NOWOŚĆ !
SZKOLENIE ON – LINE
DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ODPOWIEDZIALNYCH ZA :
PLANOWANIE PRZESTRZENNE, ARCHITEKTURĘ, URBANISTYKĘ
PLAN OGÓLNY GMINY / POG /
KOMPENDIUM WIEDZY
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
♦ aspekty prawne oraz praktyczne,
♦ propozycje rozwiązań,
♦ zmiany legislacyjne,
+
rozwiązywanie najczęściej występujących problemów
i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć
18. CZERWCA 2025 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu ON – LINE dla pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za : planowanie przestrzenne, architekturę, urbanistykę, podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu praktycznych aspektów stosowania obowiązujących uregulowań prawnych dotyczących całokształtu zagadnień związanych z tworzeniem planu ogólnego gminny /POG /, który powinien zostać uchwalony do 30. czerwca 2026 roku / Ustawa z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. 2025 poz. 527 /.
PROGRAM SZKOLENIA ON – LINE :
PLAN OGÓLNY GMINY / POG /
KOMPENDIUM WIEDZY
ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI
18. CZERWCA 2025 ROKU
CZĘŚĆ PIERWSZA
Ustawowe wymagania dotyczące planu ogólnego gminy
- Pojęcia : planowania przestrzennego, obszar zabudowy śródmiejskiej, zieleni publicznej, powierzchnia biologicznie czynna, wysokość i intensywność zabudowy.
- Struktura dokumentu POG – treść uchwały, uzasadnienie, załącznik graficzny – minimalny zakres, elementy fakultatywne.
- Gminne standardy urbanistyczne- co musi zawierać katalog stref planistycznych?
- Strefy planistyczne – jak utworzyć gminny katalog stref planistycznych?
- Strefa śródmiejska i obszar uzupełnienia zabudowy – czy są obowiązkowe, kiedy i gdzie można je wyznaczyć? Czy dopuszczalne zmiany/odstępstwa wskaźników?
- Podstawowe elementy zawarte w POG – dokumenty i opracowania oraz uwarunkowania mające wpływ na kształt POG.
- Gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej – dostęp do szkół, terenów zieleni, wymagania podstawowe i fakultatywne.
- Strategia rozwoju gminy – kiedy obowiązkowa w każdej gminie? Kiedy jest wymagana nowelizacja strategii gminy (co w związku ze sporządzaniem POG)?
- Konsultacje społeczne – elementy obowiązkowe i fakultatywne
- Uzasadnienie planu – co musi zawierać część tekstowa i graficzna?
- Przepisy przejściowe ustawy – m.in. trzy tryby sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, analiza przypadków sporządzania planów miejscowych w odniesieniu do zgodności Studium .
CZĘŚĆ DRUGA
Rozporządzenie MRiT w sprawie planu ogólnego gminy
/ Dz.U. 2023 r. poz. 2758 ze zm. /
- Tworzenie stref planistycznych
- Profile podstawowe, dodatkowe – czy tożsame z dotychczasowymi funkcjami (główną, uzupełniającą)? Skutki oznaczenia profilu obszaru jako dodatkowego – czy wiążące dla WZ?
- Wymagana minimalna powierzchnia biologicznie czynna. Co w sytuacji, gdy w obowiązującym planie udział pow. biolog. czynnej niższy niż w rozporządzeniu? Wymagania dla terenów komunikacji, zabudowy śródmiejskiej, parków narodowych, uzdrowisk.
- Czy w strefach tego samego rodzaju można różnicować parametry zabudowy i zagospodarowania? Jak liczyć intensywność zabudowy?
- Wymagania dla obszarów zw. z komunikacją oraz obsługą techniczną w strefach.
- Czy możliwe występowanie terenów jedno i wielorodzinnych w jednej strefie?
- Strefa mieszkaniowa, gospodarcza, usługowa, komunikacji, otwarta – czy strefy można łączyć? Jak ująć tereny mieszkaniowe (z wydanymi wz) dotychczas nieobjęte planem? W jakiej strefie będą ogrody działkowe?
- Formy ochrony przyrody, zabytki, tereny zagrożone powodzią, grunty zmeliorowane, osuwiska– dotychczas ujęte w studium. Czy będą w POG, czy tylko w uzasadnieniu?
- Strefa komunikacji – czy dotyczy tylko autostrad, dróg szybkiego ruchu – czy także dróg lokalnych? Czy można uwzględnić w POG planowaną obwodnicę, (braku uzgodnień)?
- Wskaźniki w strefach – w których strefach nie ma obowiązku stosowania wszystkich wskaźników? Czy można zastosować niższe wskaźniki z MPZP?
- Zapotrzebowanie na nową zabudowę – sposób obliczeń chłonności. Suma chłonności terenów niezabudowanych i luk w zabudowie.
- Najnowsze dane statystyczne – jakie, skąd czerpać, kiedy możliwość powiększenia o 5%?
- Graniczne wartości zapotrzebowania na mieszkalnictwo dla gmin z ujemnym przyrostem naturalnym.
- Możliwość zwiększenia zapotrzebowania, ponad wyniki obliczeń.
- Dokumentowanie prac planistycznych – konsultacje, opiniowanie, uzgodnienia. Kiedy można zrezygnować z przeprowadzania prognoz oddziaływania na środowisko, jak to dokumentować i co to oznacza?
- Wydawanie wypisów i wyrysów z planu – czy tylko w formie elektronicznej? Zakres danych i ich forma.
Dodatkowo :
- rozwiązywanie najczęściej występujących problemów i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć.
szkolenie prowadzi : mgr inż. arch. TOMASZ BABICZ
urbanista, planista, Członek Zarządu Oddziału krakowskiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich / TUP /, ekspert TUP w zakresie planowania przestrzennego,
autor szkoleń branżowych oraz w zakresie m.in. Planu Ogólnego Gminy, Zintegrowanych Planów Inwestycyjnych, Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego,
wieloletni kierownik Pracowni Urbanistycznej 2 Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa,
autor licznych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie Krakowa oraz województwa Małopolskiego i Podkarpackiego,
członek gminnych komisji urbanistyczno-architektonicznych, autor opinii i koreferatów oraz ekspertyz prawno-planistycznych,
- SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE :
- szkolenie odbędzie się w dniu 18. czerwca 2025 roku, w godzinach 9.00 – 15.00;
- szkolenie trwa 8 godzin lekcyjnych;
- uczestnicy zajęć powinni dysponować urządzeniem ze stabilnym podłączeniem do internetu (komputer, tablet, telefon), słuchawkami lub głośnikami;
- szkolenie będzie prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie edukacyjnej;
- uczestnicy zajęć otrzymają link, pod którym będą mogli się zalogować i zostaną skierowani do wirtualnej sali szkoleniowej, w której trener prowadzi zajęcia ” na żywo ” a uczestnicy mają bezpośredni podgląd do wszystkich materiałów wykorzystywanych podczas szkolenia oraz mogą na bieżąco zadawać pytania, na które otrzymają odpowiedzi w czasie rzeczywistym;
- uczestnicy otrzymują w formie elektronicznej: materiały dotyczące problematyki szkolenia oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu, które są przesyłane na wskazany adres e-mail;
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 600 PLN + 23. proc. VAT;
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
– udział w szkoleniu jest premiowany specjalnym 10 – procentowym rabatem na udział w innych zajęciach organizowanych w formie ON – LINE lub stacjonarnej przez firmę KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje w 2025 roku;
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
- w terminie do dnia 11. czerwca 2025 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu – emailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Nest Bank S.A., NRB 71 1870 1045 2083 1066 0468 0001.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą priorytetową lub w formie elektronicznej na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
- program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
573 325 651