SZKOLENIE ON – LINE
DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ODPOWIEDZIALNYCH ZA GOSPODAROWANIE NIERUCHOMOŚCIAMI
FORMY UDOSTĘPNIANIA
NIERUCHOMOŚCI GMINNYCH
KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
+
gotowe do wykorzystania wzory dokumentów
+
rozwiązywanie najczęściej występujących problemów
i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące obszary tematyczne m.in. :
♦ Zagadnienia wstępne / podstawy prawne, definicje i pojęcia /,
♦ Regulacje dotyczące zasad udostępniania nieruchomości gminnych
– kiedy, komu i jak udostępnić ?
♦ Formy rozdysponowania nieruchomości gminnych / trwałe i czasowe /,
♦ Zasady ustalania odpłatności za czasowe udostępnianie
nieruchomości gminnych,
♦ Określenie celu czasowego udostępnienia nieruchomości oraz omówienie
w jakich przypadkach istnieje obowiązek naliczania podatku VAT,
♦ Dokumenty sporządzane w procedurach czasowego udostępniania – przykładowe wzory wraz z omówieniem jakie zapisy powinny zawierać,
♦ Procedura wydzierżawienia/najmu w różnych przypadkach,
♦ Na jakich zasadach możliwe jest przedłużenie umowy udostępnienia,
♦ Jakie zagrożenia dla gminy wynikają z bezumownego korzystania
z nieruchomości i jakie czynności podjąć, aby im zapobiec,
♦ Zapisy umowy zabezpieczające interesy gminy,
♦ Jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają gminie jej obsługę
w latach następnych,
♦ Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z udostępnianiem nieruchomości,
21. LUTEGO 2025 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu ON – LINE dla pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za gospodarowanie nieruchomościami, podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu praktycznych aspektów stosowania obowiązujących uregulowań prawnych w obszarze udostępniania / w różnych formach / nieruchomości gminnych.
Celem szkolenia jest :
- zdobycie wiedzy z zakresu procedur udostępniania nieruchomości gminnych,
- zapoznanie się z zasadami wyboru właściwego trybu udostępnienia/rozdysponowania,
- poznanie najczęściej popełnianych błędów podczas procedury oraz związanych z konstruowaniem postanowień umów/decyzji oraz ich realizacją w praktyce,
Uczestnik szkolenia zapozna się również z wypracowanymi wzorami dokumentów.
PROGRAM SZKOLENIA ON – LINE :
FORMY UDOSTĘPNIANIA
NIERUCHOMOŚCI GMINNYCH
KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
21. LUTEGO 2025 ROKU
1. Zagadnienia wstępne:
- podstawy prawne (Kodeks cywilny, ustawa o gospodarce nieruchomościami),
- definicje i pojęcia.
2. Regulacje dotyczące zasad udostępniania nieruchomości gminnych – kiedy, komu i jak udostępnić?.
3. Formy rozdysponowania nieruchomości gminnych:
- trwałe:
♦ sprzedaż,
♦ oddanie w użytkowanie wieczyste,
♦ przekazanie aportem;
- czasowe (udostępnianie):
♦ dzierżawa,
♦ najem,
♦ użyczenie,
♦ trwały zarząd,
♦ administrowanie,
♦ ograniczone prawa rzeczowe:
– służebności,
– użytkowanie.
4. Zasady ustalania odpłatności za czasowe udostępnianie nieruchomości gminnych:
- uchwała rady gminy w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami,
- zarządzenie w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu dzierżawnego i za najem,
- zasady aktualizacji stawek czynszu,
- zarządzenie w sprawie ustalenia zasad odpłatności z tytułu ustanowienia służebności gruntowej na nieruchomościach gminnych,
- zasady ustawowe.
5. Określenie celu czasowego udostępnienia nieruchomości oraz omówienie w jakich przypadkach istnieje obowiązek naliczania podatku VAT.
6. Dokumenty sporządzane w procedurach czasowego udostępniania – przykładowe wzory wraz z omówieniem jakie zapisy powinny zawierać:
- wstępna zgoda na wydzierżawienie, najem, użyczenie,
- uchwała rady gminy,
- zarządzenie – wykaz nieruchomości
- ogłoszenie o przetargu,
- protokół z przetargu,
- informacja o wyniku przetargu,
- umowa,
- wypowiedzenie umowy,
- protokół zdawczo-odbiorczy,
- wszczęcie postępowania,
- decyzja o oddaniu w trwały zarząd.
7. Procedura wydzierżawienia/najmu w przypadkach:
- umowy zawieranej na okres do trzech miesięcy,
- umowy zawieranej na okres do trzech lat,
- umowy zawieranej na okres dłuższy niż trzy lata,
- kolejnej umowy zawieranej po umowie trzyletniej.
8. Na jakich zasadach możliwe jest przedłużenie umowy udostępnienia.
9. Jakie zagrożenia dla gminy wynikają z bezumownego korzystania z nieruchomości i jakie czynności podjąć, aby im zapobiec.
10. Zapisy umowy zabezpieczające interesy gminy.
11. Jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają gminie jej obsługę w latach następnych:
- dotyczące aktualizacji stawki czynszu,
- dotyczące ponoszenia nakładów na przedmiocie udostępnienia,
- dotyczące warunków zakończenia umowy.
12. Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z udostępnianiem nieruchomości:
- umowa wygasa z dniem 1 czerwca. Dzierżawca składa wniosek o kontynuację dzierżawy 25 maja. Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Jak zapobiec takiej sytuacji w przyszłości?
- Umowa została zawarta w lipcu 2023 r. z zapisem, że waloryzacja stawki ma nastąpić raz w roku. Kiedy należy zwaloryzować stawkę czynszu?
- W jakich przypadkach należy publikować w prasie informację o zamiarze wydzierżawienia nieruchomości?
- Czy rada gminy może wyrazić zgodę generalną na bezprzetargowe wydzierżawianie nieruchomości np. dzierżawcom, którzy złożyli wnioski o kontynuację dzierżawy?
- Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia, gdy na jedną nieruchomość wpłynęły dwa wnioski o dzierżawę?
- Co pierwsze w kolejności procedury – zarządzenie o wykazie czy uchwała rady gminy?
- Czy w jednym wykazie możemy przeznaczyć do dzierżawy więcej niż jedną nieruchomość?
- Czy jedna nieruchomość może mieć więcej niż jednego dzierżawcę? Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Czy można w takim przypadku sporządzić jeden wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę?
- Czy umowę dzierżawy można zawrzeć wcześniej, niż 21 dni od dnia ogłoszenia wykazu?
- Czy jeżeli został złożony wniosek o kontynuację dzierżawy to konieczne jest ogłaszanie wykazu?
- Czy można zawrzeć umowę dzierżawy np. 15 marca 2023 r. z mocą obowiązywania od 1 marca 2023 r.?
- Czy można naliczyć czynsz za bezumowne korzystnie, jak tak to w jakiej wysokości?
- Jaką stawkę czynszu wpisać w zarządzeniu o wykazie, gdy umowa dzierżawy zostanie zawarta w drodze przetargu i tak naprawdę zostanie ona określona dopiero po przeprowadzeniu przetargu?
- Czy możemy podpisać umowę kontynuującą dzierżawę, skoro dzierżawca ma zaległości w opłatach wynikających z wcześniejszej umowy?
- Co zrobić, gdy przedmiotem dzierżawy jest nieruchomość, na której w latach poprzednich zostały przez użytkowników wybudowane garaże lub budynki gospodarcze?
- Jakie terminy płatności czynszu ustalić w zawieranych umowach?
- Co w przypadku, gdy dotychczasowy dzierżawca nie złożył wniosku o kontynuację dzierżawy?
- Jak przeprowadzić procedurę zmiany dzierżawcy, gdy dotychczasowy dzierżawca „oddaje” nieruchomość komuś innemu?
- Jak naliczać czynsz dzierżawny – za rok kalendarzowy czy za rok użytkowania nieruchomości?
- Jakie konsekwencje niosą ze sobą zapisy w umowach dzierżawy dopuszczające wybudowanie przez dzierżawcę na przedmiocie dzierżawy obiektów budowlanych?
- Jak poprawnie naliczyć opłatę za trwały zarząd w bieżącym roku, w przypadku wydania decyzji w trakcie roku kalendarzowego?
Dodatkowo :
- gotowe do wykorzystania wzory dokumentów,
- rozwiązywanie najczęściej występujących problemów i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć.
szkolenie prowadzi : mgr inż. MARTA ZBOROWSKA
Absolwentka Politechniki Wrocławskiej ( Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego).
Od 2004 roku zajmuje się zawodowo tematyką gospodarki nieruchomościami.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w urzędach gmin – na stanowiskach, których zakres obowiązków obejmował pełen zakres ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Od kilku lat zajmuje kierownicze stanowiska – obecnie stanowisko naczelnik Wydziału Mienia i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Bolesławiec.
Posiada bogatą wiedzę i doświadczenie z zakresu gospodarki nieruchomościami m.in. :
- ewidencjonowania mienia komunalnego,
- oddawania nieruchomości w dzierżawę,
- sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
- zamiany nieruchomości.
współpracowniczka firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, dla której przygotowała i przeprowadziła szkolenie bardzo wysoko ocenione przez uczestników pod względem przygotowania merytorycznego i dydaktycznego wykładowczyni oraz wielkiej przydatności przekazanych informacji i udzielonych w trakcie zajęć indywidualnych konsultacji w codziennej pracy :
1.Kompleksowy kurs : specjalista ds. gospodarowania nieruchomościami gminnymi,
2.Użytkowanie wieczyste – wykup czy przekształcenie ? Formy nabycia prawa własności przez użytkowników wieczystych nieruchomości gminnych,
3.Dzierżawa nieruchomości – aspekty praktyczne,
4.Sprzedaż nieruchomości gminnych w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
5.Jak prawidłowo sprzedać nieruchomość gminną w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
6.Formy udostępniania nieruchomości gminnych.
- SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE :
- szkolenie odbędzie się w dniu 21. lutego 2025 roku, w godzinach 9.00 – 15.00;
- szkolenie trwa 8 godzin lekcyjnych;
- uczestnicy zajęć powinni dysponować urządzeniem ze stabilnym podłączeniem do internetu (komputer, tablet, telefon), słuchawkami lub głośnikami;
- szkolenie będzie prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie edukacyjnej;
- uczestnicy zajęć otrzymają link, pod którym będą mogli się zalogować i zostaną skierowani do wirtualnej sali szkoleniowej, w której trener prowadzi zajęcia ” na żywo ” a uczestnicy mają bezpośredni podgląd do wszystkich materiałów wykorzystywanych podczas szkolenia oraz mogą na bieżąco zadawać pytania, na które otrzymają odpowiedzi w czasie rzeczywistym;
- uczestnicy otrzymują w formie elektronicznej: materiały dotyczące problematyki szkolenia oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu, które są przesyłane na wskazany adres e-mail;
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 600 PLN + 23. proc. VAT;
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
– udział w szkoleniu jest premiowany specjalnym 10 – procentowym rabatem na udział w innych zajęciach organizowanych w formie ON – LINE lub stacjonarnej przez firmę KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje w 2025 roku;
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
- w terminie do dnia 17. lutego 2025 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu – emailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Nest Bank S.A., NRB 71 1870 1045 2083 1066 0468 0001.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą priorytetową lub w formie elektronicznej na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
573 325 651