KOMPENDIUM WIEDZY DLA :
1. BENEFICJENTÓW ŚRODKÓW POMOCOWYCH
2. INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCYCH ŚRODKAMI POMOCOWYMI
3. INSTYTUCJI KONTROLUJĄCYCH WYDATKOWANIE
ŚRODKÓW POMOCOWYCH
KOREKTY FINANSOWE
W ZWIĄZKU Z UDZIELANIEM
ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W PROJEKTACH POMOCOWYCH
- OBSZARY RYZYKA I DOBRE PRAKTYKI ZWIĄZANE Z UDZIELANIEM ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH PRZY REALIZACJI PROJEKTÓW POMOCOWYCH
- MINIMALIZOWANIE WYSOKOŚCI KOREKTY FINANSOWEJ
- SPOSÓB ODZYSKIWANIA LUB KORYGOWANIA NIEPRAWIDŁOWYCH WYDATKÓW REALIZOWANYCH NA PODSTAWIE USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W PROJEKTACH WSPÓŁFINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ INNYCH ŚRODKÓW POMOCOWYCH ( W TYM ZAMÓWIENIA DO 30 TYS. EUR)
W TRAKCIE ZAJĘĆ ZOSTANĄ UWZGLĘDNIONE M.IN. :
- Najnowsze „Wytyczne Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 3. grudnia 2018 roku w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych” – obowiązujące beneficjentów od 19. stycznia 2019 roku,
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych – wersja aktualna na dzień szkolenia.
- Wybrane akty wykonawcze do ustawy – wersja aktualna na dzień szkolenia.
- Ustawa z dnia 27.08.2009 o finansach publicznych – wersja aktualna na dzień szkolenia.
- Ustawa z dnia 17.12.2004 o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wersja aktualna na dzień szkolenia.
- „Zamówienia udzielane w ramach projektów Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014– 2020”, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
- Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z 29.01.2016 roku w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
- Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 04.2018 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzieleniem zamówienia .
- „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
- „Wytyczne Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 3 grudnia 2018 roku w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawi –dłowości w ramach programów operacyjnych.
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 roku o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1303/2013 z 12.2013 roku ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz UE L 347, ze zm) .
- Wyroki TSUE, wyroki NSA i WSA, wyroki sądów powszechnych dotyczące miarkowania korekt finansowych.
- Przykłady dotyczące nałożenia korekt przez instytucje kontrolne na Beneficjentów
WARSZAWA, 8. – 9. SIERPNIA 2019 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu – prowadzonemu w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu głównych obszarów ryzyka związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego współfinansowanego ze środków pomocowych w kontekście możliwości nałożenia na beneficjenta korekt finansowych w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w procedurze wyboru najkorzystniejszej oferty i realizacji umowy o zamówienia publiczne oraz możliwości, jakimi dysponuje beneficjent w ubieganiu się o zmianę wysokości nałożonej korekty finansowej lub jej anulowanie.
Europejski Trybunał Obrachunkowy w komunikacie z dnia 15.09.2015 roku poinformował, że w około 40 % projektów, w których zamówienia publiczne były przedmiotem kontroli stwierdzono błędy i nieprawidłowości.
W ocenie Trybunału błędy te skutkowały przede wszystkim brakiem uczciwej konkurencji lub udzielaniem zamówień podmiotom innym niż te , które złożyły najlepsze oferty.
Do wymierzenia korekty finansowej wystarczające jest wykazanie potencjalnej a nie rzeczywistej szkody, (wyrok z dnia 25.02.2015 roku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, sygn. akt: III SA/Wr 881/14, LEX nr 16829990), gdzie napisano „wystarczy jednak samo tylko wykazanie, że określone nieprawidłowości powstały wskutek zachowania się beneficjenta mogły jedynie (choć wcale nie musiały narazić ogólny budżet Unii europejskiej na uszczerbek, nawet bliżej niewykazany („potencjalny”).
W orzecznictwie ukształtowana została zasada, że szkoda nie musi mieć charakteru w postaci starty finansowej w budżecie Unii Europejskiej, gdyż może mieć ona charakter potencjalny.
W ocenie organów nakładających korekty finansowe, jak i w orzecznictwie TSUE oraz WSA, nieprawidłowość może być wynikiem świadomego i celowego działania beneficjenta lub mieć charakter niezamierzony i wynikać z niewłaściwej realizacji projektu lub wadliwego prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Niestety, realizacja projektów unijnych, mimo bogatego doświadczenia i beneficjentów i instytucji pośredniczących lub zarządzających, bardzo często wiąże się nieprawidłowościami skutkującymi korektami finansowymi.
Najwięcej wątpliwości i kontrowersji budzą procedury udzielania zamówień ( w tym współfinansowanych ze środków pomocowych ), które z założenia miały stanowić ułatwienie dla beneficjentów, czyli „procedura odwrócona”, elektronizacja zamówień, formy składania i uzupełniania dokumentów w wersji elektronicznej, JEDZ.
Nadal dużym problemem dla zamawiających/beneficjentów są m.in.:
- budowa warunków udziału w postępowaniu,
- kryteria selekcji w postępowaniach z prekwalifikacją,
- pozacenowe kryteria oceny ofert,
- opis przedmiotu zamówienia zgodny z art.29 ust.1 -3.
Dlatego, w trakcie szkolenia zostaną poruszone zagadnienia, dzięki którym beneficjenci będą mogli przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz sprawować nadzór nad zawartą umową zgodnie z najnowszymi obowiązującymi przepisami oraz ich interpretacją, w tym m.in. :
- wymierzanie korekt finansowych – najczęściej popełniane błędy przez Beneficjentów w związku z udzielaniem zamówień publicznych,
- sposób obrony Beneficjenta przed korektami finansowymi w związku z udzielaniem zamówień publicznych,
- orzecznictwo WSA, NSA dotyczące zmniejszania wysokości nałożonych korekt w związku z udzielaniem zamówień publicznych,
- ryzyka przy formułowanie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
- ryzyka przy budowie kryteriów selekcji w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego z prekwalifikacją,
- ryzyka przy określaniu/budowie kryteriów oceny ofert – stosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert w trakcie realizacji zamówienia publicznego,
- ryzyka przy sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia,
- nadzór nad prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- realizacja umowy – zamówienia publicznego i nadzór nad zgodnością realizacji umowy z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową o dofinansowanie Projektu ( w tym zmiany umowy)
- przepisy określające procedury udzielania zamówień publicznych w ramach „zasady konkurencyjności”, zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 19.07.2017
- przepisy określające procedury udzielania zamówień publicznych w ramach „rozeznania rynku” zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 19.07.2017 r.
W nowym okresie programowania (2014 -2020) wprowadzono wiele ważnych zmian, w tym Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opracowało dokument: „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, który określa podstawowe zasady kwalifikowalności wydatków, jak również ramowe procedury wydatkowania środków.
Program szkolenia zawiera wszystkie zmiany w ustawie PZP i aktach wykonawczych do ustawy PZP oraz innych przepisach związanych z wydatkowaniem środków pomocowych / aktualny stan prawny /.
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, materiały do ćwiczeń – zestaw Case studies oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
- szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
- przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
- audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację ustawy PZP z 2016 roku m.in. :
- Zamówienia publiczne od A – do Z – kompendium wiedzy,
- Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
- Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
- Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
- Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
- Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
- Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
- Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
- Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,
łącznie przeszkoliła ponad 11.000 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
- w latach 2012 – 2015 ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy – przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
- niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
- prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
- konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
- autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
- szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych / szczegółowy program w załączeniu / ,
- szkolenie odbędzie się w WARSZAWIE, w dniach 8. sierpnia ( 10.00 – 16.00 ) – 9. sierpnia ( 9.00 – 15.00 ) 2019 roku; w Centrum Konferencyjnym „COSINUS”, ul. Łucka 13, budynek znajduje się w centrum miasta, 20 minut spacerem od Dworca Centralnego : Al. Jana Pawła II, na Rondzie ONZ w lewo w ul. Prostą, do skrzyżowania z ul. Żelazną w prawo, ul. Żelazną w lewo w ul. Łucką,
- w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
- uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
- w terminie do dnia 2. sierpnia 2019 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
PROGRAM :
KOREKTY FINANSOWE
W ZWIĄZKU Z UDZIELANIEM
ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W PROJEKTACH POMOCOWYCH
WARSZAWA, 8. – 9. SIERPNIA 2019 ROKU
I. Korekty finansowe w związku z udzielaniem zamówień publicznych:
- „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju:
- wspólne dla wszystkich Beneficjentów niezależnie od programu operacyjnego oraz Funduszu, z którego Beneficjent pozyskuje środki podstawowe zasady kwalifikowalności wydatków oraz ramowe procedury wydatkowania środków
- doprecyzowanie przepisów dla Beneficjentów nie będących jednostkami publicznymi
- Rodzaje uchybień w związku z udzielaniem zamówień publicznych:
- zawyżenie wysokości wydatków
- bezprawne podwójne finansowanie tego samego wydatku
- zrefundowanie wydatku finansowanego w ramach innego programu
- niezrealizowanie działań w ramach projektu
- brak realizacji celów projektu
- naruszenia związane z udzielaniem zamówień publicznych ( w ocenie organów UE, w tym Europejskiej Izby Obrachunkowej).
- Charakter prawny i stwierdzanie występowania nieprawidłowości w związku z udzielaniem zamówień publicznych.
3.1. Pojęcie nieprawidłowości – art.2 pkt.36 „rozporządzenia ogólnego”.
3.2. Przesłanki (łączne) stwierdzenia nieprawidłowości:
- naruszenie prawa unijnego lub naruszenie prawa krajowego dotyczącego stosowania prawa unijnego;
- naruszenie jest związane z działaniem lub zaniechaniem beneficjenta (podmiotu gospodarczego);
- naruszenie mogłoby spowodować lub powoduje szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego.
3.3. Obowiązki organów kontrolnych.
3.4. Kontrole prawidłowości wydatkowanych środków:
- kontrola wydatków zgodnie z weryfikacją wniosku o płatność w siedzibie Beneficjenta lub w miejscu realizacji projektów
- kontrola trwałości projektu
- kontrole systemowe
- kontrole krzyżowe.
3.5. Rodzaje podmiotów uprawnionych do kontroli realizowanych projektów w celu stwierdzenia występowania ewentualnych nieprawidłowości:
- kontrole prowadzone przez instytucje zarządzające, pośredniczące lub wdrażające
- kontrole podmiotów niezaangażowanych bezpośrednio w proces wdrażania funduszy unijnych: UZP, NIK, UOKiK
- postępowania prowadzone przez organy ścigania (min. CBA, ABW).
II. Sposób postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w związku z udzielaniem zamówień publicznych:
- Przed zatwierdzeniem wniosku o płatność – Instytucja zatwierdzająca wniosek o płatność dokonuje pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowalnych ujętych we wniosku o płatność złożonym przez Beneficjenta o kwotę wydatków poniesionych nieprawidłowo.
- pomniejszenie wartości/nie korekta o wartość nieprawidłowości
- beneficjent jest pozbawiony środków odwoławczych w procedurze administracyjnej – uznane za defekt prawny systemu wdrażania funduszy
- możliwość wytoczenia powództwa do Sądu Cywilnego
- tryb postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przed zawarciem umowy o dofinansowanie – nowe „Wytyczne w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowanie nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020), Minister Inwestycji i Rozwoju, Warszawa, 03.12.2018 r.
- W uprzednio zatwierdzonym wniosku o płatność – właściwa instytucja nakłada korektę finansową oraz wszczyna procedurę odzyskiwania od Beneficjenta kwoty współfinansowania UE w wysokości korekty finansowej zgodnie z art.207 ustawy z dnia 27.08.2009 roku o finansach publicznych ( dla EWT – zgodnie z umową o dofinansowanie projektu albo decyzją o dofinansowaniu projektu).
- w razie braku zwrotu przez Beneficjenta części lub całości dofinansowania Instytucja Zarządzająca (IZ), Instytucja Pośrednicząca (IP) lub Instytucja Wdrażająca (IW) wszczyna postępowanie administracyjne
- uprawnienia IZ, IP, IW
- możliwość złożenia odwołania lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Beneficjenta do IZ lub IP lub IW
- możliwość złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
III. Wysokość korekt finansowych w związku z udzielaniem zamówień publicznych :
1.Obowiązek weryfikacji przez IZ, IP, IW czy możliwe jest ustalenie rzeczywistej kwoty związanej z naruszeniem.
2. Stosowanie taryfikatora korekt zawartym w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z 29.01.2016 roku w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień publicznych:
- gdy nie można określić kwoty nieprawidłowo poniesionych wydatków (art.24 ust.7 ustawy wdrożeniowej)
- gdy skutki finansowe stwierdzonej nieprawidłowości indywidualnej są rozproszone, pośrednie, trudne do oszacowania lub gdy mogłaby nieprawidłowość indywidualna zniechęcić wykonawców do złożenia oferty lub wniosku o udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (par.5 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29.01. 2016 roku).
IV. Przykłady korekt finansowych w związku z udzielaniem zamówień publicznych :
- Dwie kwalifikacje prawne naruszenia:
- nieprawidłowości indywidualne stwierdzone w zamówieniu zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych
- nieprawidłowości indywidualne stwierdzone w zamówieniu zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z 21 października 2016 o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
- Najczęstsze nieprawidłowości w związku z udzielaniem zamówień publicznych :
- naruszenie polegające na nieprecyzyjnym opisie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert, brak pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu lub kryteriach oceny ofert, który uniemożliwia potencjalnym wykonawcom złożenie oferty lub wpływa na możliwość wzięcia przez Wykonawcę udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia (wartość korekty 25 % z możliwością obniżenia do 10 % albo 5 %),
- niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia, w tym np. brak kodu CPV w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ lub zapytaniu ofertowym (wysokość korekty finansowej – 10 % z możliwością obniżenia do 5 %),
- dyskryminacyjne określenie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert, ustalenie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (wartość korekty 25 % z możliwością obniżenia do 10 % albo 5 %),
- naruszenie polegające na nieprawidłowości w zakresie dokumentowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ( wysokość korekty – 25 % z możliwością obniżenia do 10 % albo 5 %),
- naruszenie polegające na zmniejszeniu zakresu świadczenia wykonawcy wynikającego z oferty/umowy ( wysokość korekty – 100 % wartości zmniejszenia zakresu świadczenia oraz 25 % wartości ostatecznego zakresu świadczenia).
V. Miarkowanie korekt w związku z udzielaniem zamówień publicznych :
- obowiązek analizy dotyczący rzeczywistej szkody przez: IZ, IP, IW oraz przeprowadzenia analizy w zakresie miarkowania wysokości korekty finansowej
- obowiązki instytucji kontrolujących (IZ, IP, IW) wynikające z art. 144 ust.2 rozporządzenia ogólnego
- motyw 22 preambuły rozporządzenia ogólnego – korekty winny być dokonywane zgodnie z zasadą proporcjonalności, poziomu absorpcji i zewnętrznych czynników przyczyniających się do nieosiągnięcia celów.
V.1. Wyroki sądów powszechnych, sądów administracyjnych, TSUE – przykłady, omówienie poszczególnych przypadków dotyczących zmniejszenia wysokości korekt.
V.2. Ocena transgraniczności danego zamówienia – par.11 ust.1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 29.01.2016 roku w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
V.3. Naruszenia prawa wspólnotowego przez IZ, IP, IW wydających decyzje o zwrocie środków bez wnikliwej analizy w zakresie miarkowania ewentualnych korekt finansowych.
VI. Główne obszary ryzyka powodujące nakładanie korekt finansowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego:
- ryzyka przy formułowanie warunków udziału w postępowaniu,
- ryzyka przy budowie kryteriów selekcji w postępowaniach z prekwalifikacją,
- ryzyka przy określaniu/budowie kryteriów oceny ofert – stosowanie pozacenowych kryteriów oceny ofert,
- ryzyka przy sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia.
VII. Planowanie zamówień publicznych w ramach projektu :
- ryzyka związane z nieuzasadnionym podziałem zamówienia na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
- Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych (art.13a ustawy Pzp) a projekty współfinansowane ze środków UE – zasady kumulowania zamówień tożsamych czasowo, rodzajowo (usługi, dostawy, roboty budowlane)
- zasady planowania udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w ramach jednego projektu dofinansowanego ze środków UE (np. przy kilku zadaniach w ramach projektu z odrębnymi pozwoleniami na budowę )
VIII. Przepisy określające udzielanie zamówień publicznych w ramach „zasady konkurencyjności” :
- obowiązkowe i nieobowiązkowe elementy zapytania ofertowego,
- zasady dokumentowania
- nadzór nad prowadzeniem postępowania ( osoby wyznaczone przez Kierownika Zamawiającego)
- nadzór nad realizacją umowy i nadzór nad zgodnością realizacji umowy z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową o dofinansowanie Projektu ( w tym zmiany umowy) – osoby wyznaczone przez Kierownika Zamawiającego.
IX. Przepisy określające udzielanie zamówień publicznych w ramach „rozeznania rynku” :
- uproszczona procedura wyboru wykonawcy
- obowiązkowe i nieobowiązkowe elementy procedury rozeznania rynku
- uproszczone zasady dokumentowania
- nadzór nad prowadzeniem postępowania ( osoby wyznaczone przez Kierownika Zamawiającego)
- nadzór nad realizacją zamówienia ( zawarcie umowy nie jest obligatoryjne) i zgodności z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową o dofinansowanie Projektu ( osoby wyznaczone przez Kierownika Zamawiającego).
X. Podsumowanie.
Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.