NOWE OBOWIĄZKI
ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH
w kontekście największej od 21 lat reformy przepisów, dotyczących
ochrony danych osobowych – rozporządzenia (UE) 2016/679
POZNAŃ, 25. KWIETNIA 2017 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje mam przyjemność zaprosić do udziału w specjalistycznym szkoleniu, podczas którego zostaną szczegółowo omówione praktyczne aspekty uregulowań, dotyczących obowiązków administratora danych osobowych, które – w związku z automatyczną implementacją do polskiego systemu prawnego kompleksowo zmienionych przepisów Unii Europejskiej / rozporządzenie (UE) 2016/679 / w sposób rewolucyjny wpłyną na całokształt problematyki związanej z ochroną danych osobowych.
Dlaczego warto wziąć udział w szkoleniu :
- podczas zajęć zostaną przedstawione obowiązki administratora danych i obowiązki inspektora ochrony danych (przed reformą – ABI). Atutem szkolenia jest to, że obejmie omówienie najnowszej reformy ochrony danych osobowych, która weszła w życie w maju 2016 roku, a w pełni będzie podlegała stosowaniu od maja 2018 roku, po upływie okresu dostosowawczego; to pierwsza gruntowna reforma tej dziedziny od wejścia ustawy w życie w 1998 roku; jej zakres znacznie przewyższa zmiany, które weszły w życie w 2015 roku; po okresie przejściowym reforma wejdzie w życie w Polsce automatycznie.
- wejście w życie nowych obowiązków już teraz wymaga analiz, jak wpłynie na dokumentację i procedury, klauzule, czy systemy informatyczne administratora;
- skala przetwarzania danych wzrosła; obejmuje zarówno dane klientów, jak i pracowników, a cele przetwarzania są zróżnicowane, wynikają nie tylko z podstawowej działalności instytucji, ale też z czynności wspierających,
- nowym przepisom podlegają wszyscy administratorzy danych i podmioty wykonujące czynności w ich imieniu, niezależnie od sektora; rozporządzenie wprowadza sankcje finansowe do 20 mln euro lub 4% całkowitego rocznego światowego obrotu,
- zapoznanie pracowników z przepisami o ochronie danych osobowych jest wymagane przez 36a ust. 1 ustawy; nie wystarczy odebrać od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się z przepisami, obowiązkiem administratora jest rzeczywiste zapewnienie, że pracownicy uzyskają wymaganą wiedzę. Można to osiągnąć dzięki szkoleniom, a wykazać listą uczestników,
- przygotowanie instytucji do zmian, których skala jest tak duża, jest czasochłonne; minęła już znaczna część okresu dostosowawczego,
- trener prowadził takie analizy już na etapie prac legislacyjnych i wdrażał niezbędne rozwiązania, przeprowadził również audyty zgodności z rozporządzaniem, a ponadto jest autorem pierwszej na rynku polskim oraz pierwszej na światowym rynku anglojęzycznym książek na temat rozporządzenia (UE) 2016/679.
- szkolenie prowadzi : dr hab. MARIUSZ KRZYSZTOFEK
(doktorat i habilitacja na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego na temat ochrony danych osobowych )
specjalizuje się w dziedzinie ochrony danych osobowych od 1998 roku
legitymuje się wyjątkowo bogatym doświadczeniem w wykonywaniu funkcji administratora bezpieczeństwa informacji / w tym w zakresie m.in. w zakresie informatycznych i technicznych aspektów przetwarzania i zabezpieczania zbiorów danych / oraz w przeprowadzeniu audytów oraz doradztwie z zakresu ochrony danych osobowych dla różnych podmiotów ( publicznych i prywatnych );
przeprowadził szkolenia na temat ochrony danych osobowych dla kilku tysięcy osób, reprezentujących instytucje publiczne i prywatne,
uhonorowany przez Warszawski Instytut Bankowości – za prowadzenie zajęć na temat ochrony danych osobowych – tytułem oraz dyplomem „ Wzorowy Trener WIB ” / za lata 2011, 2012, 213, 2014 / oraz tytułem i dyplomem „ Trener XX – lecia WIB ”
członek Rady Programowej kwartalnika „Informacja w Administracji Publicznej” (C.H.Beck)
ekspert zaproszony do współpracy przy analizie zakresu wdrożenia rozporządzenia 2016/679 przez Ministerstwo Cyfryzacji, grudzień 2016 roku
autor publikacji książkowych na temat ochrony danych osobowych:
- pierwszej i jedynej na polskim rynku monografii – komentarza do rozporządzenia UE 2016/679 :
Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej po reformie. Komentarz do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, Warszawa 2016 (C.H.Beck),
- pierwszej i jedynej na rynku światowym (angielskojęzycznym) monografii będącej kompleksowym komentarzem rozporządzenia 2016/679:
Post-Reform Personal Data Protection in the European Union. General Data Protection Regulation (EU) 2016/679, The Netherlands (Kluwer Law International B.V.) 2016
- „Tajemnice zawodowe i ochrona danych osobowych w instytucjach finansowych” – Wydawnictwo Wolters Kluwer SA 2015;
- „Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej” – Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska 2014;
- „Tajemnica bankowa i ochrona danych osobowych w praktyce bankowej” – Wydawnictwo LexisNexis 2010;
Książki trenera znajdują się na publicznej liście prowadzonej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adresem : www.giodo.gov.pl/487/id_art/6278/j/pl/.
Doświadczenia praktyczne Wykładowcy w zarządzaniu ochroną danych osobowych jako eksperta oraz Administratora Bezpieczeństwa Informacji :
EY
lipiec 2016 – obecnie |
Ekspert – Business Advisory |
Euroclear
2012 – grudzień 2015 |
Euroclear Bank SA/NV Oddział Branch w Polsce Head of Compliance & Regulatory Administrator Bezpieczeństwa Informacji
|
Euroclear Group Data Protection Coordination Officer (funkcja wykonywana z Brukseli) zarządzanie ochroną danych osobowych w skali Grupy
|
|
BNP Paribas Bank Polska
2007-2012
|
Departament Monitoringu Zgodności (Compliance) Compliance officer Administrator Bezpieczeństwa Informacji |
Bank BPH
2004-2007
|
Departament Compliance, Główny Specjalista Zastępca Głównego Administratora Bezpieczeństwa Informacji |
Bank BPS
1998-2004
|
Naczelnik Wydziału Organizacji i Spraw Statutowych Administrator Bezpieczeństwo Informacji przedstawiciel banku w Komitecie ds. Bezpieczeństwa Banków przy Związku Banków Polskich
|
- szkolenie trwa 8 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie pogłębionej wiedzy na temat nowych obowiązków administratora danych osobowych,
- uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia w postaci papierowej i na płycie CD , notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,
- szkolenie odbędzie się w POZNANIU, w dniu 25. kwietnia 2017 roku, w godzinach 10.00 – 16.00 – w centrum Poznania, w doskonale wyposażonej i klimatyzowanej sali konferencyjnej w biurowcu OMEGA – 11. PIĘTRO, ul. Dąbrowskiego 79 A ( telefon : 698 952 833 ); szczegółowe informacje na temat miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.saleomega.pl,
- w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
- koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 350 PLN + 23 proc. VAT
- uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu w całości ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany stawką 23. proc. VAT,
- warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
- w terminie do 18. kwietnia 2017 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem na numer : 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
- wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
PROGRAM SZKOLENIA :
NOWE OBOWIĄZKI
ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH
w kontekście największej od 21 lat reformy przepisów, dotyczących
ochrony danych osobowych – rozporządzenia (UE) 2016/679
POZNAŃ, 25. KWIETNIA 2017 ROKU
1. Tło i przyczyny reformy, wejście w życie w Polsce
2. Charakterystyka ochrony danych osobowych po reformie. Rozszerzenie definicji danych osobowych.
Podstawowe pojęcia:
- dane osobowe (czy np. adres e-mail i numer telefonu są danymi osobowymi?), dane wrażliwe, dane biometryczne, (np. odciski palców jako alternatywa dla PIN lub do ewidencji czasu pracy), dane geolokalizacyjne i IP (użytkownika aplikacji)
- przetwarzanie danych, usuwanie danych, pseudonimizacja
- administrator danych, processor, współadministrator, odbiorca danych (jakie są relacje, obowiązki i wzajemna odpowiedzialność?)
3. Klauzule zgody i klauzule informacyjne.
- nowe wymagania wobec klauzul zgody, w tym marketingowych, błędy popełniane przy ich konstruowaniu
- czy dopuszczalne jest telefonowanie do klienta z dodatkową ofertą? czy dopuszczalne jest telefonowanie / wysłanie e-maila marketingowego (np. pozyskanego z ogłoszeń w Internecie) do potencjalnego klienta? czy przy okazji marketingu produktów instytucji finansowej dopuszczalne jest przestawienie oferty podmiotu innego niż ta instytucja?
- nowy zakres klauzul informacyjnych i skutki ich rozszerzenia (np. dane kontaktowe inspektora ochrony danych, podstawa prawna przetwarzania danych, pouczenie o profilowaniu, informacja o retencji)
- nowe warunki dopuszczalności profilowania klientów w celach marketingowych
- problemy dotyczące przetwarzania danych wrażliwych np. w procesach windykacyjnych, zmiana definicji danych wrażliwych
- dopuszczalność odbierania od kandydatów do pracy i pracowników informacji lub zaświadczeń dotyczących ewentualnej karalności
- zasady monitoringu pracowników (np. e-maili, historii przeglądania stron w Internecie)
- przechowywanie danych osobowych po wygaśnięciu umowy z klientem
4. Uprawnienia klientów wobec administratora danych.
- prawo żądania informacji m.in. o treści przetwarzanych danych dotyczących klienta, o ich źródle, o odbiorcach danych
- prawo żądania odnotowania sprzeciwu wobec marketingu, prawo do sprzeciwu wobec profilowania
- prawo żądania poprawienia błędnych danych (np. sposób postępowania, gdy żądanie zmiany adresu do korespondencji składa nie klient, lecz właściciel mieszkania)
- nowe prawo do przenoszenia danych
- nowe „prawo do bycia zapomnianym”
- nowe prawo do ograniczenia przetwarzania
5. Kolejna zmiana zasad powoływania inspektora ochrony danych (dawniej – administratora bezpieczeństwa informacji).
- czy powołanie inspektora ochrony danych nadal jest fakultatywne? czy obecny ABI stanie się automatycznie inspektorem ochrony danych?
- nowe obowiązki inspektora
- status i pozycja w inspektora strukturze; możliwość powołania inspektora dla kilku administratorów
6. Przykładowe nowe obowiązki organizacyjne i techniczne.
- analiza ryzyka przed przetwarzaniem danych (privacy risk assessment)
- uwzględnianie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych (privacy by default)
- rejestr czynności przetwarzania
- korzyści wynikające z certyfikacji
- zdefiniowanie „przetwarzania danych na dużą skalę”
6.1. Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczające zbiór danych. Dokumentacja.
- zasadnicza zmiana podejścia – zasada risk-based approach i zasada rozliczalności
- dokumentacja przetwarzania danych i środków bezpieczeństwa danych – wykorzystanie obecnej polityki bezpieczeństwa i rejestru zbiorów do przyszłych celów
- obowiązek nadania upoważnień do przetwarzania danych osobowych, oznaczenie zakresów upoważnień, forma upoważnień; ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych i forma jej prowadzenia
- środki bezpieczeństwa, takie jak polityka „czystego biurka”, nadzór nad dostępem do pomieszczeń, zamykanie dokumentów w odpowiednich szafach, niszczarki wydruków, odpowiednie ustawienie monitorów w sposób wykluczający wgląd osób trzecich, dyskrecja w przekazywaniu informacji chronionych w rozmowie z klientem lub współpracownikiem w obecności osób trzecich, sposoby zabezpieczania dostępu do komputera, wymogi dotyczące haseł do systemu informatycznego
- sposób spełnienia obowiązku zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych
6.2. Obowiązkowy okresowy audyt systemu ochrony danych.
- rodzaje sprawdzeń
- plan audytu
- częstotliwość
- zakres weryfikacji
- raport dla Zarządu
7. Zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych.
- nowy obowiązek – zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych GIODO
- nowy obowiązek – zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych podmiotowi danych
- procedura, która zapewni, że w ramach struktury administratora danych incydenty będą zgłaszane inspektorowi ochrony danych lub innej wyznaczonej osobie
8. Nowa forma sankcji – grzywny pieniężne nakładane na administratorów danych.