SZKOLENIA 2019 – Wzorcowe postępowanie przetargowe – z uwzględnieniem prawidłowej interpretacji i praktycznego stosowania najbardziej kontrowersyjnych znowelizowanych przepisów ustawy PZP – Kraków, 14. – 15. marca 2019 roku


KOMPENDIUM WIEDZY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH DLA : 

pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę

w zakresie Prawa zamówień publicznych,

   osób wchodzących w skład komisji przetargowych,

 → osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur

o udzielenie zamówienia publicznego, 

 → kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych

za przygotowanie i przeprowadzenie

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,

 → pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę

z zakresu zamówień publicznych,

WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE

PRAKTYCZNE OMÓWIENIE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA

POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO  

Z UWZGLĘDNIENIEM

PRAWIDŁOWEJ INTERPRETACJI I PRAKTYCZNEGO STOSOWANIA

NAJBARDZIEJ KONTROWERSYJNYCH PRZEPISÓW

USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH  

KRAKÓW, 14. – 15. MARCA 2019 ROKU

 Szanowni Państwo,

W  imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje  uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu – prowadzonemu w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu wzorcowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem właściwej interpretacji i prawidłowego stosowania najbardziej kontrowersyjnych znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Program szkolenia zawiera wszystkie zmiany w ustawie PZP i aktach wykonawczych / aktualny stan prawny /.

  • celem szkolenia jest
  1. uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego  z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 22. czerwca 2016 roku ,
  2. wskazanie dobrych praktyk / w bardzo praktycznym ujęciu /  na etapie :
  • przygotowania i przeprowadzenia procedury,
  • realizacji umowy z wybranym wykonawcą,
  • szkolenie jest przeznaczone dla : pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego,  kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz  pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych, 

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, materiały do ćwiczeń – zestaw Case studies  oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale  w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;

od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała  za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, 

od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych  z robotami budowlanymi i pracami projektowymi,  zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz  planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;

autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację  ustawy PZP z 2016 roku m.in. :

  • Zamówienia publiczne od A – do Z – kompendium wiedzy,
  • Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
  • Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
  • Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
  • Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
  • Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
  • Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
  • Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych  ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
  • Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,

         łącznie przeszkoliła ponad 10.950 osób w dziedzinie zamówień publicznych,    

  • w latach 2012 – 2015 ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy – przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
  • prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
  • konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
  • autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
  • szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych / szczegółowy program w załączeniu / ,
  • szkolenie odbędzie się w KRAKOWIE, w dniach 14. marca ( 10.00 – 16.00 ) – 15. marca ( 9.00 – 15.00 ) 2019 roku; w doskonale wyposażonej sali konferencyjnej w hotelu Warszawskim****, ul. Pawia 4 – 6, tel.: 124242100, e-mail: recepcja@hotelwarszawski.pl, www.hotelwarszawski.pl, budynek znajduje się w centrum Krakowa, w bezpośrednim sąsiedztwie / vis a vis / Galerii Krakowskiej i Dworca PKP Kraków Główny,
  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad, 
  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
  • uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej  w  70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
  1. w terminie do dnia 7. marca 2019 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  1. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto :  KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje;  Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

  1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43 


PROGRAM :

WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE

KRAKÓW, 14. – 15. MARCA 2019 ROKU

I. PROCEDURA ODWRÓCONA – ART.24 aa PZP – PRZETARG NIEOGRANICZONY ( ART.56 UST.2 DYREKTYWY 2014/24/UE)

  1. Obowiązek poinformowania o stosowaniu „procedury odwróconej” w SIWZ, Ogłoszeniu o zamówieniu.
  2. Istota i cel – uproszczenie i przyspieszenie etapu oceny ofert.
  3. Etapy działań Zamawiającego w procedurze „odwróconej” – przebieg działań.
  4. Pojęcie „oferty najwyżej ocenionej” .
  5. Procedura badania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia – 26 ust.1 lub 2 Pzp.
  6. Zasady stosowania art.26 ust.3 i 4 Pzp oraz art.24 ust.8 i 10 Pzp
  7. Pojęcie „oferty najkorzystniejszej” .
  8. Ponowne badanie –art.24aa ust.2 Pzp – uprawnienie Zamawiającego

II. OCENA OFERTUZUPEŁNIENIA I WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE DOKUMENTÓW I OŚWIADCZEŃ ORAZ WYJAŚNIANIE TREŚCI OFERT  ( W TYM BADANIE RAŻĄCO NISKIEJ  CENY)

  1. Stosowanie art.26 ust.3 ustawy Pzp w procedurze „odwróconej”.
  2. Stosowanie art.26 ust.3 w procedurze w trybach z prekwalifikacją.
  3. Zakres stosowania art.26 ust.3 – w związku z art. 26 ust.2f ustawy Pzp.
  4. Stosowanie art.26 ust.3a ustawy Pzp, w tym pojęcie „wadliwego pełnomocnictwa”.
  5. Zakres stosowania art.26 ust.4 Pzp – wyjaśnienia dotyczące oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust.1 Pzp.
  6. Wyjaśnianie treści oferty – art.87 PZP – uprawnienie czy obowiązek?
  • kodeksowa definicja oferty
  • zakaz zmian treści oferty –wyjaśnienie a zmiana treści oferty
  • zakaz uzupełniania – wyjaśnienie a uzupełnienie treści oferty
  • forma wyjaśnień
  • konieczność wyjaśnień w przypadku wątpliwości co do treści oferty
  • nieudzielenie wyjaśnień lub wyjaśnienia niewyczerpujące w stosunku do wezwania Zamawiającego
  • wyjaśnienia oferty w dialogu konkurencyjnym (prawo i obowiązek), pojęcie „sprecyzowania” i „dopracowania”
  • zakaz prowadzenia negocjacji dotyczący treści złożonej oferty
  • poprawianie oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych – definicje
  • pojęcie „nieumyślności” omyłki
  • ryzyka przy stosowaniu art.87 ust.2 pkt.3 ustawy Pzp; granice zmian dokonywanych w związku ze stosowaniem art.87 ust.2 pkt.3

6.1. Rażąco niska cena.

  • definicja rażąco niskiej ceny (orzecznictwo krajowe i wspólnotowe)
  • 89 ust.1 pkt.4) – odrzucenie oferty
  • czynności poprzedzające ewentualne odrzucenie oferty na podstawie art.89 ust.1 pkt.4) – wyjaśnianie dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny i dostarczone dowody (postępowanie wyjaśniające) – art.90 ustawy Pzp; konieczność szczegółowych wyjaśnień rażąco niskiej ceny/ krotność wyjaśnień w świetle orzecznictwa KIO
  • ciężar dowodu – art.90 ust.2 Pzp – na etapie oceny wyjaśnień oraz-  190 ust.1 a pkt.1) – w postępowaniu odwoławczym
  • decyzja o odrzuceniu oferty; obowiązek zamawiającego szczegółowego wyjaśnienia dotyczącego przyczyn odrzucenia oferty

6.2. Obowiązek wyjaśniania domniemania rażąco niskiej ceny – art.90 ustawy Pzp.

  • adaptacja art.69 dyrektywy 2014/24/UE
  • przebieg postępowania wyjaśniającego
  • porównanie do wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich ofert ( w tym odrzuconych)
  • cel postępowania wyjaśniającego
  • forma – dopuszczalność każdej formy, w szczególności środków komunikacji elektronicznej
  • treść wyjaśnień
  • dowody.

III. JEDZ – OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA JEDZ PRZEZ WYKONAWCÓW WYNIKAJĄCY Z REGULACJI USTAWY PZPBŁĘDY, BRAKI, WYJAŚNIANIE I UZUPEŁNIANIE JEDZ

  1. Struktura JEDZ.
  2. Zawartość JEDZ.
  3. Zasady prawidłowego wypełniania, zawartość, formy składania (elektronizacja
  4. Zasady uzupełniania dokumentu.
  5. Kiedy JEDZ należy uzupełniać w całości?
  6. Kiedy JEDZ może być uzupełniany fragmentarycznie, w zależności od kwestionowanego elementu/warunku udziału w postępowaniu?
  7. Wyjaśnienia treści JEDZ dotyczące podmiotów, na zasobach których polega wykonawca – czy winny pochodzić od tego podmiotu, czy mogą zostać złożone przez wykonawcę?
  8. Zasady stosowania art.26 ust.3 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
  9. Zasady stosowania art.26 ust.4 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
  10. Wykluczenie wykonawcy na podstawie danych zawartych w JEDZ/ uzupełnionych w trybie art.26 ust.3 lub art.26 ust.4 ustawy Pzp.
  11. Poszerzony komentarz do JEDZ – najbardziej istotne elementy-omówienie
  12. Orzecznictwo KIO.

IV. PODMIOTY TRZECIE – POLEGANIE NA POTENCJALE INNYCH PODMIOTÓW ART. 22A USTAWY PZP

  1. Ustawowe uprawnienie Wykonawcy do odwoływania się do zasobów innych podmiotów ( art.63 ust.1 dyrektywy 2014/24/UE) – art.22a ust.1 ustawy Pzp w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zakres uprawnienia.
  2. Ograniczenia ( art.36a ust. 2 ustawy Pzp) – konieczność osobistego wykonania kluczowej części zamówienia przez wykonawcę.
  3. Zasady i podstawy wykluczenie podmiotów trzecich.
  4. Obligatoryjny udział podmiotu trzeciego w charakterze podwykonawcy ( orzecznictwo UE     w tym zakresie).
  5. Realność zobowiązania podmiotu trzeciego – art. 22a ust.2 ustawy Pzp. Obligatoryjna ocena realności.
  6. Forma i termin złożenia zobowiązania.
  7. Podwykonawstwo – art.22 a ust.4 ustawy Pzp.
  8. Solidarna odpowiedzialność za szkodę zamawiającego wskutek nieudostępnienia zasobów (dotyczy sytuacji finansowej i ekonomicznej).
  9. Zamiana innego podmiotu na inny / samodzielne wykonanie części zamówienia.
  10. Zasoby innego podmiotu a kryteria selekcji.

V. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZEGO ORZECZNICTWA PO NOWELIZACJI USTAWY PZP

  1. Warunki potwierdzające brak podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania (art.22 ust.1 pkt.1) (tzw. ”negatywne”) – obligatoryjne i fakultatywne.
  2. Warunki udziału dotyczące kompetencji lub uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów – wzorcowe przykłady.
  3. Warunki dotyczące sytuacji finansowej i ekonomiczne – wzorcowe przykłady.
  4. Warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej – wzorcowe przykłady.
  5. „Proporcjonalność„ warunków udziału w postępowaniu a ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
  6. Warunki odnoszące się do spełniania przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (bardzo istotne dla jakości zamówienia publicznego/zrealizowanej umowy).
  7. Precyzyjność opisania warunków udziału/wszelkie istotne dane i parametry.
  8. Minimalne poziomy zdolności /wskaźniki i wartości.
  9. Poleganie na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów .
  10. Najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp przy budowie warunków „pozytywnych” – orzecznictwo KIO, wyniki audytów, wyniki kontroli UZP.
  11. Konsorcjum a warunki udziału – możliwość określenia szczególnego sposobu spełniania warunków/np. w zakresie doświadczenia.

VI. DOKUMENTOWANIESZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ROZWOJU Z  DNIA 26 LIPCA 2016 R.  W SPRAWIE RODZAJU DOKUMENTÓW, JAKICH MOŻE ŻĄDAĆ ZAMAWIAJĄCY OD WYKONAWCY W POSTĘPOWANIU O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA (DZ. U. z 2016 R., POZ.1126)

  1. Wskazanie, które dokumenty wyszczególnione w rozporządzeniu w sprawie rodzaju  dokumentów odpowiadają poszczególnym przesłankom wykluczenia.
  2. Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału (odnoszące się do właściwości wykonawcy: zdolność techniczna lub zawodowa, sytuacja ekonomiczna lub finansowa, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej).
  3. Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału dotyczące spełniania przez przedmiot zamówienia wymagań określonych przez Zamawiającego (par.13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju  z 26. lipca 2016 r.).

VII. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – Z UWZGLĘDNIENIEM NOWELIZACJI USTAWY PZP Z 20. LIPCA 2018 ROKU

  1. Omówienie procesu elektronizacji zamówień publicznych w podziale na etapy i obowiązki – wykonawca/zamawiający, w tym z uwzględnieniem etapów elektronizacji systemu zamówień publicznych.
  2. Przebieg procesu udzielania zamówienia publicznego (elektronizacja postępowania)   po 18.04.2018 r. (doświadczenia Zamawiających – najbardziej istotne obszary ryzyka) i po 18.10. 2018 roku – opinie UZP, orzecznictwo KIO w zakresie min. podpisu  skanu oferty.  
  3. Obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w toku postępowania.
  4. E-faktura – pojęcia, terminy i zasady realizacji obowiązku przyjmowania elektronicznej faktury ustrukturyzowanej
  5. Nowe obowiązki wynikające z elektronizacji systemu zamówień publicznych i RODO.

5.1. Formy oświadczeń woli (pisemna, elektroniczna) w świetle rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27.06.2017r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych.

5.2. Problematyka elektronicznych oświadczeń woli – ryzyka, zagrożenia, forma.

5.3. Formaty danych (typy plików) stosowanych w toku komunikacji elektronicznej.

5.4. Podpis elektroniczny – cechy, podział ze względu na formę, skutki prawne.

5.5. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny.

5.6. Komunikacja elektroniczna:  rodzaje i formy, wyłączenia.

5.7. Czynności wyłączone z elektronizacji procesu zamówień publicznych.

5.8. Klauzula informacyjna. Prawa wynikające z RODO.

5.9.  Rodzaje incydentów i ich zgłaszanie.

5.10. Rodzaje zagrożeń wynikających z komunikacji elektronicznej  i przetwarzania danych.

  1. Wprowadzenie obowiązkowej komunikacji w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej najpóźniej od dnia  18. października 2018 roku – wynikające z dyrektyw UE (w przypadku zamawiających centralnych obowiązek ten istnieje od dnia 18. kwietnia 2017 roku), a zaimplementowanie rozwiązań w Pzp, pozwalających od dnia 18.10. 2018  roku na wszczęcie i przeprowadzenie postępowania  w sposób elektroniczny w zakresie wymaganym przez dyrektywy UE.
  2. Informacja UZP z 12. kwietnia 2018 rokuprzesunięcie w czasie elektronizacji zamówień w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej progów UE:
  • przesunięcie obowiązku wprowadzenia w tych postępowaniach komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej do końca 2019, tj. do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego, zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowane są Portale e-Usług,
  • powyższe rozwiązanie wg UZP: zwiększa szanse na lepsze przygotowanie się wykonawców, w szczególności z sektora MŚP, do elektronizacji zamówień, w  tym dyspo- nowania przez nich kwalifikowanym podpisem elektronicznym; zapewnia lepsze szanse  dla mniejszych zamawiających na przygotowanie się do wdrożenia elektronicznych narzędzi    do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; zdywersyfikuje zagrożenia zmniejszenia ilości ofert składanych w postępowaniach/unieważnienia postępowań z powodu braku ważnych ofert, ze względu na brak podpisu elektronicznego po stronie mniejszych wykonawców,
  • Standardy Usług i Danych dla Platformy e-Zamówienia – strona Ministerstwa Cyfryzacji.

VIII. DOPUSZCZALNOŚĆ ZMIANY UMOWY – BARDZO ISTOTNE ZMIANY PO NOWELIZACJI / ROZBIEŻNOŚCI INTERPRETACYJNE / WYTYCZNE WYNIKAJĄCE Z DYREKTYW

  1. Zmiany przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ – 144 ust.1 pkt.1 Pzp – zakres i charakter oraz warunki wprowadzania zmian.
  2. Zmiany dotyczące realizacji dodatkowych dostaw, usług, robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy – art.144 ust.1 pkt.2) Pzp.
  3. 144 ust.1 pkt.3) – pojęcie „okoliczności niemożliwych do przewidzenia” na etapie budowie SIWZ i IPU i pojęcie „należytej staranności”; górna granica zmiany.
  4. Możliwość zastąpienia wykonawcy z którym została zawarta umowa „nowym wykonawcą”- art. 144 ust.1 pkt.4) Pzp.
  5. „Zmiany nieistotne” – 144 ust.1 pkt.5).
  6. Zmiany o „nieistotnej wartości” –art.144 ust.1 pkt.6) Pzp ). Wytyczne wynikające z art.72 ust.2 dyrektywy klasycznej.
  • poniżej 10 % dla dostaw lub usług
  • poniżej 15 % dla robót budowlanych.

     6.1. Pojęcie zmiany istotnej. Konsekwencje wprowadzania zmian istotnych do umowy.

  1. Przepisy przejściowe:

7.1. Zakaz udzielania zamówień „dodatkowych”  w trybie zamówienia z wolnej j ręki ( usunięty nowelą  z   22. czerwca 2016 roku art. 67 ust.1 pkt.5) .

7.1.1. Zmiana brzmienia i przesłanek  art.67 i ust.1 pkt 6) i art.67 ust.1 pkt.7) – zniesienia pojęcia „zamówienia uzupełniające”.

7.2. Uprawnienia  Zamawiających,  którzy zawarli  umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek postępowań prowadzonych w oparciu o przepisy w brzmieniu sprzed wejścia w życie znowelizowanej ustawy Pzp:

  • możliwość dokonywania zmian zawartej umowy w oparciu o  przesłanki dotyczące zamówień dodatkowych i uzupełniających sprzed nowelizacji.
  • dopuszczalność zmiany umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, nawet jeśli zostały wykonane, w oparciu o art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. b) i c) oraz art. 19 ust. 3 pkt 3 lit. b) i c) ustawy nowelizacyjnej po spełnieniu przesłanek określonych      w tych przepisach.
  • brak obowiązku informacyjnego w przypadku dokonania ww. zmian umowy.
  • brak obowiązku informowania Prezesa UZP o dokonaniu takiej zmiany lub zamieszczania we właściwym publikatorze ogłoszenia o zmianie umowy.

IX . ZMIANY WYNAGRODZENIA RYCZAŁTOWEGO W ORZECZNICTWIE SO, KIO.

  1. Definicja wynagrodzenia ryczałtowego – Kodeks cywilny.
  2. Możliwość i zasady dokonywania zmian wynagrodzenia ryczałtowego w świetle nowelizacji ustawy Pzp – orzecznictwo SO, SN, i KIO.
  3. Stosowanie art.144 ust.1 1) w umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym.

X. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BŁĘDY W POSTĘPOWANIU WYNIKAJĄCE Z USTAWY O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW – poszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego.

Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *