki unieważnienia umowy   dla Zamawiającego i Wykonawcy,
  • Zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
  • Umowy na wykonanie zamówień na podstawie art.67 ust.1 pkt.6) i art. 67 ust.1 pkt.7) – zasady dotyczące udzielania zamówień w tych trybach,
  • Aneksy do umów – dopuszczalne w trybie art.144 ust.1; zasady dokonywania zmian; możliwość zmiany wynagrodzenia wykonawcy, możliwość zmiany wykonawcy, obowiązki informacyjne zamawiającego,
  • Waloryzacja świadczeń,
  • Niedopuszczalne zmiany umowy,

VII. Umowy wdrożeniowe, w tym :

VII.1. Modele umów wdrożeniowych.

VII.2. Treść umów wdrożeniowych.

VIII. Umowy serwisowe :

VIII.1. Treść umów serwisowych.

VIII.2. Umowy serwisowe a prawa autorskie.

IX. Umowy dotyczące zakupu oprogramowania komercyjnego.

X. Umowy dotyczące integracji systemów.

XI. Umowy dotyczące zakupu licencji, w tym :

XI1.  Modele licencyjne – per user, on site ,Eula.

XI.2. Określenie warunków licencji (uprawnienia, zakres, kopie, wypowiedzenie licencji) oraz ich modyfikacje stosownie do potrzeb zamawiającego.

XI.3.Zasady dotyczące zakupu licencji na konkretne oprogramowanie dla większej ilości użytkowników.

XI.4. Zasady konstruowania wymagań Zamawiającego dotyczące zakupu licencji na kilkanaście rodzajów oprogramowań „Z pudełka” ( z uwzględnieniem różnic wynikających z zasad udzielania licencji przez poszczególnych producentów tych oprogramowań).

XI.5. Aspekty prawno-autorskie.

XII. Umowy utrzymaniowe, w tym :

XII.1. Modele umów utrzymaniowych.

XII.2. Treść umów utrzymaniowych.

XIII. Umowy depozytu kodu źródłowego oprogramowania, w tym :

XIII.1. Modele depozytu kodu źródłowego.

XIII.2. Zasady składania, aktualizacji.

XIII.3. Dokumentacja kodów źródłowych.

XIII.4. Dzierżawa lub licencja na korzystanie z praw do kodów.

XIV. Faza eksploatacji i dalszego rozwoju :

XIV.1. Świadczenie usług serwisowych.

 XIV.2. Świadczenia gwarancyjne.

XV. Modernizacja oprogramowania/ systemu, w tym systemu dedykowanego :

XV.1. Rozbudowa systemu a autorskie prawa majątkowe.

XV.2. Zasady opisu istniejącego sytemu i wymagań kompatybilności nowych modułów  z istniejącym systemem.

XVI. Aktualizacja posiadanego przez Zamawiającego oprogramowania :

  1. Dedykowanego dla Zamawiającego,
  2. „Z pudełka”,

XVII. Subskrypcja – odnowienie posiadanego oprogramowania :

  1. Dedykowanego dla Zamawiającego,
  2. „Z pudełka”,

XVIII.  Aspekty prawno – autorskie.

XIX. Przykłady dobrych praktyk, standardów i zwyczajów wpływających na  efektywniejszą realizację umów na świadczenie usług i realizację dostaw (np. dostawa systemu klasy ERP) informatycznych :

XX. Przykłady postanowień umowy –„pułapek” i sposobów ich unikania, wynikających z ryzyk prawnych w umowach funkcjonujących w branży IT – sposoby na uniknięcie uzależnienia się Zamawiającego od Wykonawcy (vendor lock-in), z podaniem przykładowych postanowień umownych.


MODUŁ II

WZORCOWE ZARZĄDZANIE PROCESEM UDZIELANIA ZAMÓWIENIA

NA ZAKUP,  ROZBUDOWĘ I MODERNIZACJĘ

SYSTEMÓW IT 

I. Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja systemu informatycznego w trybie przetargu nieograniczonego :

  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania, kryteria oceny ofert, w tym obligatoryjnie kryteria  pozacenowe m.in. : jakość, w tym parametry techniczne, właściwości funkcjonalne, serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, kryteria podmiotowe – organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia,
  • konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia: szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (art. 29, 30 , 30 a, 30 b ustawy Pzp), warunki udziału w postępowaniu – nowe zasady , sposób oceny ich spełniania  (zasada odwróconej weryfikacji – art. 24aa ) – nowe, dodatkowe wymagania, dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu,
  • wymagane formy składania oświadczeń  od Wykonawcy w progu krajowym i progu unijnym,
  • JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – obligatoryjny dla postępowań w progu unijnym,
  • budowa projektu umowy /IPU/, wzoru umowy klauzule  dotyczące podmiotu udostępniającego swoje zasoby ( w tym SOLIDARNA  ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTU TRZECIEGO), przewidywane zmiany umowy – art.144 ust.1 ustawy Pzp,
  • pojęcie istotnych zmian w umowie,
  • przesłanki unieważnienia,
  • pozacenowe kryteria oceny ofert, sposób ich opisu i ocenyZASADY BUDOWY , PRZYKŁADY
  • modyfikacje treści SIWZ, pytania do SIWZ, przedłużanie terminu składania ofert,
  • ocena ofert,
  • wykluczenie Wykonawcy – wykluczenie obligatoryjne i fakultatywne,
  • odrzucenie ofert, wybór najkorzystniejszej oferty,
  • obowiązki wykonawcy przed zawarciem umowy,
  • obowiązki informacyjne zamawiającego.

II. Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja systemu informatycznego w trybie przetargu ograniczonego :

  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu  i sposób oceny ich spełniania, budowa kryteriów selekcji , dodatkowe wymagania, dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, wymagane dokumenty od Wykonawcy, pozacenowe kryteria oceny ofert,
  • ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na podstawie kryteriów selekcji,
  • podstawy wykluczenie Wykonawców (obligatoryjne i fakultatywne) ; 
  • obowiązki informacyjne Zamawiającego,
  • zaproszenie do składania ofert,
  • konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia: opis przedmiotu zamówienia (art. 29, 30, 30a, 30b ustawy Pzp), budowa projektu umowy – klauzule dotyczące przewidywanych zmian w umowie, pozacenowe kryteria oceny ofert  i sposób ich oceny,
  • modyfikacje treści SIWZ , pytania do SIWZ, przedłużanie terminu składania ofert,
  • ocena ofert,
  • odrzucenie ofert,
  • wybór najkorzystniejszej oferty,
  • obowiązki wykonawcy przed zawarciem umowy,
  • obowiązki informacyjne zamawiającego,
  • ryzyka związane ze stosowaniem przetargu ograniczonego (przykłady) – zmowy przetargowe, w tym zmowy wertykalne.

III.  Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja  systemu informatycznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem :

  • poszerzone przesłanki udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem,
  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu  i sposób oceny ich spełniania – informacja o minimalnych wymaganiach, które muszą spełnić wszystkie oferty, możliwość udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzania negocjacji, możliwość podziału negocjacji na etapy oraz ich liczbę,
  • budowa kryteriów selekcji  w postępowaniu,
  • ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na podstawie rankingu,
  • wykluczenie wykonawców – podstawy wykluczenia,
  • obowiązki informacyjne Zamawiającego,
  • zaproszenie do składania ofert wstępnych wraz z SIWZ – ( zasady budowa wstępnej SIWZ ),
  • ocena ofert wstępnych (stanowisk negocjacyjnych) – zasady dotyczące oceny, ustawowe obowiązki odrzucenie ofert wstępnych na podstawie przepisów ustawy Pzp,
  • zaproszenie do negocjacji ,
  • etapy prowadzenia negocjacji,
  • zasady prowadzenie negocjacji (omówienie przedmiotu zamówienia, projektu umowy, warunków realizacji zamówienia),
  • zaproszenie do składania ofert „ostatecznych” wraz z przekazaniem SIWZ – elementy obligatoryjne, w tym waga przypisana  kryteriom  oceny ofert lub kolejność tych kryteriów,
  • ocena ofert, odrzucenie ofert, wybór oferty najkorzystniejszej.

IV. Zamówienie z wolnej ręki po nowelizacji – przesłanki stosowania, ryzyka:

  • 67 ust.1 pkt.1) lit.a
  • 67 ust.1 pkt.1) lit.b – zjawisko vendor lock-in
  • 67 ust.1 pkt.3) – tzw. zamówienie awaryjne
  • 67 ust.1 pkt.6) – zamówienia na usługi (i roboty budowlane) przewidziane w ogłoszeniu
  • 67 ust.1 pkt.7) – zamówienia na  dostawy przewidziane  w ogłoszeniu
  • zamówienia ” in house” – 67 ust.1 pkt.12-15

IV.1. Przesłanki unieważnienia przez Sąd  umowy zawartej w trybie zamówienia z wolnej ręki, min. na podstawie art. 67 ust.1 pkt. 1 lit. .a) oraz art.67 ust.1 pkt.1 lit. .b) ustawy Pzp.

V. Plan postępowań o zamówienia publiczne – obowiązek informacyjny .

V.I. Wzorcowy plan zamówień publicznych na dostawy i usługi IT.

V.II. Plan zamówień do 30 tys. EUR .

V.III. Dopuszczalne udzielanie zamówień do 30 tys. EUR.

V.IV. Sposób dokumentowania zamówień do 30 tys. EUR.

V.V. Udzielanie zamówień do 30 tys. EUR z naruszeniem przepisów ustawy Pzp.


MODUŁ III

ZAMÓWIENIA NA ZAKUP

SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO WRAZ  Z OPROGRAMOWANIEM

1. Główne problemy Zamawiających dotyczące zakupu  sprzętu IT .

2. Obowiązek stosowania kryteriów pozacenowych (maksymalnie 60 %może stanowić cena) – przykłady stosowania  pozacenowych kryteriów oceny ofert na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowa­nia .

3. Zakup sprzętu komputerowego w trybach podstawowych (przetargu nie­ograniczonego i ograniczonego) :

3.1. Budowa treści ogłoszenia, w szczególności :

  • opis przedmiotu zamówienia, 
  • warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania,
  • kryteria oceny ofert, w tym min: ocena parametrów technicznych, wydajność, koszt eksploatacji, serwis posprzedażny, pomoc techniczna, sposób dostawy,
  • terminy składnia ofert/wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – realne, umożliwiające Wykonawcom przygotowanie ofert/wniosków – (skrócenie terminów) – jak je stosować?
  • zmiany do umowy (art. 144 ust.1 ustawy Pzp –  zakres, charakter, rodzaj zmian),
  • nowa definicja „zmian istotnych”,
  • zamówienia na dostawy  w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie 67 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp,
  • budowa „kryteriów selekcji” warunków udziału w postępowaniu – w przetargu ograniczo­nym,
  • ryzyka związane ze stosowaniem trybu przetargu ograniczonego (zmowy przetargowe),

3.2. Konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia :

  • opis przedmiotu zamówienia na zakup sprzętu komputerowego – umożliwiający do­konanie zakupu celowego, efektywnego, zgodnego z wymaganiami i potrzebami Zamawiającego, z zagwarantowaniem pełnego  zestawu usług serwisowych z uwzględnieniem Rekomendacji UZP na zakup zestawów komputerowych z 2012 roku,  Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, opinii UZP dotyczącej stosowania testów aplikacyjnych i syntetycznych  przy badaniu wydajności sprzętu ,
  • warunki udziału w postępowaniu i sposób dokonywania ich oceny – w tym wymaga­nia dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwier­dzenie spełniania warunków udziału  w postępowaniu,
  • wymagane oświadczenia i dokumenty od Wykonawcy w progu krajowym i unijnym – zasada „odwróconej weryfikacji”,
  • charakter próbki w postępowaniu o udzielenie zamówienia – testowanie sprzętu komputerowego ( empiryczne zbadanie cech przedmiotu składającego się na ofertę, sprawdzenie jego szczegółowych parametrów, ocena zgodności przedmiotu oferty z SIWZ ), zwartościowanie cech przedmiotu zamówienia według przyjętych kryteriów pozacenowych,
  • stosowanie testów aplikacyjnych i/lub syntetycznych ( dla zakupu sprzętu komputerowego  i serwerów) – przykłady, opinie: UZP, PIIiT, portalu PPPIT,
  • budowa projektu umowy – w tym klauzule dotyczące: serwisu gwarancyjnego, czasu reakcji/czasu diagnozy/czasu naprawy,
  • przykłady klauzul, dotyczących możliwości wprowadzania zmian  w umowie  i sposobu dokonywania tych zmian – art.144 ust.1 ustawy Pzp,
  • definicja „zmian istotnych”,
  • pozacenowe kryteria oceny ofert i sposób ich oceny – przykłady; dodatkowe kryteria, w tym pojęcie „kosztu”.

4. Modyfikacje treści SIWZ, szczególnie w zakresie opisu przedmiotu zamó­wienia.

5. Zasady oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – w przetargu ograniczonym. Budowa i praktyczne stosowanie  „ kryteriów  selekcji „ .

6. Ocena ofert ( w tym badanie próbek) oraz prawa Zamawiającego dotyczące wymogów związanych z OPZ.

7. Wykluczenie Wykonawcy

8. Odrzucenie ofertw tym ofert z rażąco niską ceną .

9. Różnice pomiędzy przetargiem nieograniczonym a ograniczonym.       

10. Zakup części zamiennych do sprzętu IT  w trybie zamówienia  „ z wolnej ręki ”  :

  • przesłanki ustawowe – art. 67 ust.1 pkt.1) ppkt.a) i b), art. 67 ust.1 pkt 6) i 7) ustawy Pzp,
  • wykładnia dotycząca możliwości stosowania trybu „z wolnej ręki” – stanowisko UZP, kontrole unijne, wytyczne KS RM,
  • wyniki kontroli UZP dotyczące udzielania zamówienia z wolnej ręki na zakup części zamiennych, dodatkowych modułów,
  • zasady dokumentowania postępowań w trybie „z wolnej ręki”,
  • zaproszenie do negocjacji (budowa treści zaproszenia z uwzględnieniem art. 68 ustawy Pzp,
  • prowadzenie negocjacji, dokumentowanie negocjacji,
  • wymagane dokumenty od Wykonawcy,
  • zawarcie umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki – przesłanki unieważnienia umowy (wy­roki SO),

11. Zakup oprogramowania wraz z zakupem sprzętu komputerowego :

  • opis przedmiotu zamówienia – najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp,
  • przesłanki ustawowe dotyczące możliwości zakupu oprogramowania „z wolnej ręki” : art. 67 ust.1 pkt.1) a) i b), art.67. ust.1 pkt.3),  art. 67 ust.1 pkt.6  i 7 ustawy Pzp, 
  • kompatybilność z posiadanym oprogramowaniem i sprzętem IT,
  • zjawisko vendor lock-in” i sposoby przeciwdziałania,
  • wytyczne UZP,
  • orzecznictwo KIO,
  • dobre praktyki – przykłady – wzory umów.

12. Opieka serwisowa pogwarancyjna (posprzedażna) sprzętu IT, usługi wsparcia, asysty, rozwoju i aktualizacji oprogramowania zakupionego wraz ze sprzętem IT w świetle wyników kontroli UZP, NIK, IZ, zaleceń zawartych w Rekomendacjach UZP na zakup systemów informatycznych (Warszawa 2009 r.).

Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *