UWAGA : DOBRE SZKOLENIE W DOBREJ CENIE
WARSZTATY DLA ZAMAWIAJĄCYCH
REALIZUJĄCYCH ZADANIA INWESTYCYJNE LUB REMONTOWE
FINANSOWANE ZE ŚRODKÓW KRAJOWYCH
LUB WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH
Z WYKORZYSTANIEM CASE STUDIES :
W OPARCIU O :
1. PRZEPISY USTAWY O ZMIANIE USTAWY – PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW
Z DNIA 22. CZERWCA 2016 ROKU (Dz.U. z 13. lipca 2016 roku poz.1020)
2. NOWE ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZE
DO ZNOWELIZOWANEJ USTAWY PZP
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
PO NOWELIZACJI USTAWY
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
NA WYBÓR WYKONAWCY :
-
ROBÓT BUDOWLANYCH
/ W TYM W FORMULE „ ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ ” /
-
USŁUG PROJEKTOWYCH
WARSZAWA, 27. – 28. LUTEGO 2017 ROKU
W trakcie zajęć zostaną omówione zmiany – zawarte w nowelizacji ustawy Pzp z 22. czerwca 2016 roku – istotne przy zamawianiu robót budowlanych i usług projektowych, a w szczególności:
-
łączenie i podział zamówień –art. 5b
-
nowe zasady dotyczące możliwości podziału przedmiotu zamówienia
-
zmiany w zakresie wymogów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane (art.29 i nast. ustawy Pzp)
-
wprowadzenie możliwości wymagania określonego oznakowania na roboty budowlane, dostawy i usługi o szczególnych cechach
-
zmiana dotycząca szacowania wartości zamówienia na usługi projektowania
-
istotne zmiany dotyczące podwykonawstwa- na etapie składania ofert i na etapie realizacji umowy
-
powtórzenie podobnych usług lub robót budowlanych w miejsce dawnych zamówień uzupełniających na roboty budowlane i usługi , wyeliminowanie ich (uzupełniających) jako zamówień uzupełniających z nomenklatury prawa zamówień publicznych i zastąpienie nowymi regulacjami wpisanymi w tryb zamówienia z wolnej ręki
-
pozacenowe kryteria oceny ofert – wymogi ustawodawcy, przykłady – dobre praktyki – przy budowaniu nieuznaniowych kryteriów oceny ofert,
-
zmiany w zakresie zasad budowy kryteriów oceny ofert – promowanie wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, a nie oferty z najniższą ceną,
-
wprowadzenie pojęcia ”kosztu” jako kryterium oceny ofert – zasady budowy tego nowego kryterium dla robót budowlanych,
-
rażąco niska cena i „koszt” – nowe przepisy umożliwiające skuteczne zwalczanie dumpingu,
-
obowiązek powołania „zespołu projektowego” do przygotowania i przeprowadzenia postępowania oraz do nadzoru nad realizacją udzielonego zamówienia dla robót budowlanych i usług o wartości równej lub przekraczającej 1 mln euro,
-
zmiany dotyczące poleganiu na zasobach innych podmiotów – w zakresie wykształcenia kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia – podmioty te będą zobowiązane do zrealizowania robót budowlanych lub usług, do realizacji których takie zdolności są niezbędne,
-
nowe zasady określania warunków udziału w postępowaniu i sposobu potwierdzania ich przez Wykonawców,
-
solidarna odpowiedzialność podmiotu udostępniającego swoje zasoby,
-
nowe zasady, dotyczące wykluczania wykonawców ,
-
możliwości zamieszczenia w opisie przedmiotu zamówienia (art.29) wymogu, dotyczącego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi
|
DZIEŃ PIERWSZY :
-
Udzielanie zamówienia w częściach
-
Zamówienia do 30 tysięcy EUR
-
Podwykonawstwo w robocie budowlanej –zasady budowy SIWZ i projektu umowy/wzoru umowy/IPU z uwzględnieniem nowych wymogów ustawy Pzp
-
Przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej
-
Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji technicznej
-
Określenie zakresu dokumentacji projektowej
-
Projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie
-
Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych
-
Wybór procedury (Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia – korzyści i ryzyka, konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej poprzedzająca, zamówienie z wolnej ręki na nadzór autorski – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka
-
Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą
-
JEDZ –Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
-
Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej- najefektywniejszej, nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych
-
Zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej
-
Nadzór autorski jako element opisu przedmiotu zamówienia na dokumentację projektową
– w świetle opinii prawnych UZP oraz wyników kontroli Prezesa UZP
-
Elementy nadzoru autorskiego w rozumieniu prawa budowlanego
-
Wykonywanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych
DZIEŃ DRUGI :
-
Przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych – sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia, określenie zakresu robót budowlanych, projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych i jako integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie
-
Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych
-
Wybór procedury (tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia – korzyści i ryzyka, Zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka,
-
Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą
-
JEDZ –Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
-
Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej- najefektywniejszej; nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych
-
Zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych, w tym umów wieloletnich z uwzględnieniem obowiązku ich waloryzacji !
-
Realizacja robót budowlanych „Zaprojektuj i wybuduj”( budowa PFU, wycena prac projektowych i robót budowlanych)
-
Wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, dotyczącmu dobrych praktyk i unikania ryzyk przy przygotowywaniu i realizacji zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ) i usług projektowych zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
W trakcie szkolenia zostaną omówione zmiany zawarte w nowelizacji ustawy Pzp – które w istotny sposób wpłyną na zamawianie robót budowlanych i usług projektowych.
Realizacja konkretnych zadań o charakterze inwestycyjnym bądź remontowym wymaga od Zamawiającego wielu specjalistycznych przygotowań, do których należy zaliczyć:
-
przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy projektu, którego poprawność w zakresie merytorycznym i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej – nowe zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, które winny być zawarte w wymaganiach dla Projektanta ( w SIWZ)
-
opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy – to w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym Wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, częściowe odbiory i płatności, zasady ich dokonywania, wielkość i rodzaj kar umownych oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych na określonych ściśle polach eksploatacji. Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego, o określonym potencjale kadrowym i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie prac projektowych , a z drugiej strony klauzule umowne zabezpieczą Zamawiającego przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Projektanta w trakcie realizacji kontraktu i na placu budowy.
-
przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy robót budowlanych którego poprawność w zakresie merytorycznym jak i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej, w tym stosowanie kryteriów pozacenowych, ,
-
dobór zasady wynagrodzenia Wykonawcy robót budowlanych w zależności od rodzaju wykonywanych robót, z uwzględnieniem wymogów nałożonych przez ustawodawcę nowelizacją ustawy związanych z art.144 ust.1
-
opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy – to w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, waloryzacji wynagrodzenia, częściowe odbiory płatności, zasady ich dokonywania, wielkość i rodzaj kar umownych . Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego, o określonym potencjale kadrowym i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie robót budowlanych , a z drugiej strony klauzule umowne zabezpieczą Zamawiającego w zakresie możliwości wprowadzania zmian do umowy (nowe brzmienie art.144 ust.1 ustawy Pzp) i uchronią przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Wykonawcy robót w trakcie realizacji kontraktu i w okresie gwarancji.
Udział w szkoleniu pozwoli na dokładne zapoznanie się ze sposobem – według nowych zasad – przygotowania i przeprowadzenia procedury wyboru wykonawcy na wykonanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych, w tym w formule „Zaprojektuj i wybuduj” ( wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp ) oraz ze sposobem zarządzania zawartym kontraktem – realizacją umowy zgodnie z przepisami ustawy Pzp z uwzględnieniem sytuacji konieczności dokonywania zmian w trakcie ich realizacji.
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD następujące materiały m.in. :
-
ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
-
nowe akty wykonawcze
-
JEDZ wraz z komentarzem
-
Dyrektywę 2014/24/UE oraz Dyrektywę 2014/25/UE
-
TABELE ZMIAN,
-
materiały autorskie Wykładowcy
-
wybrane wyroki SO dotyczące unieważnienia umów,
-
orzecznictwo KIO i TSUE związane z tematyką szkolenia,
-
wybrane wyniki kontroli Prezesa UZP
Uczestnicy szkolenia otrzymają również wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
-
szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
-
przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
-
audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
łącznie przeszkoliła ponad 9.600 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
-
ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej ił dotychczas około 7.500 nych i sprzetu gi szkoleniowe i edukacyjne , EFR,Funduszu Spójnosci,i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
-
niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
-
prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
-
konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
-
autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
-
niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych – kompleksowa obsługa procesu inwestycyjnego w projektach infrastrukturalnych realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( beneficjentów programów unijnych ),
-
prowadzi obecnie działalność konsultingową, w tym również w obszarze zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ) i usług projektowych; działalność konsultingowa obejmuje również spotkania z zamawiającymi, podczas których zespoły składające się z przedstawicieli komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za zamówienia publiczne oraz inwestycje otrzymują wyczerpujące wyjaśnienia, dotyczące prowadzonych lub planowych przedsięwzięć w obszarze doprowadzenia do zawarcia umowy i jej zarządzaniem.
-
szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,
-
uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia , notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,
-
szkolenie odbędzie się w WARSZAWIE, w dniach 27. lutego ( 10.00 – 16.00 ) – 28. lutego ( 9.00 – 15.00 ) 2017 roku; sala konferencyjna Spółdzielczego Centrum Konferencyjno – Szkoleniowego „ ŻURAWIA ”, ul. Żurawia 47 ( róg ul. Poznańskiej i Żurawiej ), tel. : 22 / 6300500, www.zlsp.org.pl – budynek znajduje się w centrum miasta, 5 minut spacerem od Dworca Centralnego w stronę ul. Marszałkowskiej ),
-
w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
-
koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750,00 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu / ;
-
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu
w całości ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany
stawką 23. proc. VAT,
-
warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
-
1. w terminie do 20. lutego 2017 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
2. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania
faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO
S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
Uwaga : w ramach projektów finansowanych ze środków krajowych, programów pomocowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł, proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ oraz przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków pomocowych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane i usługi projektowe; wyniki kontroli zamówień publicznych udzielanych w tym obszarze jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą, która specjalizuje się m.in. w publicznych i sektorowych przetargach na roboty budowlane i usługi projektowe, w tym również z wykorzystaniem Warunków Kontraktowych FIDIC,
PROGRAM SZKOLENIA :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
NA WYBÓR WYKONAWCY :
-
ROBÓT BUDOWLANYCH
/ W TYM W FORMULE „ ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ ” /
-
USŁUG PROJEKTOWYCH
WARSZAWA, 27. – 28. LUTEGO 2017 ROKU
DZIEŃ PIERWSZY:
-
Główne kierunki zmian w ustawie Pzp po nowelizacji:
-
nowe zasady opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane ( konieczność ujęcia w dokumentacji projektowej wymagań zamawiającego –art.30, 30a, 30b )
-
pozacenowe kryteria oceny ofert – wymogi ustawodawcy, przykłady –dobre praktyki – przy budowaniu nieuznaniowych kryteriów oceny ofert,
-
nowe zasady dotyczące wykluczania wykonawców,
-
nowe, zmienione zasady odrzucania ofert,
-
kiedy możliwość, a kiedy konieczność zamieszczenia w opisie przedmiotu zamówienia wymogu dotyczącego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi
-
JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
-
kryteria oceny ofert po nowelizacji
-
rażąco niska cena i koszt – nowe przepisy umożliwiające skuteczne zwalczanie dumpingu
-
nowe przepisy dotyczące zmian w umowie – art.144 ust.1
-
pojęcie „zmiany istotnej ” umowy po nowelizacji
-
udzielanie zamówienia w częściach, zamówienia do 30 tysięcy EUR – jak zamawiać /dokumentować roboty budowlane do 30 tysięcy EUR?
-
Klauzule społeczne
II. Przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej.
II.1. Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji technicznej zgodnej z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2. września 2004 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072) oraz z wykorzystaniem znowelizowanych przepisów art. 30 oraz dodanych art.30a i 30 b ustawy pzp
1) wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień, sprawdzeń i decyzji;
2) uzyskanie pozwolenia na budowę;
3) przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego, projektów wykonawczych;
4) pełnienie nadzoru autorskiego.
II.2. Określenie zakresu dokumentacji projektowej:
1) wykonanie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;
2) wykonanie projektów wykonawczych;
3)opracowanie przedmiarów robót;
4) opracowanie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia , w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
II.3. Projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie:
1.3.1.Elementy obligatoryjne:
-
etapy wykonania przedmiotu umowy;
-
zasady odbioru dokumentacji projektowej, w tym poszczególnych etapów;
-
termin realizacji umowy, w tym terminy wykonania poszczególnych etapów;
-
podstawę prawna dla realizowanego projektu –obowiązek wykonawcy (Projektanta) opisywania proponowanych materiałów i urządzeń zgodnie z ustawą Pzp ( nowe i zmienione przepisy –art. 29 ust.3, art. 30, 30a, 30 b) i z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072);
-
forma, w jakiej ma być opracowana dokumentacja projektowa;
-
obowiązek dostarczenia Zamawiającemu oryginałów wszelkich uzgodnień, opinii, oświadczeń, decyzji;
-
określenie warunków gwarancji i rękojmi;
-
postanowienia dotyczące praw autorskich;
-
postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie – nowe brzmienie art.144 ust.1
-
postanowienia dotyczące odstąpienia od umowy oraz kar umownych za opóźnienie/zwłokę.
1.3.2. Elementy fakultatywne:
-
udzielanie wyjaśnień i odpowiedzi pisemnych na zapytania dotyczące dokumentacji projektowej w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
-
bieżące konsultacje z Zamawiającym w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej;;
-
uzupełnianie i/lub korygowanie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami organów opiniujących i uzgadniających dokumentację projektową;
-
inne.
1.3.3. Dialog techniczny – umożliwiający poprawne przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia na prace projektowe- zasady prowadzenia, obowiązki informacyjne po nowelizacji.
III. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych:
-
Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości prac projektowych wynikające ze znowelizowanej ustawy Pzp i aktów wykonawczych.
-
Szacowanie wartości z uwzględnieniem zamówień uzupełniających.
-
Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny- nowe zasady wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz odrzucenia oferty Wykonawcy.
IV. Wybór procedury:
1 . Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.
2. Negocjacje z ogłoszeniem – tryb umożliwiający doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia :
2.1. Nowe przesłanki udzielania zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem
2.2 .Wzorcowa struktura i dokumentowanie postępowania –po nowelizacji.
2.3. Zalety stosowania trybu dla Zamawiającego .
3. Negocjacje bez ogłoszenia (po nowelizacji) – korzyści i ryzyka:
3.1. Możliwość procedowania i udzielania zamówienia w bardzo krótkim okresie czasu (przy spełnieniu przesłanek ustawowych).
3.2. Możliwość doprecyzowania i modyfikacji OPZ z Wykonawcami.
3.3. Ryzyka związane z zastosowaniem trybu przy braku spełniania przesłanek ustawowych (wyniki kontroli UZP i audytów KE).
4. Konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej:
4.1.Zasady organizacji konkursu.
4.2.Opracowanie regulamin konkursu.
4.3.Sąd konkursowy.
4.4.Etapy konkursu.
4.5.Rozstrzygniecie konkursu ( nagrody ):
1) nagrody pieniężne;
2) zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki;
3) zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia autorów wybranych koncepcji architektonicznych.
5. Zamówienie z wolnej ręki – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka- bardzo istotne zmiany po nowelizacji:
5.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.1 b) – związane z ochroną praw wyłącznych ( autorskie prawa majątkowe).
5.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.2) – nagroda w konkursie.
5.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3) – zamówienie ”awaryjne”.
5.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4) – nowe zasady – szczególne, kumulatywne spełnienie przesłanek
5.5. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5) – zamówienia dodatkowe ( usunięto)
5.6. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6) –zamówienia uzupełniające na usługi – po nowelizacji..
V. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – po nowelizacji.
1. Zasada proporcjonalności – orzecznictwo ETS /TS UE i KIO.
2. Zasada niezbędności – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO.
3. Zasada warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO
5. Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane.
5.1. JEDZ – w progu unijnym.
6. Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane.
7.Zasada odwróconej weryfikacji.
VI. Kryteria oceny ofert po nowelizacji – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej – w świetle wymogów znowelizowanej ustawy Pzp dotyczących pozacenowych kryteriów oceny ofert.
1. Cena.
2. Koszt
3. Aspekty innowacyjne.
4. Jakość , w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne
5. Aspekty społeczne
6.Aspekty środowiskowe.
7. Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
8. Okres realizacji.
9.Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
VI.1. Koszt – definicja, zasady stosowania
VII. Zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej:
1. Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy.
2. Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji.
3. Umowy na wykonanie zamówień dodatkowych – usunięte nowelą
4. Umowy na wykonanie zamówień uzupełniających.
5. Aneksy do umów
6. Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych.
7. Przesłanki nieważności umowy i skutki uznania umowy za nieważną.
VIII. Nadzór autorski nad realizacja robót budowlanych:
1. Obowiązki Projektanta w świetle przepisów ustawy Prawo budowlane.
2. Obowiązki Projektanta wynikające z umowy na opracowanie dokumentacji projektowej.
3.Zasady wynagradzania autora projektu za sprawowanie nadzoru autorskiego.
4. Odpowiedzialność Projektanta za wady w projekcie.
DZIEŃ DRUGI:
I. Przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych :
I. 1. Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych zgodnie z treścią art. 31 ust.1 pkt.1 ustawy Pzp:
1) za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych;
2) z uwzględnieniem zmienionych i dodanych przepisów ( art.30, 30 a i 30 b ustawy Pzp)
2) z uwzględnieniem wszelkich wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty,
3) z uwzględnieniem dostaw i usług koniecznych do realizacji zamówienia.
I.1.1. Dialog techniczny po nowelizacji – jako narzędzie, umożliwiające dokonanie precyzyjnego i zgodnego z potrzebami Zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia –b. istotne zmiany wprowadzone nowelizacją; nowe obowiązki informacyjne zamawiającego.
I.2. Określenie zakresu robót budowlanych:
1) na podstawie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;
2) na podstawie projektów wykonawczych;
4) z uwzględnieniem informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia , w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
5) na podstawie poprawnie sporządzonych przedmiarów robót z uwzględnieniem zamówień niezbędnych do wykonania zamówienia.
I.3. Projekt umowy/Istotne Postanowienia Umowy (IPU) jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych jako integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie:
1.3.1.Elementy obligatoryjne umowy :
-
szczegółowe określenie przedmiotu umowy,
-
określenie zasad współpracy na terenie budowy,
-
określenie praw i obowiązków Wykonawcy,
-
klauzule dotyczące Podwykonawcy
-
określenie praw i obowiązków Zamawiającego,
-
określenie odpowiedzialności z tytułu ryzyka Wykonawcy,
-
określenie rodzaju i wysokości ubezpieczenia należącego do obowiązków Wykonawcy,
-
określenie wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy (jeżeli Zamawiający przewiduje wniesienie zabezpieczenia),
-
określenie terminu realizacji umowy oraz etapów wykonania przedmiotu umowy,
-
wprowadzenie postanowień dotyczących kontroli jakości i odbiorów robót,
-
określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy (ryczałtowe lub kosztorysowe lub mieszane) i zasad dokonywania płatności,
-
wprowadzenie klauzul dotyczących odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia,
-
określenie zasad odbioru robót budowlanych, w tym poszczególnych etapów,
-
wprowadzenie klauzul dotyczących BIOZ,
-
wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości robót,
-
określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu robót,
-
określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy , rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
-
określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
-
określenie warunków gwarancji i rękojmi,
-
postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie – zmiany w art.144 ust.1 pkt.1)
-
nowe przesłanki nieważności umowy
-
postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.
.
II. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych:
1. Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości robót budowlanych.
2. Szacowanie wartości robót budowlanych z uwzględnieniem zamówień uzupełniających.
3. Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na wykonanie robót budowlanych dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny. w kontekście zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp
III. Wybór procedury:
1 . Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.
2. Negocjacje z ogłoszeniem – tryb umożliwiający doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia – bardzo istotne zmiany i wprowadzone nowelizacją ustawy Pzp.
2.1. Wytyczne KE;
2.2 .Wzorcowa struktura i dokumentowanie postępowania po nowelizacji;
2.3. Zalety stosowania trybu dla Zamawiającego .
3. Negocjacje bez ogłoszenia (po nowelizacji) – korzyści i ryzyka:
3.1. Możliwość procedowania i udzielania zamówienia w bardzo krótkim okresie czasu (przy spełnieniu przesłanek ustawowych –zmienionych nowelą).
3.2. Możliwość doprecyzowania i modyfikacji OPZ z wykonawcami.
3.3. Ryzyka związane z zastosowaniem trybu przy braku spełniania przesłanek ustawowych (wyniki kontroli UZP i audytów KE).
4. Zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka:
4.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3 – zamówienie ”awaryjne”.
4.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4 –zmiany – zasady szczególne, kumulatywne spełnienie przesłanek).
4.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5 – zamówienia dodatkowe (usunięte)
4.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6 –zamówienia uzp po nowelizacji.
IV. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych po nowelizacji.
1. Zasada proporcjonalności – orzecznictwo ETS i KIO.
2. Zasada niezbędności – orzecznictwo ETS i KIO.
3. Zasada warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo ETS i KIO
4. JEDZ – w progu unijnym, komentarz, zasady stosowania.
5. Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane .
6. Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane..
7.Zasada odwróconej weryfikacji.
V. Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej- najefektywniejszej:
1. Cena.
2. Koszt
3. Aspekty innowacyjne.
4. Jakość , w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne
5. Aspekty społeczne
6.Aspekty środowiskowe.
7. Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
8. Okres realizacji.
9.Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
VI.1. Koszt – definicja, zasady stosowania
VI. Zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych:
1. Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy po nowelizacji –dopuszczalne zmiany..
2. Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji -art.144 ust.1 ustawy Pzp.
3.Niedopuszczalne zmiany do umowy skutkujące nieważnością umowy.
4. Umowy na wykonanie zamówień uzupełniających.
5. Aneksy do umów.
6. Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych.
7. Przesłanki nieważności umowy i skutki uznania umowy za nieważną.
VII. Realizacja robót budowlanych „Zaprojektuj i wybuduj” :
-
Program funkcjonalno- użytkowy jako podstawa dokonania opisu przedmiotu zamówienia.
-
Zasady dotyczące opracowania Programu Funkcjonalno- Użytkowego: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072). Zasady wyceny prac projektowych i robót budowlanych realizowanych w systemie „zaprojektuj i wybuduj” zgodne z aktami wykonawczymi opracowanymi przez Ministra Infrastruktury – akty wykonawcze do ustawy Pzp, obligatoryjnie obowiązujące Zamawiających.
-
Etapizacja zadań dla Wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj”:
-
wykonanie Fazy nr I – opracowanie projektu koncepcji
-
wykonanie Fazy nr II – – opracowanie projektu budowlanego obiektu na podstawie zaakceptowanej przez Zamawiającego dokumentacji,- projektu koncepcyjnego
-
wykonanie Fazy nr III – wykonawczej- wykonanie robót budowlanych.
-
Ryzyka dla Zamawiającego przy stosowaniu formuły zamówienia na roboty budowlane „Zaprojektuj i wybuduj” .
-
Zasady sprawowania kontroli – zarządzania umową w formule „zaprojektuj i wybuduj”:
-
nadzór nad realizacją projektu budowlanego i wykonawczego , w tym w szczególności zgodności z wymaganiami określonymi w PFU, SIWZ, projekcie umowy oraz wartościami wykonania robót zawartymi w Kosztorysach Inwestorskich / ZZK/WKI;
-
nadzór nad przygotowaniem i realizacją procedur przetargowych na wybór Wykonawcy robót budowlanych,
-
nadzór nad realizacją robót budowlanych.
VIII. Wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego:
1. Budowa warunków udziału w postępowaniu – doświadczenie, wiedza, kadra, potencjał ekonomiczny.
2. Zasady budowy projektu umowy zabezpieczające Zamawiającego przed nienależytym realizowaniem zadań Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego.
3. Zarządzanie umową zawartą z firmą realizującą zadania Inwestora Zastępczego/Inżyniera Kontraktu.
4. Odpowiedzialność Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego – konieczność wprowadzania klauzul umownych szczegółowo określających:
-
szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia,
-
określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy robót (ryczałtowe lub kosztorysowe) i zasad dokonywania płatności,
-
określenie zasad odbioru prac objętych umową,
-
wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości usług,
-
określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu umowy,
-
określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy , rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
-
określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
-
określenie warunków gwarancji i rękojmi,
-
postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie,
-
postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.
IX. Nadzór inwestorski (pracownicy Zamawiającego) na budowie:
1. Powołanie zespołu branżowych inspektorów nadzoru wraz z wyznaczeniem , zgodnie z postanowieniami art.27 ustawy Prawo budowlane koordynatora ich czynności na budowie.
2. Podstawowe obowiązki inspektora nadzoru:
-
reprezentowanie inwestora na budowie,
-
sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych materiałów budowlanych,
-
sprawdzanie i odbiór robót budowlanych,
-
potwierdzanie faktycznie wykonanych robót, i kontrolowanie rozliczeń budowy (na żądanie Inwestora) .
3. Zagwarantowanie profesjonalnego nadzoru inwestorskiego poprzez dobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników zamawiającego o odpowiednich uprawnieniach budowlanych,
określenie zakresu ich odpowiedzialności, uprawnień, zasad monitorowania i raportowania prac w projekcie