KOMPENDIUM WIEDZY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH DLA :
– pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę
w zakresie Prawa zamówień publicznych,
– osób wchodzących w skład komisji przetargowych,
– osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur
o udzielenie zamówienia publicznego,
– kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych
za przygotowanie i przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
– pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę
z zakresu zamówień publicznych,
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE OD A DO Z
PRAKTYCZNE OMÓWIENIE WSZYSTKICH ETAPÓW
POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO :
– PRZYGOTOWANIE
– PROCEDOWANIE
– SPORZĄDZENIE UMOWY I ZARZĄDZANIE UMOWĄ
/ NADZÓR I ROZLICZANIE /
– DOKUMENTOWANIE POSTĘPOWAŃ
– ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ
POZNAŃ, 14. – 15. MARCA 2019 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu – prowadzonego w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu prawidłowego stosowania znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wszystkich zmian w ustawie PZP i aktach wykonawczych / aktualny stan prawny /.
- celem szkolenia jest :
- uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnieniem wszystkich zmian wprowadzonych w ustawie Prawo zamówień publicznych i aktach wykonawczych / aktualny stan prawny /,
- wskazanie dobrych praktyk / w bardzo praktycznym ujęciu / na etapie :
- przygotowania i przeprowadzenia procedury,
- realizacji umowy z wybranym wykonawcą,
- szkolenie jest przeznaczone dla : pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie Prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych,
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, materiały do ćwiczeń – zestaw Case studies oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
- szkolenie prowadzi : JAKUB MICHALSKI – RADCA PRAWNY
posiada wieloletnie i wieloaspektowe doświadczenie w zakresie zamówień publicznych, które zdobywał przy kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych m.in. : Starostwa Powiatowego w Suchej Beskidzkiej, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie , Krakowskiego Parku Technologicznym sp. z o.o. (podmiot zarządzający krakowską Specjalną Strefą Ekonomiczną), Instytutu Książki w Krakowie, Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury;
posiada również ugruntowane doświadczenie w przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji budowlanych oraz w związanych z nimi postępowaniach sądowych; prowadził obsługę prawną m.in. inwestycji w zakresie budowy budynku Małopolskiego Parku Technologii Informacyjnych oraz szeregu innych inwestycji budowlanych;
przygotował i przeprowadził na zlecenie firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje szkolenia w formule otwartej oraz zamkniętej na temat m.in.:
- „ Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych ” ,
- „ Zamówienia publiczne po nowelizacji „,
- „ Umowy w budowlanym procesie inwestycyjnym ” ,
- „ Umowy w zamówieniach publicznych ”,
które zostały ocenione – w anonimowych ankietach ewaluacyjnych – bardzo wysoko pod względem przygotowania merytorycznego i dydaktycznego wykładowcy oraz możliwości praktycznego wykorzystania przekazanej wiedzy w codziennej pracy uczestników zajęć,
- szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych / szczegółowy program w załączeniu / ,
- szkolenie odbędzie się w POZNANIU, w dniach 14. marca – 15. marca 2019 roku, w godzinach 10.00 – 16.00 oraz 9.00 – 15.00; w centrum Poznania, w doskonale wyposażonej i klimatyzowanej sali konferencyjnej w biurowcu OMEGA – 11. PIĘTRO, ul. Dąbrowskiego 79 A ( telefon : 698 952 833 ); szczegółowe informacje na temat miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.saleomega.pl,
- w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
- Uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
- w terminie do dnia 8. marca 2019 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
PROGRAM SZKOLENIA :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE OD A DO Z
PRAKTYCZNE OMÓWIENIE WSZYSTKICH ETAPÓW
POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO :
– PRZYGOTOWANIE
– PROCEDOWANIE
– SPORZĄDZENIE UMOWY I ZARZĄDZANIE UMOWĄ
/ NADZÓR I ROZLICZANIE /
– DOKUMENTOWANIE POSTĘPOWAŃ
– ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ
POZNAŃ, 14. – 15. MARCA 2019 ROKU
I. PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
- Powołanie Komisji Przetargowej – rozdzielenie zadań pomiędzy członków komisji zgodnie z zasadą indywidualizacji odpowiedzialności i przejrzystości (art.21 ust.3). Regulamin pracy Komisji Przetargowej –wzorcowe przykłady.
- Propozycja wyboru trybu postępowania.
- Ogłoszenie o zamówieniu- budowa w oparciu o OPZ; warunki udziału w postępowaniu, wykaz żądanych dokumentów, określenie terminu realizacji zamówienia, kryteria oceny ofert, kryteria selekcji ( w postępowaniach w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego), przewidywane zmiany do umowy(art.144 ust.1 pkt.1.uPzp)
- Budowa SIWZ i projektu umowy/Istotnych Postanowień Umowy.
II. ZASADY OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
- Opis przedmiotu zamówienia na dostawy – materiałów biurowych, mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania, żywności. samochodów, paliwa, energii elektrycznej.
- Opis przedmiotu zamówienia na usługi – szkoleniowe, cateringu, sprzątania i mycia okien, serwisowania sprzętu komputerowego, doradztwa specjalistycznego, obsługi prawnej, audytu informatycznego.
- Opis przedmiotu zamówienia na usługi projektowe.
- Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
- Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane realizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”
- Opis przedmiotu zamówienia na pełnienie funkcji: Inspektora Nadzoru, Inżyniera Kontraktu, Inwestora Zastępczego
III. BUDOWA SIWZ
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na dostawy.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na usługi.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na usługi projektowe.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na roboty budowlane rozliczane w systemie ryczałtowym.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na roboty budowlane rozliczane w systemie kosztorysowym powykonawczym.
IV. WYBÓR TRYBU, ZASADY PROCEDOWANIA
- Przetarg nieograniczony.
- Przetarg ograniczony.
- Negocjacje z ogłoszeniem.
- Negocjacje bez ogłoszenia
- Dialog konkurencyjny.
- Zamówienie z wolnej ręki.
- Zapytanie o cenę.
V. BUDOWA WARUNKÓW UDZIAŁU DLA DOSTAW, USŁUG I ROBÓT BUDOWLANYCH; OPIS SPOSOBU DOKONANIA SPEŁNIANIA WARUNKU – WZORCOWE PRZYKŁADY
- Warunki „pozytywne” – na potwierdzenie spełniania wymogów określonych w art.22 ustawy Pzp.
- Warunki „negatywne” – dotyczące podstaw wykluczenia wykonawcy – art. 24 ustawy Pzp
- Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (art. 25 ust.1 pkt.2 ) ustawy Pzp).
- Poleganie na zasobach „podmiotów trzecich”.
- Budowa JEDZ. – obowiązki Zamawiającego po 18.04. 2018 roku i po 18.10. 2018 roku, związane z elektronizacją zamówień. ESPD – nowe wytyczne UZP!.
- Procedura „odwrócona” – art. 24 aa – w przetargu nieograniczonym.
VI. BUDOWA POZACENOWYCH KRYTERIÓW OCENY OFERT
- Cena – ustalanie wagi tego kryterium w zależności od rodzaju zamówienia ( kiedy poniżej 60 % ?).
- Koszt., w tym koszty eksploatacji.
- Jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne.
- Aspekty społeczne – klauzule społeczne (omówienie).
- Aspekty środowiskowe – GPP.
- Aspekty innowacyjne.
- Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
- Serwis posprzedażny.
VII. MODYFIKACJA TREŚCI SIWZ, MODYFIKACJA TREŚCI OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU W PRZYPADKACH OKREŚLONYCH USTAWĄ PZP
- Pytania Wykonawców – terminy wnoszenia, terminy obligujące Zamawiającego na udzielenie odpowiedzi.
- Modyfikacja treści SIWZ – wpływ na przesunięcie terminu składania ofert.
- Modyfikacja treści SIWZ – obligatoryjna zmiana treści ogłoszenia o zamówieniu w progu „krajowym” i „unijnym”.
- Możliwość/konieczność udzielenia odpowiedzi na pytania Wykonawców wniesione po terminie ustawowym..
VIII. SZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ZAGADNIENIA ELEKTRONIZACJI W PZP, W TYM:
- Formy oświadczeń woli (pisemna, elektroniczna).
- Problematyka elektronicznych oświadczeń woli – ryzyka, zagrożenia, forma.
- Podpis elektroniczny – cechy, podział ze względu na formę, skutki prawne.
- Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny.
- Komunikacja elektroniczna – rodzaje i formy.
- Komunikacja elektroniczna w toku postępowania: forma, tryb, wyjątki od jej stosowania.
- Omówienie platformy e-Zamówienia.
- Etapy elektronizacji zamówień: I etap: od 18.04. 2018 roku ( główne problemy Zamawiających), II etap: od 18.10. 2018 roku –najnowsze opinie UZP i wyroki KIO ( w tym dotyczące podpisu na skanie dokumentów) .
IX. OCENA OFERT
- Ocena formalna.
- Ocena merytoryczna.
- Ocena w trybie „procedury odwróconej”- art.24 aa, art. 26.
- Wezwanie do wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 87 ust.1 ustawy Pzp
- Wezwanie do wyjaśnienia treści oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu w trybie art.26 ust.4 ustawy.
- Wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art.26 ust.3 ustawy.
- Zasady stosowania art. 26 ust. 2f.
- Wykluczenie Wykonawcy.
- Odrzucenie oferty.
- Unieważnienie postępowania.
X. UMOWY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
- Budowa wzoru umowy, projektu umowy, Istotnych Postanowień Umowy dla dostaw, usług, robót budowlanych ( w tym w systemie „zaprojektuj i wybuduj”)- wzorcowe przykłady.
- Klauzule dotyczące przewidywanych zmian umowy (art.144 ust.1 pkt.1) ustawy Pzp).
- Klauzule dotyczące podwykonawstwa w umowach o roboty budowlane.
- Zmiany umów – aneksy zgodne z przewidywanymi istotnymi zmianami w umowie.
- Umowy na zamówienia w trybie „ z wolnej ręki” na roboty budowlane i usługi (art. 67 ust.1 pkt.6) ustawy Pzp – zasady udzielania, przesłanki umożliwiające skorzystanie z art.67 ust.1 pkt.6).
- Umowy na zamówienia w trybie „ z wolnej ręki” na dostawy (art. 67 ust.1 pkt.7 ) -zasady udzielania, przesłanki umożliwiające skorzystanie z tego trybu; kontrowersje co do zakresu stosowania.
- Odstąpienie przez Zamawiającego od umowy z winy Wykonawcy.
- Rozwiązanie umowy – art.145 a ustawy Pzp.
- Unieważnienie umowy.
- Zmiany umowy na podstawie art. 144 ust.1 pkt.2) – pkt.6) –aneksy.
XI. NADZÓR NAD REALIZACJĄ UMOWY
- Odpowiedzialność pracowników merytorycznych za potwierdzanie wykonanych usług, dostaw, robót budowlanych.
- Monitorowanie prac realizowanych w ramach umowy.
- Komisyjne odbiory – zasady powoływania Komisji Odbiorowych.
- Odbiory warunkowe i bezwarunkowe.
- Odbiory etapów/faz, odbiór końcowy, odbiór ostateczny.
- Odstąpienie od umowy za opóźnienia w realizacji umowy i/lub wadliwe wykonywanie zamówienia.
- Penalizacja – odpowiedzialność wynikająca z przepisów k.k.
XII. TYPOWE BŁĘDY I NIEPRAWIDŁOWOŚCI PRZY UDZIELANIU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – przykłady (wyniki kontroli)
- Nieuzasadnione dzielenie zamówienia na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp.
- Błędne oszacowanie przedmiotu zamówienia/ zaniżanie wartości/ zawyżanie wartości/ dobór sposobu obliczania wartości zamówienia.
- Opis przedmiotu zamówienia z naruszeniem art. 29 ust.1, 29 ust.2 i 29 ust.3.
- Niewłaściwy dobór trybu udzielenia zamówienia.
- Warunki udziału w postępowaniu naruszające zasadę uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców.
- Nieprecyzyjny opis warunków udziału w postępowaniu uniemożliwiający dokonanie oceny ich spełniania.
- Budowa pozacenowych kryteriów oceny ofert – kryteria uznaniowe.
- Bezpodstawne odrzucenie oferty.
- Zaniechanie wezwania wykonawcy do wyjaśnienia i/lub uzupełnienia treści dokumentów w trybie art.26 ust.3 i art. 26 ust.4 ustawy Pzp.
- Zaniechanie wykluczenia wykonawcy.
- Wybór oferty z rażącym naruszeniem ustawy Pzp.
- Zawarcie umowy z niedookreśleniem obowiązków Wykonawcy.
- Udzielanie zamówień „z wolnej ręki” z naruszeniem art. 67 ust.1 pkt. 1 -7 ustawy Pzp. czesci
XIII. BUDOWA PLANU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH (PLANY POSTĘPOWAŃ O UDZIELENIE ZAMÓWIEŃ – ART.13 a Pzp
- Plan zamówień publicznych na dostawy.
- Plan zamówień publicznych na usługi, w tym usługi wieloletnie.
- Plan zamówień publicznych na roboty budowlane, w tym inwestycje wieloletnie.
- Korekta planu zamówień publicznych.
- Zamówienia nieplanowane.
- Budowa planu zamówień z uwzględnieniem środków pochodzących z projektów współfinansowanych z UE.
XIV. PODSUMOWANIE, DYSKUSJA PANELOWA.
Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.