NOWOŚĆ !
KOMPLEKSOWY KURS ON – LINE
DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ODPOWIEDZIALNYCH ZA GOSPODAROWANIE NIERUCHOMOŚCIAMI
SPECJALISTA DS. GOSPODAROWANIA
NIERUCHOMOŚCIAMI GMINNYMI
KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
+
gotowe do wykorzystania wzory dokumentów
+
rozwiązywanie najczęściej występujących problemów
i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące obszary tematyczne m.in. :
♦ Zagadnienia wstępne, podstawy prawne,
♦ Gospodarowanie nieruchomościami gminnymi – katalog procedur,
♦ Prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych:
co powinna zawierać, kiedy ją aktualizować,
♦ Wycena nieruchomości – koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży,
♦ Zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
♦ Zbywanie nieruchomości,
♦ Nabywanie nieruchomości,
♦ Czasowe formy rozdysponowania nieruchomości gminnych (udostępnianie),
♦ Dokumenty sporządzane w procedurze udostępniania nieruchomości,
♦ Zapisy umowy zabezpieczające interesy wydzierżawiającego, jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają wydzierżawiającemu jej obsługę w latach następnych,
♦ Sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
♦ Inne czynności związane z gospodarowaniem nieruchomościami gminnymi,
♦ Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z gospodarowaniem nieruchomościami gminnymi,
21. – 22. LISTOPADA 2024 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w KOMPLEKSOWYM KURSIE ON – LINE dla pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za gospodarowanie nieruchomościami, podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu praktycznych aspektów stosowania obowiązujących uregulowań prawnych w obszarze gospodarowania nieruchomościami gminnymi.
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy oraz podniesienie kwalifikacji w zakresie gospodarki nieruchomościami gminnymi.
Wykładowczyni :
- podzieli się pogłębioną wiedzą praktyczną, wskaże aspekty, na które należy zwrócić szczególną uwagę, w kontekście kontroli RIO czy NIK oraz udzieli praktycznych wskazówek jak postępować w przypadku niejasno sformułowanych lub nowych przepisów prawa,
- przekaże uczestnikom pakiet wzorów dokumentów, które będzie można wykorzystać podczas udostępniania, zbywania i nabywania nieruchomości oraz opracowywaniu Planu Wykorzystania Zasobu.
PROGRAM KOMPLEKSOWEGO KURSU ON – LINE :
SPECJALISTA DS. GOSPODAROWANIA
NIERUCHOMOŚCIAMI GMINNYMI
KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
21. – 22. LISTOPADA 2024 ROKU
DZIEŃ 1.
1. Zagadnienia wstępne, podstawy prawne:
- ustawa o gospodarce nieruchomościami,
- ustawa Kodeks cywilny,
- ustawa o samorządzie gminnym.
2. Gospodarowanie nieruchomościami gminnymi – katalog procedur.
3. Prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych: co powinna zawierać, kiedy ją aktualizować.
4. Wycena nieruchomości – koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży.
5. Zabezpieczenie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
6. Zbywanie nieruchomości:
6.1. wybór właściwego trybu sprzedaży – omówienie możliwości zbycia bezprzetargowego,
6.2. obowiązki gminy przy sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
6.3. tryb przetargowy – regulacje oraz procedura dotyczące zasad sprzedaży:
- zadania komisji przetargowej,
- dokumenty sporządzane w procedurze wraz z omówieniem kwestii, na które należy zwrócić uwagę przy ich sporządzaniu (wzory),
- kwalifikowanie osób zainteresowanych do uczestnictwa w przetargu,
- uczestnicy przetargu – kto na podstawie jakich dokumentów może zostać dopuszczony do przetargu,
- termin płatności za nabycie nieruchomości.
- kolejne przetargi, w przypadku gdy pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym;
6.4. tryb bezprzetargowy – regulacje oraz procedura dotyczące zasad sprzedaży:
- dokumenty sporządzane w procedurze wraz z omówieniem kwestii, na które należy zwrócić uwagę przy ich sporządzaniu (wzory),
- porozumienie/protokół uzgodnień jako podstawa zawarcia umowy notarialnej sprzedaży,
- termin płatności za nabycie nieruchomości;
6.5. jak prawidłowo opisać nieruchomość, aby zabezpieczyć interes gminy – przykłady.
7. Nabywanie nieruchomości.
8. Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z gospodarowaniem nieruchomościami gminnymi:
- czy kosztami przygotowania nieruchomości do sprzedaży w trybie bezprzetargowym można obciążyć nabywcę?
- czy gmina może sprzedać drogę?
- czy gmina ma obowiązek wskazać nabywcy granice nieruchomości?
- czy można sprzedać na własność nieruchomość na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej, która jest w użytkowaniu wieczystym?
- jak obniżamy cenę do drugiego przetargu?
- czy zawsze ogłoszenie o przetargu musi być ogłoszone w prasie?
- kiedy przy sprzedaży nieruchomości powinniśmy na niej ustanawiać służebności?
- czy w przypadku przesunięcia terminu aktu notarialnego należy poinformować nabywcę o tym fakcie pisemnie?
- po jakim czasie od I przetargu możemy ogłosić II przetarg?
DZIEŃ 2.
1. Czasowe formy rozdysponowania nieruchomości gminnych (udostępnianie):
- dzierżawa,
- najem,
- użyczenie,
- trwały zarząd,
- administrowanie,
- ograniczone prawa rzeczowe:
– służebności,
– użytkowanie.
2. Dokumenty sporządzane w procedurze udostępniania nieruchomości:
- wstępna zgoda,
- uchwała rady gminy,
- zarządzenie – wykaz nieruchomości
- ogłoszenie o przetargu,
- protokół z przetargu,
- informacja o wyniku przetargu,
- umowa,
- wypowiedzenie umowy dzierżawy,
- protokół zdawczo-odbiorczy.
3. Zapisy umowy zabezpieczające interesy wydzierżawiającego, jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają wydzierżawiającemu jej obsługę w latach następnych.
4. Sporządzanie planów wykorzystania zasobu.
5. Inne czynności związane z gospodarowaniem nieruchomościami gminnymi.
6. Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z gospodarowaniem nieruchomościami gminnymi:
- umowa udostępnienia nieruchomości wygasa z dniem 1. czerwca. Dzierżawca składa wniosek o kontynuację dzierżawy 25. maja. Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Jak zapobiec takiej sytuacji w przyszłości?
- umowa została zawarta w lipcu 2023 roku z zapisem, że waloryzacja stawki ma nastąpić raz w roku. Kiedy należy zwaloryzować stawkę czynszu?
- w jakich przypadkach należy publikować w prasie informację o zamiarze wydzierżawienia nieruchomości?
- czy rada gminy może wyrazić zgodę generalną na bezprzetargowe wydzierżawianie nieruchomości np. dzierżawcom, którzy złożyli wnioski o kontynuację dzierżawy?
- co pierwsze w kolejności procedury – zarządzenie o wykazie czy uchwała rady gminy?
- czy w jednym wykazie możemy przeznaczyć do dzierżawy więcej niż jedną nieruchomość?
- czy jedna nieruchomość może mieć więcej niż jednego dzierżawcę? Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Czy można w takim przypadku sporządzić jeden wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę?
- czy umowę dzierżawy można zawrzeć wcześniej, niż 21 dni od dnia ogłoszenia wykazu?
- kiedy dzierżawca może wykupić dzierżawioną nieruchomość w drodze bezprzetargowej?
- czy jeżeli został złożony wniosek o kontynuację dzierżawy to konieczne jest ogłaszanie wykazu?
- czy można zawrzeć umowę dzierżawy np. 15. marca 2023 roku z mocą obowiązywania od 1. marca 2023 roku?
- czy można naliczyć czynsz za bezumowne korzystnie, jak tak to w jakiej wysokości?
- czy możemy podpisać umowę kontynuującą dzierżawę, skoro dzierżawca ma zaległości w opłatach wynikających z wcześniejszej umowy?
- jakie terminy płatności czynszu ustalić w zawieranych umowach?
- co w przypadku, gdy dotychczasowy dzierżawca nie złożył wniosku o kontynuację dzierżawy?
- jak przeprowadzić procedurę zmiany dzierżawcy, gdy dotychczasowy dzierżawca „oddaje” nieruchomość komuś innemu?
- jak naliczać czynsz dzierżawny – za rok kalendarzowy czy za rok użytkowania nieruchomości?
Dodatkowo :
- gotowe do wykorzystania wzory dokumentów,
- rozwiązywanie najczęściej występujących problemów i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć.
szkolenie prowadzi : mgr inż. MARTA ZBOROWSKA
Absolwentka Politechniki Wrocławskiej ( Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego).
Od 2004 roku zajmuje się zawodowo tematyką gospodarki nieruchomościami.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w urzędach gmin – na stanowiskach, których zakres obowiązków obejmował pełen zakres ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Od kilku lat zajmuje kierownicze stanowiska – obecnie stanowisko naczelnik Wydziału Mienia i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Bolesławiec.
Posiada bogatą wiedzę i doświadczenie z zakresu gospodarki nieruchomościami m.in. :
- ewidencjonowania mienia komunalnego,
- oddawania nieruchomości w dzierżawę,
- sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
- zamiany nieruchomości.
współpracowniczka firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, dla której przygotowała i przeprowadziła szkolenie bardzo wysoko ocenione przez uczestników pod względem przygotowania merytorycznego i dydaktycznego wykładowczyni oraz wielkiej przydatności przekazanych informacji i udzielonych w trakcie zajęć indywidualnych konsultacji w codziennej pracy :
1.Użytkowanie wieczyste – wykup czy przekształcenie ? Formy nabycia prawa własności przez użytkowników wieczystych nieruchomości gminnych,
2.Dzierżawa nieruchomości – aspekty praktyczne,
3.Sprzedaż nieruchomości gminnych w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
4.Jak prawidłowo sprzedać nieruchomość gminną w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
5.Formy udostępniania nieruchomości gminnych.
- SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE :
- szkolenie odbędzie się w dniach 21. listopada – 22. listopada 2024 roku, w godzinach 9.00 – 15.00;
- szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych;
- uczestnicy zajęć powinni dysponować urządzeniem ze stabilnym podłączeniem do internetu (komputer, tablet, telefon), słuchawkami lub głośnikami;
- szkolenie będzie prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie edukacyjnej;
- uczestnicy zajęć otrzymają link, pod którym będą mogli się zalogować i zostaną skierowani do wirtualnej sali szkoleniowej, w której trener prowadzi zajęcia ” na żywo ” a uczestnicy mają bezpośredni podgląd do wszystkich materiałów wykorzystywanych podczas szkolenia oraz mogą na bieżąco zadawać pytania, na które otrzymają odpowiedzi w czasie rzeczywistym;
- uczestnicy otrzymują w formie elektronicznej: materiały dotyczące problematyki szkolenia oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu, które są przesyłane na wskazany adres e-mail;
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 850 PLN + 23. proc. VAT;
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
– udział w szkoleniu jest premiowany specjalnym 10 – procentowym rabatem na udział w innych zajęciach organizowanych w formie ON – LINE lub stacjonarnej przez firmę KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje w 2024 roku;
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
- w terminie do dnia 15. listopada 2024 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu – emailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Nest Bank S.A., NRB 71 1870 1045 2083 1066 0468 0001.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą priorytetową lub w formie elektronicznej na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
573 325 651