KOMPENDIUM WIEDZY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH DLA :
→ pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę
w zakresie Prawa zamówień publicznych,
→ osób wchodzących w skład komisji przetargowych,
→ osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur
o udzielenie zamówienia publicznego,
→ kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych
za przygotowanie i przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
→ pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę
z zakresu zamówień publicznych,
WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE
PRAKTYCZNE OMÓWIENIE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA
POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
Z UWZGLĘDNIENIEM
PRAWIDŁOWEJ INTERPRETACJI I PRAKTYCZNEGO STOSOWANIA
NAJBARDZIEJ KONTROWERSYJNYCH PRZEPISÓW
USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
WROCŁAW, 18. – 19. MARCA 2019 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu – prowadzonemu w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu wzorcowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem właściwej interpretacji i prawidłowego stosowania najbardziej kontrowersyjnych znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Program szkolenia zawiera wszystkie zmiany w ustawie PZP i aktach wykonawczych / aktualny stan prawny /.
- celem szkolenia jest :
- uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 22. czerwca 2016 roku ,
- wskazanie dobrych praktyk / w bardzo praktycznym ujęciu / na etapie :
- przygotowania i przeprowadzenia procedury,
- realizacji umowy z wybranym wykonawcą,
- szkolenie jest przeznaczone dla : pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych,
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, materiały do ćwiczeń – zestaw Case studies oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
- szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
- przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
- audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację ustawy PZP z 2016 roku m.in. :
- Zamówienia publiczne od A – do Z – kompendium wiedzy,
- Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
- Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
- Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
- Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
- Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
- Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
- Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
- Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,
łącznie przeszkoliła ponad 10.950 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
- w latach 2012 – 2015 ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy – przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
- niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
- prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
- konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
- autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
- szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych / szczegółowy program w załączeniu / ,
- szkolenie odbędzie się we WROCŁAWIU, w dniach 18. marca ( 10.00 – 16.00 ) – 19. marca ( 9.00 – 15.00 ) 2019 roku; w doskonale wyposażonej i klimatyzowanej sali konferencyjnej HOTELU SOFIA***, ul. Piłsudskiego 104 (telefon: 713479543); budynek znajduje się w centrum miasta, naprzeciwko Dworca Głównego PKP; szczegółowe informacje na temat hotelu oraz miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.hotelsofia.pl,
- w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
- uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
- w terminie do dnia 11. marca 2019 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
PROGRAM :
WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE
WROCŁAW, 18. – 19. MARCA 2019 ROKU
I. PROCEDURA ODWRÓCONA – ART.24 aa PZP – PRZETARG NIEOGRANICZONY ( ART.56 UST.2 DYREKTYWY 2014/24/UE)
- Obowiązek poinformowania o stosowaniu „procedury odwróconej” w SIWZ, Ogłoszeniu o zamówieniu.
- Istota i cel – uproszczenie i przyspieszenie etapu oceny ofert.
- Etapy działań Zamawiającego w procedurze „odwróconej” – przebieg działań.
- Pojęcie „oferty najwyżej ocenionej” .
- Procedura badania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia – 26 ust.1 lub 2 Pzp.
- Zasady stosowania art.26 ust.3 i 4 Pzp oraz art.24 ust.8 i 10 Pzp
- Pojęcie „oferty najkorzystniejszej” .
- Ponowne badanie –art.24aa ust.2 Pzp – uprawnienie Zamawiającego
II. OCENA OFERT – UZUPEŁNIENIA I WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE DOKUMENTÓW I OŚWIADCZEŃ ORAZ WYJAŚNIANIE TREŚCI OFERT ( W TYM BADANIE RAŻĄCO NISKIEJ CENY)
- Stosowanie art.26 ust.3 ustawy Pzp w procedurze „odwróconej”.
- Stosowanie art.26 ust.3 w procedurze w trybach z prekwalifikacją.
- Zakres stosowania art.26 ust.3 – w związku z art. 26 ust.2f ustawy Pzp.
- Stosowanie art.26 ust.3a ustawy Pzp, w tym pojęcie „wadliwego pełnomocnictwa”.
- Zakres stosowania art.26 ust.4 Pzp – wyjaśnienia dotyczące oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust.1 Pzp.
- Wyjaśnianie treści oferty – art.87 PZP – uprawnienie czy obowiązek?
- kodeksowa definicja oferty
- zakaz zmian treści oferty –wyjaśnienie a zmiana treści oferty
- zakaz uzupełniania – wyjaśnienie a uzupełnienie treści oferty
- forma wyjaśnień
- konieczność wyjaśnień w przypadku wątpliwości co do treści oferty
- nieudzielenie wyjaśnień lub wyjaśnienia niewyczerpujące w stosunku do wezwania Zamawiającego
- wyjaśnienia oferty w dialogu konkurencyjnym (prawo i obowiązek), pojęcie „sprecyzowania” i „dopracowania”
- zakaz prowadzenia negocjacji dotyczący treści złożonej oferty
- poprawianie oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych – definicje
- pojęcie „nieumyślności” omyłki
- ryzyka przy stosowaniu art.87 ust.2 pkt.3 ustawy Pzp; granice zmian dokonywanych w związku ze stosowaniem art.87 ust.2 pkt.3
6.1. Rażąco niska cena.
- definicja rażąco niskiej ceny (orzecznictwo krajowe i wspólnotowe)
- 89 ust.1 pkt.4) – odrzucenie oferty
- czynności poprzedzające ewentualne odrzucenie oferty na podstawie art.89 ust.1 pkt.4) – wyjaśnianie dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny i dostarczone dowody (postępowanie wyjaśniające) – art.90 ustawy Pzp; konieczność szczegółowych wyjaśnień rażąco niskiej ceny/ krotność wyjaśnień w świetle orzecznictwa KIO
- ciężar dowodu – art.90 ust.2 Pzp – na etapie oceny wyjaśnień oraz- 190 ust.1 a pkt.1) – w postępowaniu odwoławczym
- decyzja o odrzuceniu oferty; obowiązek zamawiającego szczegółowego wyjaśnienia dotyczącego przyczyn odrzucenia oferty
6.2. Obowiązek wyjaśniania domniemania rażąco niskiej ceny – art.90 ustawy Pzp.
- adaptacja art.69 dyrektywy 2014/24/UE
- przebieg postępowania wyjaśniającego
- porównanie do wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich ofert ( w tym odrzuconych)
- cel postępowania wyjaśniającego
- forma – dopuszczalność każdej formy, w szczególności środków komunikacji elektronicznej
- treść wyjaśnień
- dowody.
III. JEDZ – OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA JEDZ PRZEZ WYKONAWCÓW WYNIKAJĄCY Z REGULACJI USTAWY PZP – BŁĘDY, BRAKI, WYJAŚNIANIE I UZUPEŁNIANIE JEDZ
- Struktura JEDZ.
- Zawartość JEDZ.
- Zasady prawidłowego wypełniania, zawartość, formy składania (elektronizacja
- Zasady uzupełniania dokumentu.
- Kiedy JEDZ należy uzupełniać w całości?
- Kiedy JEDZ może być uzupełniany fragmentarycznie, w zależności od kwestionowanego elementu/warunku udziału w postępowaniu?
- Wyjaśnienia treści JEDZ dotyczące podmiotów, na zasobach których polega wykonawca – czy winny pochodzić od tego podmiotu, czy mogą zostać złożone przez wykonawcę?
- Zasady stosowania art.26 ust.3 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
- Zasady stosowania art.26 ust.4 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
- Wykluczenie wykonawcy na podstawie danych zawartych w JEDZ/ uzupełnionych w trybie art.26 ust.3 lub art.26 ust.4 ustawy Pzp.
- Poszerzony komentarz do JEDZ – najbardziej istotne elementy-omówienie
- Orzecznictwo KIO.
IV. PODMIOTY TRZECIE – POLEGANIE NA POTENCJALE INNYCH PODMIOTÓW – ART. 22A USTAWY PZP
- Ustawowe uprawnienie Wykonawcy do odwoływania się do zasobów innych podmiotów ( art.63 ust.1 dyrektywy 2014/24/UE) – art.22a ust.1 ustawy Pzp w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zakres uprawnienia.
- Ograniczenia ( art.36a ust. 2 ustawy Pzp) – konieczność osobistego wykonania kluczowej części zamówienia przez wykonawcę.
- Zasady i podstawy wykluczenie podmiotów trzecich.
- Obligatoryjny udział podmiotu trzeciego w charakterze podwykonawcy ( orzecznictwo UE w tym zakresie).
- Realność zobowiązania podmiotu trzeciego – art. 22a ust.2 ustawy Pzp. Obligatoryjna ocena realności.
- Forma i termin złożenia zobowiązania.
- Podwykonawstwo – art.22 a ust.4 ustawy Pzp.
- Solidarna odpowiedzialność za szkodę zamawiającego wskutek nieudostępnienia zasobów (dotyczy sytuacji finansowej i ekonomicznej).
- Zamiana innego podmiotu na inny / samodzielne wykonanie części zamówienia.
- Zasoby innego podmiotu a kryteria selekcji.
V. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZEGO ORZECZNICTWA PO NOWELIZACJI USTAWY PZP
- Warunki potwierdzające brak podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania (art.22 ust.1 pkt.1) (tzw. ”negatywne”) – obligatoryjne i fakultatywne.
- Warunki udziału dotyczące kompetencji lub uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów – wzorcowe przykłady.
- Warunki dotyczące sytuacji finansowej i ekonomiczne – wzorcowe przykłady.
- Warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej – wzorcowe przykłady.
- „Proporcjonalność„ warunków udziału w postępowaniu a ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
- Warunki odnoszące się do spełniania przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (bardzo istotne dla jakości zamówienia publicznego/zrealizowanej umowy).
- Precyzyjność opisania warunków udziału/wszelkie istotne dane i parametry.
- Minimalne poziomy zdolności /wskaźniki i wartości.
- Poleganie na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów .
- Najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp przy budowie warunków „pozytywnych” – orzecznictwo KIO, wyniki audytów, wyniki kontroli UZP.
- Konsorcjum a warunki udziału – możliwość określenia szczególnego sposobu spełniania warunków/np. w zakresie doświadczenia.
VI. DOKUMENTOWANIE – SZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ROZWOJU Z DNIA 26 LIPCA 2016 R. W SPRAWIE RODZAJU DOKUMENTÓW, JAKICH MOŻE ŻĄDAĆ ZAMAWIAJĄCY OD WYKONAWCY W POSTĘPOWANIU O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA (DZ. U. z 2016 R., POZ.1126)
- Wskazanie, które dokumenty wyszczególnione w rozporządzeniu w sprawie rodzaju dokumentów odpowiadają poszczególnym przesłankom wykluczenia.
- Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału (odnoszące się do właściwości wykonawcy: zdolność techniczna lub zawodowa, sytuacja ekonomiczna lub finansowa, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej).
- Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału dotyczące spełniania przez przedmiot zamówienia wymagań określonych przez Zamawiającego (par.13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26. lipca 2016 r.).
VII. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – Z UWZGLĘDNIENIEM NOWELIZACJI USTAWY PZP Z 20. LIPCA 2018 ROKU
- Omówienie procesu elektronizacji zamówień publicznych w podziale na etapy i obowiązki – wykonawca/zamawiający, w tym z uwzględnieniem etapów elektronizacji systemu zamówień publicznych.
- Przebieg procesu udzielania zamówienia publicznego (elektronizacja postępowania) po 18.04.2018 r. (doświadczenia Zamawiających – najbardziej istotne obszary ryzyka) i po 18.10. 2018 roku – opinie UZP, orzecznictwo KIO w zakresie min. podpisu skanu oferty.
- Obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w toku postępowania.
- E-faktura – pojęcia, terminy i zasady realizacji obowiązku przyjmowania elektronicznej faktury ustrukturyzowanej
- Nowe obowiązki wynikające z elektronizacji systemu zamówień publicznych i RODO.
5.1. Formy oświadczeń woli (pisemna, elektroniczna) w świetle rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27.06.2017r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych.
5.2. Problematyka elektronicznych oświadczeń woli – ryzyka, zagrożenia, forma.
5.3. Formaty danych (typy plików) stosowanych w toku komunikacji elektronicznej.
5.4. Podpis elektroniczny – cechy, podział ze względu na formę, skutki prawne.
5.5. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny.
5.6. Komunikacja elektroniczna: rodzaje i formy, wyłączenia.
5.7. Czynności wyłączone z elektronizacji procesu zamówień publicznych.
5.8. Klauzula informacyjna. Prawa wynikające z RODO.
5.9. Rodzaje incydentów i ich zgłaszanie.
5.10. Rodzaje zagrożeń wynikających z komunikacji elektronicznej i przetwarzania danych.
- Wprowadzenie obowiązkowej komunikacji w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej najpóźniej od dnia 18. października 2018 roku – wynikające z dyrektyw UE (w przypadku zamawiających centralnych obowiązek ten istnieje od dnia 18. kwietnia 2017 roku), a zaimplementowanie rozwiązań w Pzp, pozwalających od dnia 18.10. 2018 roku na wszczęcie i przeprowadzenie postępowania w sposób elektroniczny w zakresie wymaganym przez dyrektywy UE.
- Informacja UZP z 12. kwietnia 2018 roku – przesunięcie w czasie elektronizacji zamówień w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej progów UE:
- przesunięcie obowiązku wprowadzenia w tych postępowaniach komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej do końca 2019, tj. do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego, zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowane są Portale e-Usług,
- powyższe rozwiązanie wg UZP: zwiększa szanse na lepsze przygotowanie się wykonawców, w szczególności z sektora MŚP, do elektronizacji zamówień, w tym dyspo- nowania przez nich kwalifikowanym podpisem elektronicznym; zapewnia lepsze szanse dla mniejszych zamawiających na przygotowanie się do wdrożenia elektronicznych narzędzi do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; zdywersyfikuje zagrożenia zmniejszenia ilości ofert składanych w postępowaniach/unieważnienia postępowań z powodu braku ważnych ofert, ze względu na brak podpisu elektronicznego po stronie mniejszych wykonawców,
- Standardy Usług i Danych dla Platformy e-Zamówienia – strona Ministerstwa Cyfryzacji.
VIII. DOPUSZCZALNOŚĆ ZMIANY UMOWY – BARDZO ISTOTNE ZMIANY PO NOWELIZACJI / ROZBIEŻNOŚCI INTERPRETACYJNE / WYTYCZNE WYNIKAJĄCE Z DYREKTYW
- Zmiany przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ – 144 ust.1 pkt.1 Pzp – zakres i charakter oraz warunki wprowadzania zmian.
- Zmiany dotyczące realizacji dodatkowych dostaw, usług, robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy – art.144 ust.1 pkt.2) Pzp.
- 144 ust.1 pkt.3) – pojęcie „okoliczności niemożliwych do przewidzenia” na etapie budowie SIWZ i IPU i pojęcie „należytej staranności”; górna granica zmiany.
- Możliwość zastąpienia wykonawcy z którym została zawarta umowa „nowym wykonawcą”- art. 144 ust.1 pkt.4) Pzp.
- „Zmiany nieistotne” – 144 ust.1 pkt.5).
- Zmiany o „nieistotnej wartości” –art.144 ust.1 pkt.6) Pzp ). Wytyczne wynikające z art.72 ust.2 dyrektywy klasycznej.
- poniżej 10 % dla dostaw lub usług
- poniżej 15 % dla robót budowlanych.
6.1. Pojęcie zmiany istotnej. Konsekwencje wprowadzania zmian istotnych do umowy.
- Przepisy przejściowe:
7.1. Zakaz udzielania zamówień „dodatkowych” w trybie zamówienia z wolnej j ręki ( usunięty nowelą z 22. czerwca 2016 roku art. 67 ust.1 pkt.5) .
7.1.1. Zmiana brzmienia i przesłanek art.67 i ust.1 pkt 6) i art.67 ust.1 pkt.7) – zniesienia pojęcia „zamówienia uzupełniające”.
7.2. Uprawnienia Zamawiających, którzy zawarli umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek postępowań prowadzonych w oparciu o przepisy w brzmieniu sprzed wejścia w życie znowelizowanej ustawy Pzp:
- możliwość dokonywania zmian zawartej umowy w oparciu o przesłanki dotyczące zamówień dodatkowych i uzupełniających sprzed nowelizacji.
- dopuszczalność zmiany umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, nawet jeśli zostały wykonane, w oparciu o art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. b) i c) oraz art. 19 ust. 3 pkt 3 lit. b) i c) ustawy nowelizacyjnej po spełnieniu przesłanek określonych w tych przepisach.
- brak obowiązku informacyjnego w przypadku dokonania ww. zmian umowy.
- brak obowiązku informowania Prezesa UZP o dokonaniu takiej zmiany lub zamieszczania we właściwym publikatorze ogłoszenia o zmianie umowy.
IX . ZMIANY WYNAGRODZENIA RYCZAŁTOWEGO W ORZECZNICTWIE SO, KIO.
- Definicja wynagrodzenia ryczałtowego – Kodeks cywilny.
- Możliwość i zasady dokonywania zmian wynagrodzenia ryczałtowego w świetle nowelizacji ustawy Pzp – orzecznictwo SO, SN, i KIO.
- Stosowanie art.144 ust.1 1) w umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym.
X. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BŁĘDY W POSTĘPOWANIU WYNIKAJĄCE Z USTAWY O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW – poszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego.
Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.