Zamówienia publiczne na roboty budowlane i usługi projektowe, Poznań, 9. – 10. października 2017 roku

WARSZTATY DLA ZAMAWIAJĄCYCH 

REALIZUJĄCYCH ZADANIA INWESTYCYJNE LUB REMONTOWE

FINANSOWANE ZE ŚRODKÓW KRAJOWYCH

LUB WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH

Z WYKORZYSTANIEM CASE STUDIES

W OPARCIU O :

  1. PRZEPISY USTAWY O ZMIANIE USTAWY – PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW Z DNIA 22. CZERWCA 2016 ROKU (Dz.U. z 13. lipca 2016 roku poz.1020)
  2. NOWE ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZE DO ZNOWELIZOWANEJ USTAWY PZP

  

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE 

PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

NA WYBÓR WYKONAWCY :

1. ROBÓT BUDOWLANYCH 

/ W TYM W FORMULE „ ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ ” /

2. USŁUG PROJEKTOWYCH 

POZNAŃ, 9. – 10. PAŹDZIERNIKA 2017 ROKU

 

W trakcie zajęć zostaną  omówione zmiany – zawarte w nowelizacji ustawy Pzp z 22. czerwca 2016 roku – istotne przy zamawianiu robót budowlanych i usług projektowych, a w szczególności:

  • łączenie i podział zamówień –art. 5b
  • nowe zasady dotyczące możliwości  podziału przedmiotu zamówienia
  • zmiany w zakresie wymogów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane (art.29 i nast. ustawy Pzp)
  • wprowadzenie możliwości wymagania określonego oznakowania na roboty budowlane, dostawy  i usługi o szczególnych cechach
  • zmiana dotycząca szacowania wartości zamówienia na usługi projektowania
  • istotne zmiany dotyczące podwykonawstwa- na etapie składania ofert i na etapie realizacji umowy
  • powtórzenie podobnych usług lub robót budowlanych w miejsce  dawnych zamówień uzupełniających na roboty budowlane i usługi , wyeliminowanie ich (uzupełniających) jako zamówień uzupełniających z nomenklatury prawa zamówień publicznych i zastąpienie nowymi regulacjami wpisanymi w tryb zamówienia z wolnej ręki
  • pozacenowe kryteria oceny ofert  – wymogi ustawodawcy, przykłady – dobre praktyki  –  przy budowaniu nieuznaniowych kryteriów oceny ofert,
  • zmiany w zakresie zasad budowy  kryteriów oceny ofert – promowanie wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, a nie oferty  z najniższą ceną,
  • wprowadzenie pojęcia ”kosztu” jako kryterium oceny ofert – zasady budowy tego nowego kryterium dla robót budowlanych,
  • rażąco niska  cena  i „koszt” – nowe przepisy umożliwiające skuteczne zwalczanie dumpingu,
  • obowiązek powołania „zespołu projektowego” do przygotowania i przeprowadzenia postępowania oraz do nadzoru nad realizacją udzielonego zamówienia dla robót budowlanych i usług o wartości równej lub przekraczającej 1 mln  euro,
  • zmiany dotyczące poleganiu na zasobach innych podmiotów – w zakresie wykształcenia kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia – podmioty te będą zobowiązane do zrealizowania robót budowlanych lub usług, do realizacji których takie zdolności są niezbędne,
  • nowe zasady  określania warunków udziału w postępowaniu i sposobu potwierdzania ich przez Wykonawców,
  • solidarna  odpowiedzialność  podmiotu udostępniającego swoje zasoby,
  • nowe  zasady, dotyczące  wykluczania wykonawców  ,
  • możliwości zamieszczenia w opisie przedmiotu zamówienia (art.29) wymogu, dotyczącego zatrudnienia na podstawie umowy  o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia  na roboty budowlane  lub  usługi
  • zmiany w zakresie możliwości zatrzymania wadium,
  • zmiany w zakresie wykazu robót budowlanych ( zgodnie z postanowieniami dyrektywy Parlamentu Europejskiego  i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 usprawnienie procedur udzielania zamówień i kryteria kwalifikacji ,           
  • elektronizacja zamówień publicznych (e-Procurement),
  • aspekty innowacyjne, środowiskowe i społeczne w zamówieniach publicznych na usługi projektowe i roboty,
  • skrócenie minimalnych terminów w procedurach udzielania zamówień,
  • zmiany art.144 ust.1 – nowe  zasady dokonywania zmian w umowie,
  • zmiany w art.145 – dodatkowe przesłanki uzasadniające odstąpienie od umowy przez Zamawiającego publicznych,
  • lepsze wykorzystanie trybów negocjacyjnych (szczególnie trybu negocjacji   z ogłoszeniem )
  • nowe zasady dotyczące wykluczenie wykonawcy, 
  • Jednolity Europejski  Dokument Zamówienia (JEDZ), jako uproszczona  forma oceny właściwości Wykonawcy,
  • możliwość udzielania zamówień na roboty budowlane bez stosowania przepisów ustawy w „progu krajowym” – wykonywane na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji oraz realizujące przedsięwzięcia rewitalizacyjne zawarte w gminnym programie rewitalizacji (art.4d pkt. 5 ustawy ).


DZIEŃ PIERWSZY :
 

  • Udzielanie zamówienia w częściach
  • Zamówienia do 30 tysięcy EUR
  • Podwykonawstwo w robocie budowlanej –zasady budowy SIWZ  i projektu umowy/wzoru umowy/IPU z uwzględnieniem nowych wymogów ustawy Pzp
  • Przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej
  • Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji technicznej
  • Określenie zakresu dokumentacji projektowej
  • Projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie
  • Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych
  • Wybór procedury (Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony,  negocjacje     z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia – korzyści i ryzyka, konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania  zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej poprzedzająca, zamówienie z wolnej ręki na nadzór autorski – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania  i główne obszary ryzyka
  • Budowa warunków  udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą
  • JEDZ –Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
  • Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej, nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych
  • Zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej
  • Nadzór autorski  jako element opisu przedmiotu zamówienia na dokumentację projektową – w świetle opinii prawnych UZP oraz wyników kontroli Prezesa UZP
  • Elementy nadzoru autorskiego w rozumieniu prawa budowlanego
  • Wykonywanie nadzoru autorskiego w trakcie   realizacji robót budowlanych

DZIEŃ DRUGI :

  • Przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych – sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia, określenie zakresu robót budowlanych, projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych i jako  integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie
  • Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych
  • Wybór procedury (tryby podstawowe – przetarg nieograniczony  i ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, negocjacje bez ogłoszenia – korzyści i ryzyka, Zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane  – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania  i główne obszary ryzyka,
  • Budowa warunków  udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą
  • JEDZ –Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
  • Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej- najefektywniejszej; nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych
  • Zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych, w tym umów wieloletnich z uwzględnieniem obowiązku ich waloryzacji !
  • Realizacja robót budowlanych „Zaprojektuj i wybuduj”( budowa PFU, wycena prac projektowych i robót budowlanych)
  • Wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego

Szanowni Państwo,

W  imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje  uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, dotyczącemu  dobrych praktyk i unikania ryzyk  przy przygotowywaniu i realizacji zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ) i usług projektowych zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

W trakcie szkolenia zostaną  omówione  zmiany  zawarte  w  nowelizacji ustawy Pzp – które w istotny sposób wpłyną na zamawianie robót budowlanych i usług projektowych.               

Realizacja konkretnych zadań o charakterze inwestycyjnym bądź remontowym wymaga od Zamawiającego wielu specjalistycznych przygotowań, do których należy zaliczyć:

  • przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy projektu, którego poprawność w zakresie merytorycznym i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej – nowe zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, które winny być zawarte w wymaganiach dla Projektanta ( w SIWZ)
  • opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy –  to w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym Wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, częściowe odbiory  i płatności, zasady ich dokonywania, wielkość  i rodzaj kar umownych oraz  przeniesienie autorskich praw majątkowych na określonych ściśle polach Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego, o określonym potencjale kadrowym    i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie prac projektowych , a z drugiej strony klauzule  umowne zabezpieczą Zamawiającego przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Projektanta w trakcie realizacji kontraktu i  na placu budowy.
  • przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy robót budowlanych którego poprawność w zakresie merytorycznym jak i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej, w tym stosowanie kryteriów pozacenowych, ,
  • dobór zasady wynagrodzenia Wykonawcy robót budowlanych w zależności od rodzaju wykonywanych robót, z uwzględnieniem wymogów nałożonych przez ustawodawcę nowelizacją ustawy związanych z art.144 ust.1
  • opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy – to     w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, waloryzacji wynagrodzenia, częściowe odbiory  płatności, zasady ich dokonywania, wielkość  i rodzaj kar umownych . Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego,    o określonym potencjale kadrowym    i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie robót budowlanych , a z drugiej strony klauzule  umowne zabezpieczą Zamawiającego w zakresie możliwości wprowadzania zmian do umowy  (nowe brzmienie art.144 ust.1 ustawy Pzp) i uchronią przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Wykonawcy robót  w trakcie realizacji kontraktu i w okresie gwarancji.

Udział w szkoleniu pozwoli na dokładne zapoznanie się ze sposobem – według nowych zasad – przygotowania i przeprowadzenia procedury wyboru wykonawcy   na wykonanie dokumentacji  projektowej   oraz wykonanie robót budowlanych, w tym w formule „Zaprojektuj i wybuduj” ( wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp ) oraz ze sposobem zarządzania zawartym kontraktem – realizacją umowy zgodnie z przepisami ustawy Pzp z uwzględnieniem sytuacji konieczności dokonywania zmian w trakcie ich realizacji.

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD następujące materiały m.in.  :

  • ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • nowe akty wykonawcze
  • JEDZ wraz z komentarzem
  • Dyrektywę 2014/24/UE oraz Dyrektywę 2014/25/UE
  • TABELE ZMIAN,
  • materiały autorskie Wykładowcy
  • wybrane wyroki SO dotyczące unieważnienia  umów,
  • orzecznictwo KIO i TSUE związane  z tematyką szkolenia,
  • wybrane wyniki kontroli Prezesa UZP

Uczestnicy szkolenia otrzymają również wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, notes, długopis  oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;

od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in.zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi  o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała  za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,

od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych  z robotami budowlanymi i pracami projektowymi,  zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw  infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli    i audytu zamówień publicznych;

łącznie przeszkoliła ponad 10.000 osób w dziedzinie zamówień publicznych,    

  • ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej  i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO  pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
  • prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
  • konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
  • autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych – kompleksowa obsługa procesu inwestycyjnego w projektach infrastrukturalnych realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( beneficjentów programów unijnych ),
  • prowadzi obecnie działalność konsultingową, w tym również w obszarze zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ) i usług projektowych; działalność konsultingowa obejmuje również spotkania z zamawiającymi, podczas których zespoły składające się z przedstawicieli komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za zamówienia publiczne oraz inwestycje otrzymują wyczerpujące wyjaśnienia, dotyczące prowadzonych lub planowych przedsięwzięć w obszarze doprowadzenia do zawarcia umowy i jej zarządzaniem.
  • szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,  
  • uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia , notes, długopisoraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,
  • szkolenie odbędzie się w POZNANIU, w dniach 9. października ( 10.00 – 16.00 ) –  10. października ( 9.00 – 15.00 ) 2017 roku; w doskonale wyposażonej i klimatyzowanej sali konferencyjnej w biurowcu OMEGA – 11. PIĘTRO,  ul. Dąbrowskiego 79 A ( telefon : 698 952 833 ); szczegółowe informacje na temat miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.saleomega.pl,
  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad, 
  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750,00 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu / ;
  • uwaga :

    – w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
  • w terminie do 2. października 2017 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem :12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  1. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania   faktury – na konto  :   KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO S.A.,  Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

  1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  1. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku , 

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43 

 Uwaga : w ramach projektów finansowanych ze środków krajowych,  programów pomocowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł,  proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ oraz przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków pomocowych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego  na roboty budowlane i usługi projektowe; wyniki kontroli zamówień publicznych udzielanych w tym obszarze jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą, która specjalizuje się m.in. w publicznych i sektorowych przetargach na roboty budowlane i usługi projektowe, w tym również  z wykorzystaniem Warunków Kontraktowych FIDIC,

 

PROGRAM SZKOLENIA :

 ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

NA WYBÓR WYKONAWCY :

1. ROBÓT BUDOWLANYCH  

/ W TYM W FORMULE „ ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ ” /

2. USŁUG PROJEKTOWYCH

POZNAŃ, 9. – 10. PAŹDZIERNIKA 2017 ROKU

 DZIEŃ PIERWSZY:

I. Główne kierunki zmian w ustawie Pzp po nowelizacji:

  • nowe zasady opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane  ( konieczność ujęcia w dokumentacji projektowej wymagań zamawiającego –art.30, 30a, 30b )
  • pozacenowe kryteria oceny ofert – wymogi ustawodawcy, przykłady – dobre praktyki – przy budowaniu nieuznaniowych kryteriów oceny ofert,
  • nowe zasady dotyczące wykluczania wykonawców,
  • nowe, zmienione zasady odrzucania ofert,
  • kiedy możliwość, a kiedy konieczność zamieszczenia w opisie przedmiotu zamówienia wymogu dotyczącego zatrudnienia na podstawie umowy    o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia  na roboty budowlane  lub  usługi
  • JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia
  • kryteria oceny ofert po nowelizacji
  • rażąco niska cena i koszt – nowe przepisy umożliwiające skuteczne zwalczanie dumpingu
  • nowe przepisy dotyczące zmian w umowie – art.144 ust.1
  • pojęcie „zmiany istotnej ”  umowy po nowelizacji
  • udzielanie zamówienia w częściach, zamówienia do 30 tysięcy  EUR – jak zamawiać /dokumentować roboty budowlane do 30 tysięcy EUR?
  • Klauzule społeczne

II. Przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej.

II.1. Sposób dokonywania opisu  przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji technicznej zgodnej z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2. września 2004 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072) oraz z wykorzystaniem znowelizowanych przepisów  art. 30 oraz dodanych art.30a i 30 b ustawy pzp

1) wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień, sprawdzeń i decyzji;

2) uzyskanie pozwolenia na budowę;

3) przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego, projektów wykonawczych;

4) pełnienie nadzoru autorskiego.

II.2. Określenie zakresu dokumentacji projektowej:

1) wykonanie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;

2) wykonanie projektów wykonawczych;

3)opracowanie przedmiarów robót;

4) opracowanie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia , w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

II.3. Projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie:

1.3.1.Elementy obligatoryjne:

  • etapy wykonania przedmiotu umowy;
  • zasady odbioru dokumentacji projektowej, w tym poszczególnych etapów;
  • termin realizacji umowy, w tym terminy wykonania poszczególnych etapów;
  • podstawę prawna dla realizowanego projektu –obowiązek wykonawcy (Projektanta) opisywania proponowanych materiałów i urządzeń zgodnie z ustawą Pzp ( nowe  i zmienione  przepisy –art. 29 ust.3, art. 30, 30a, 30 b)  i z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia  2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072);
  • forma, w jakiej ma być opracowana dokumentacja projektowa;
  • obowiązek dostarczenia Zamawiającemu oryginałów wszelkich uzgodnień, opinii, oświadczeń, decyzji;
  • określenie warunków gwarancji i rękojmi;
  • postanowienia dotyczące praw autorskich;
  • postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowienowe brzmienie art.144 ust.1
  • postanowienia dotyczące odstąpienia od umowy oraz kar umownych za opóźnienie/zwłokę.

1.3.2. Elementy fakultatywne:

  • udzielanie wyjaśnień i odpowiedzi pisemnych na zapytania dotyczące dokumentacji projektowej w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
  • bieżące konsultacje z Zamawiającym w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej;;
  • uzupełnianie i/lub korygowanie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami organów opiniujących i uzgadniających dokumentację projektową;
  • inne,

1.3.3. Dialog techniczny – umożliwiający poprawne przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia na prace projektowe- zasady prowadzenia, obowiązki informacyjne po nowelizacji.

III. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych:

  1. Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości prac projektowych wynikające ze znowelizowanej  ustawy Pzp i aktów wykonawczych.
  2. Szacowanie wartości z uwzględnieniem zamówień uzupełniających.
  3. Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny- nowe zasady wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz odrzucenia oferty Wykonawcy.

IV. Wybór procedury:

1 . Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.

2. Negocjacje z ogłoszeniem – tryb umożliwiający doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia :

2.1. Nowe przesłanki udzielania zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem

2.2 .Wzorcowa struktura i dokumentowanie postępowania –po nowelizacji.

2.3. Zalety stosowania trybu dla Zamawiającego .

3. Negocjacje bez ogłoszenia (po nowelizacji) – korzyści i ryzyka:

3.1. Możliwość procedowania i udzielania zamówienia w bardzo krótkim okresie czasu (przy spełnieniu przesłanek ustawowych).

3.2. Możliwość doprecyzowania i modyfikacji OPZ  z Wykonawcami.

3.3. Ryzyka związane z zastosowaniem trybu przy braku spełniania przesłanek ustawowych (wyniki kontroli UZP i  audytów KE).

4. Konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej:

4.1.Zasady organizacji konkursu.

4.2.Opracowanie regulamin konkursu.

4.3.Sąd konkursowy.

4.4.Etapy konkursu.

4.5.Rozstrzygniecie konkursu ( nagrody ):

1) nagrody pieniężne;

2) zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki;

3) zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia autorów wybranych koncepcji architektonicznych.

5. Zamówienie z wolnej ręki – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka- bardzo istotne zmiany po nowelizacji:

5.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.1 b) – związane    z ochroną praw wyłącznych ( autorskie prawa majątkowe).

5.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.2) – nagroda w konkursie.

5.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3) – zamówienie ”awaryjne”.

5.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4) – nowe zasady – szczególne, kumulatywne spełnienie przesłanek               

5.5. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5) – zamówienia dodatkowe (usunięto)

5.6. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6) –zamówienia uzupełniające  na usługi – po nowelizacji..

V. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – po nowelizacji.

  1. Zasada proporcjonalności – orzecznictwo ETS /TS UE i KIO.
  2. Zasada niezbędności – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO.
  3. Zasada warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO
  4. Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane.
  5. JEDZ – w progu unijnym.
  6. Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane.
  7. Zasada odwróconej weryfikacji.

VI. Kryteria oceny ofert po nowelizacji – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej – w świetle wymogów znowelizowanej ustawy Pzp dotyczących pozacenowych kryteriów oceny ofert.

  1. Cena.
  2. Koszt
  3. Aspekty innowacyjne.
  4. Jakość , w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne
  5. Aspekty społeczne
  6. Aspekty środowiskowe. 
  7. Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
  8. Okres realizacji.
  9. Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.

VI.1. Koszt – definicja, zasady stosowania

VII.  Zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej:

  1. Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy.
  2. Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji.
  3. Umowy na wykonanie zamówień dodatkowych – usunięte nowelą
  4. Umowy na wykonanie zamówień uzupełniających.
  5. Aneksy do umów
  6. Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych.
  7. Przesłanki nieważności umowy i  skutki uznania umowy za nieważną.

VIII. Nadzór autorski nad realizacja robót budowlanych:

  1. Obowiązki Projektanta w świetle przepisów ustawy Prawo budowlane.
  2. Obowiązki Projektanta wynikające z umowy na opracowanie dokumentacji projektowej.
  3. Zasady wynagradzania autora projektu za sprawowanie nadzoru autorskiego.
  4. Odpowiedzialność Projektanta za wady w projekcie.

 DZIEŃ DRUGI:

I. Przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych :

I. 1. Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych zgodnie z treścią art. 31 ust.1 pkt.1 ustawy Pzp:

1) za pomocą  dokumentacji projektowej  oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych;

2) z uwzględnieniem zmienionych i dodanych  przepisów ( art.30, 30 a i 30 b ustawy Pzp)

2) z uwzględnieniem wszelkich wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty,

3) z uwzględnieniem dostaw i usług  koniecznych do realizacji zamówienia.

I.1.1. Dialog techniczny po nowelizacji  – jako narzędzie, umożliwiające dokonanie  precyzyjnego i zgodnego  z potrzebami Zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia –b. istotne zmiany wprowadzone nowelizacją; nowe obowiązki informacyjne zamawiającego.

I.2. Określenie zakresu robót budowlanych:

1) na podstawie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;

2) na podstawie  projektów wykonawczych;

4) z uwzględnieniem informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia , w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

5) na podstawie poprawnie sporządzonych przedmiarów robót z uwzględnieniem zamówień niezbędnych do wykonania zamówienia.

I.3. Projekt umowy/Istotne Postanowienia Umowy (IPU) jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych jako   integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie:

1.3.1.Elementy obligatoryjne umowy :

  • szczegółowe określenie przedmiotu umowy,
  • określenie zasad współpracy na terenie budowy,
  • określenie praw i obowiązków Wykonawcy,
  • klauzule dotyczące Podwykonawcy
  • określenie praw i obowiązków Zamawiającego,
  • określenie odpowiedzialności z tytułu ryzyka Wykonawcy,
  • określenie rodzaju i wysokości ubezpieczenia należącego do obowiązków Wykonawcy,
  • określenie wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy (jeżeli Zamawiający przewiduje wniesienie zabezpieczenia),
  • określenie terminu realizacji umowy oraz etapów wykonania przedmiotu umowy,
  • wprowadzenie postanowień dotyczących kontroli jakości i odbiorów robót,
  • określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy (ryczałtowe lub kosztorysowe lub mieszane) i zasad dokonywania płatności,
  • wprowadzenie klauzul dotyczących odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia,
  • określenie zasad odbioru robót budowlanych, w tym poszczególnych etapów,
  • wprowadzenie klauzul dotyczących BIOZ,
  • wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości robót,
  • określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu robót,
  • określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy , rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
  • określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
  • określenie warunków gwarancji i rękojmi,
  • postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie – zmiany w art.144 ust.1 pkt.1)
  • nowe przesłanki nieważności umowy
  • postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.

II. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych:

  1. Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości robót budowlanych.
  2. Szacowanie wartości robót budowlanych z uwzględnieniem zamówień uzupełniających.
  1. Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na wykonanie robót budowlanych dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny. w kontekście zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp

III. Wybór procedury:

1 . Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.

2.  Negocjacje z ogłoszeniem – tryb umożliwiający doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia –bardzo istotne zmiany i wprowadzone nowelizacją ustawy Pzp.

2.1. Wytyczne KE;

2.2 .Wzorcowa struktura i dokumentowanie postępowania po nowelizacji;

2.3. Zalety stosowania trybu dla Zamawiającego .

3. Negocjacje bez ogłoszenia (po nowelizacji) – korzyści i ryzyka:

3.1. Możliwość procedowania i udzielania zamówienia w bardzo krótkim okresie czasu (przy spełnieniu przesłanek ustawowych –zmienionych nowelą).

3.2. Możliwość doprecyzowania i modyfikacji OPZ  z wykonawcami.

3.3. Ryzyka związane z zastosowaniem trybu przy braku spełniania przesłanek ustawowych (wyniki kontroli UZP i  audytów KE).

4.  Zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka:

4.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3 – zamówienie ”awaryjne”.

4.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4 –zmiany – zasady szczególne, kumulatywne spełnienie przesłanek).

4.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5 – zamówienia dodatkowe (usunięte)

4.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6 –zamówienia uzp po  nowelizacji.

IV. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych po nowelizacji.

  1. Zasada proporcjonalności – orzecznictwo ETS i KIO.
  2. Zasada niezbędności – orzecznictwo ETS i KIO.
  3. Zasada warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo ETS i KIO
  4. JEDZ – w progu unijnym, komentarz, zasady stosowania.
  5. Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane .
  6. Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane..
  7. Zasada odwróconej weryfikacji.

V. Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej- najefektywniejszej:

  1. Cena.
  2. Koszt
  3. Aspekty innowacyjne.
  4. Jakość , w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne
  5. Aspekty społeczne
  6. Aspekty środowiskowe.
  7. Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
  8. Okres realizacji.
  9. Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.

      V.1. Koszt – definicja, zasady stosowania

VI. Zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych:

  1. Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy po nowelizacji –dopuszczalne zmiany..
  2. Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji -art.144 ust.1 ustawy Pzp.
  3. Niedopuszczalne zmiany do umowy skutkujące nieważnością umowy.
  4. Umowy na wykonanie zamówień uzupełniających.
  5. Aneksy do umów.
  6. Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych.
  7. Przesłanki nieważności umowy i  skutki uznania umowy za nieważną.

VII. Realizacja robót budowlanych „Zaprojektuj i wybuduj” :

  1. Program funkcjonalno- użytkowy jako podstawa dokonania opisu przedmiotu zamówienia.
  2. Zasady dotyczące opracowania Programu Funkcjonalno- Użytkowego: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego (Dz. U. 2004 nr 202, poz. 2072). Zasady wyceny prac projektowych i robót budowlanych realizowanych w systemie „zaprojektuj i wybuduj” zgodne z aktami wykonawczymi opracowanymi przez Ministra Infrastruktury  – akty wykonawcze do ustawy Pzp, obligatoryjnie obowiązujące Zamawiających.
  3. Etapizacja zadań dla Wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj”:
  • wykonanie Fazy nr I – opracowanie projektu koncepcji
  • wykonanie Fazy nr II – – opracowanie projektu budowlanego obiektu  na podstawie zaakceptowanej  przez Zamawiającego dokumentacji,- projektu koncepcyjnego
  • wykonanie Fazy nr III – wykonawczej- wykonanie robót budowlanych.

     4. Ryzyka dla Zamawiającego przy stosowaniu formuły zamówienia na roboty budowlane        „Zaprojektuj i wybuduj” .

     5. Zasady sprawowania kontroli – zarządzania umową w formule „zaprojektuj i wybuduj”:

  • nadzór nad realizacją projektu budowlanego i wykonawczego , w tym w szczególności zgodności z wymaganiami określonymi w PFU, SIWZ, projekcie umowy oraz wartościami wykonania robót zawartymi w Kosztorysach Inwestorskich / ZZK/WKI;
  • nadzór nad przygotowaniem i realizacją procedur przetargowych na wybór Wykonawcy robót budowlanych,
  • nadzór nad realizacją robót budowlanych.

VIII. Wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego:

  1. Budowa warunków udziału w postępowaniu – doświadczenie, wiedza, kadra, potencjał ekonomiczny.
  2. Zasady budowy projektu umowy zabezpieczające Zamawiającego przed nienależytym realizowaniem zadań Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego.
  3. Zarządzanie umową zawartą z firmą realizującą zadania Inwestora Zastępczego/Inżyniera Kontraktu.
  4. Odpowiedzialność Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego – konieczność wprowadzania klauzul umownych  szczegółowo określających:
  • szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia,
  • określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy robót (ryczałtowe lub kosztorysowe) i zasad dokonywania płatności,
  • określenie zasad odbioru prac objętych umową,
  • wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości usług,
  • określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu umowy,
  • określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy , rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
  • określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
  • określenie warunków gwarancji i rękojmi,
  • postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie,
  • postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.

IX. Nadzór inwestorski (pracownicy Zamawiającego) na budowie:

  1. Powołanie zespołu branżowych inspektorów nadzoru wraz z wyznaczeniem , zgodnie z postanowieniami art.27 ustawy Prawo budowlane koordynatora ich czynności na budowie.
  1. Podstawowe obowiązki inspektora nadzoru:
  • reprezentowanie inwestora na budowie,
  • sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych materiałów budowlanych,
  • sprawdzanie i odbiór robót budowlanych,
  • potwierdzanie faktycznie wykonanych robót, i kontrolowanie rozliczeń budowy (na żądanie Inwestora) .
  1. Zagwarantowanie profesjonalnego nadzoru inwestorskiego poprzez dobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników zamawiającego o odpowiednich uprawnieniach budowlanych,

określenie zakresu ich odpowiedzialności, uprawnień, zasad monitorowania i raportowania prac w projekcie

 

Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *