GRUDZIEŃ 2024 / SZKOLENIE ON – LINE dla pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za gospodarowanie nieruchomościami – Formy udostępniania nieruchomości gminnych – kompendium wiedzy praktycznej zgodnej z obowiązującymi przepisami + gotowe do wykorzystania wzory dokumentów + rozwiązywanie najczęściej występujących problemów i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć, 6. grudnia 2024 roku


SZKOLENIE ON – LINE 

DLA PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 

ODPOWIEDZIALNYCH ZA GOSPODAROWANIE NIERUCHOMOŚCIAMI


FORMY UDOSTĘPNIANIA

 NIERUCHOMOŚCI GMINNYCH

KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ

ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI 

+

gotowe do wykorzystania wzory dokumentów

+

rozwiązywanie najczęściej występujących problemów

i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć


W trakcie zajęć zostaną omówione następujące obszary tematyczne m.in. :

Zagadnienia wstępne / podstawy prawne, definicje i pojęcia /,

♦ Regulacje dotyczące zasad udostępniania nieruchomości gminnych

– kiedy, komu i jak udostępnić ?

♦ Formy rozdysponowania nieruchomości gminnych / trwałe i czasowe /,

♦ Zasady ustalania odpłatności za czasowe udostępnianie

nieruchomości gminnych,

Określenie celu czasowego udostępnienia nieruchomości oraz omówienie

w jakich przypadkach istnieje obowiązek naliczania podatku VAT,

Dokumenty sporządzane w procedurach czasowego udostępniania – przykładowe wzory wraz z omówieniem jakie zapisy powinny zawierać,

Procedura wydzierżawienia/najmu w różnych przypadkach,

Na jakich zasadach możliwe jest przedłużenie umowy udostępnienia,

Jakie zagrożenia dla gminy wynikają z bezumownego korzystania

z nieruchomości i jakie czynności podjąć, aby im zapobiec,

Zapisy umowy zabezpieczające interesy gminy,

Jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają gminie jej obsługę

w latach następnych,

Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z udostępnianiem nieruchomości,


6. GRUDNIA 2024 ROKU


Szanowni Państwo,

W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu ON – LINE dla pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za gospodarowanie nieruchomościami, podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu praktycznych aspektów stosowania obowiązujących uregulowań prawnych w obszarze udostępniania / w różnych formach / nieruchomości gminnych.


Celem szkolenia jest :

  • zdobycie wiedzy  z zakresu procedur udostępniania nieruchomości gminnych,
  • zapoznanie się z zasadami wyboru właściwego trybu udostępnienia/rozdysponowania,  
  • poznanie najczęściej popełnianych błędów podczas procedury oraz związanych z konstruowaniem postanowień umów/decyzji oraz ich realizacją w praktyce,

Uczestnik szkolenia zapozna się również z wypracowanymi wzorami dokumentów.


PROGRAM SZKOLENIA ON – LINE :

FORMY UDOSTĘPNIANIA

 NIERUCHOMOŚCI GMINNYCH

KOMPENDIUM WIEDZY PRAKTYCZNEJ

ZGODNEJ Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI 


6. GRUDNIA 2024 ROKU


1. Zagadnienia wstępne:

  • podstawy prawne (Kodeks cywilny, ustawa o gospodarce nieruchomościami),
  • definicje i pojęcia.

2. Regulacje dotyczące zasad udostępniania nieruchomości gminnych – kiedy, komu i jak udostępnić?.

3. Formy rozdysponowania nieruchomości gminnych:

  • trwałe:

    ♦ sprzedaż,

    ♦ oddanie w użytkowanie wieczyste,

    ♦ przekazanie aportem;

  • czasowe (udostępnianie):

    ♦ dzierżawa,

    ♦ najem,

    ♦ użyczenie,

    ♦ trwały zarząd,

    ♦ administrowanie,

    ♦ ograniczone prawa rzeczowe:

          służebności,

          użytkowanie.

4. Zasady ustalania odpłatności za czasowe udostępnianie nieruchomości gminnych:

  • uchwała rady gminy w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami,
  • zarządzenie w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu dzierżawnego i za najem,
  • zasady aktualizacji stawek czynszu,
  • zarządzenie w sprawie ustalenia zasad odpłatności z tytułu ustanowienia służebności gruntowej na nieruchomościach gminnych,
  • zasady ustawowe.

5. Określenie celu czasowego udostępnienia nieruchomości oraz omówienie w jakich przypadkach istnieje obowiązek naliczania podatku VAT.

6. Dokumenty sporządzane w procedurach czasowego udostępniania – przykładowe wzory wraz z omówieniem jakie zapisy powinny zawierać:

  • wstępna zgoda na wydzierżawienie, najem, użyczenie,
  • uchwała rady gminy,
  • zarządzenie – wykaz nieruchomości
  • ogłoszenie o przetargu,
  • protokół z przetargu,
  • informacja o wyniku przetargu,
  • umowa,
  • wypowiedzenie umowy,
  • protokół zdawczo-odbiorczy,
  • wszczęcie postępowania,
  • decyzja o oddaniu w trwały zarząd.

7. Procedura wydzierżawienia/najmu w przypadkach:

  • umowy zawieranej na okres do trzech miesięcy,
  • umowy zawieranej na okres do trzech lat,
  • umowy zawieranej na okres dłuższy niż trzy lata,
  • kolejnej umowy zawieranej po umowie trzyletniej.

8. Na jakich zasadach możliwe jest przedłużenie umowy udostępnienia.

9. Jakie zagrożenia dla gminy wynikają z bezumownego korzystania z nieruchomości i jakie czynności podjąć, aby im zapobiec.

10. Zapisy umowy zabezpieczające interesy gminy.

11. Jednolitość zapisów umowy, które ułatwiają gminie jej obsługę w latach następnych:

  • dotyczące aktualizacji stawki czynszu,
  • dotyczące ponoszenia nakładów na przedmiocie udostępnienia,
  • dotyczące warunków zakończenia umowy.

12. Omówienie najczęściej pojawiających się wątpliwości i problemów związanych z udostępnianiem nieruchomości:

  • umowa wygasa z dniem 1 czerwca. Dzierżawca składa wniosek o kontynuację dzierżawy 25 maja. Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Jak zapobiec takiej sytuacji w przyszłości?
  • Umowa została zawarta w lipcu 2023 r. z zapisem, że waloryzacja stawki ma nastąpić raz w roku. Kiedy należy zwaloryzować stawkę czynszu?
  • W jakich przypadkach należy publikować w prasie informację o zamiarze wydzierżawienia nieruchomości?
  • Czy rada gminy może wyrazić zgodę generalną na bezprzetargowe wydzierżawianie nieruchomości np. dzierżawcom, którzy złożyli wnioski o kontynuację dzierżawy?
  • Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia, gdy na jedną nieruchomość wpłynęły dwa wnioski o dzierżawę?
  • Co pierwsze w kolejności procedury – zarządzenie o wykazie czy uchwała rady gminy?
  • Czy w jednym wykazie możemy przeznaczyć do dzierżawy więcej niż jedną nieruchomość?
  • Czy jedna nieruchomość może mieć więcej niż jednego dzierżawcę? Jak przeprowadzić procedurę wydzierżawienia w takim przypadku? Czy można w takim przypadku sporządzić jeden wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę?
  • Czy umowę dzierżawy można zawrzeć wcześniej, niż 21 dni od dnia ogłoszenia wykazu?
  • Czy jeżeli został złożony wniosek o kontynuację dzierżawy to konieczne jest ogłaszanie wykazu?
  • Czy można zawrzeć umowę dzierżawy np. 15 marca 2023 r. z mocą obowiązywania od 1 marca 2023 r.?
  • Czy można naliczyć czynsz za bezumowne korzystnie, jak tak to w jakiej wysokości?
  • Jaką stawkę czynszu wpisać w zarządzeniu o wykazie, gdy umowa dzierżawy zostanie zawarta w drodze przetargu i tak naprawdę zostanie ona określona dopiero po przeprowadzeniu przetargu?
  • Czy możemy podpisać umowę kontynuującą dzierżawę, skoro dzierżawca ma zaległości w opłatach wynikających z wcześniejszej umowy?
  • Co zrobić, gdy przedmiotem dzierżawy jest nieruchomość, na której w latach poprzednich zostały przez użytkowników wybudowane garaże lub budynki gospodarcze?
  • Jakie terminy płatności czynszu ustalić w zawieranych umowach?
  • Co w przypadku, gdy dotychczasowy dzierżawca nie złożył wniosku o kontynuację dzierżawy?
  • Jak przeprowadzić procedurę zmiany dzierżawcy, gdy dotychczasowy dzierżawca „oddaje” nieruchomość komuś innemu?
  • Jak naliczać czynsz dzierżawny – za rok kalendarzowy czy za rok użytkowania nieruchomości?
  • Jakie konsekwencje niosą ze sobą zapisy w umowach dzierżawy dopuszczające wybudowanie przez dzierżawcę na przedmiocie dzierżawy obiektów budowlanych?
  • Jak poprawnie naliczyć opłatę za trwały zarząd w bieżącym roku, w przypadku wydania decyzji w trakcie roku kalendarzowego?

Dodatkowo : 

  • gotowe do wykorzystania wzory dokumentów,
  • rozwiązywanie najczęściej występujących problemów i konsultacje wątpliwości zgłaszanych przez uczestników zajęć.

szkolenie prowadzi : mgr inż. MARTA ZBOROWSKA 

Absolwentka Politechniki Wrocławskiej ( Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego).

Od 2004 roku zajmuje się zawodowo tematyką gospodarki nieruchomościami.

Doświadczenie zawodowe zdobywała w urzędach gmin – na stanowiskach, których zakres obowiązków obejmował pełen zakres ustawy o gospodarce nieruchomościami.  

Od kilku lat zajmuje kierownicze stanowiska – obecnie stanowisko naczelnik Wydziału Mienia i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Bolesławiec.

Posiada bogatą wiedzę i doświadczenie z zakresu gospodarki nieruchomościami m.in. :

  • ewidencjonowania mienia komunalnego,
  • oddawania nieruchomości w dzierżawę,
  • sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym i bezprzetargowym,
  • zamiany nieruchomości.

współpracowniczka firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, dla której przygotowała i przeprowadziła szkolenie bardzo wysoko ocenione przez uczestników pod względem przygotowania merytorycznego i dydaktycznego wykładowczyni oraz wielkiej przydatności przekazanych informacji i udzielonych w trakcie zajęć indywidualnych konsultacji w codziennej pracy :

1. Kompleksowy kurs : specjalista ds. gospodarowania nieruchomościami gminnymi,

2. Użytkowanie wieczyste – wykup czy przekształcenie ? Formy nabycia prawa własności przez użytkowników wieczystych nieruchomości gminnych,

3. Dzierżawa nieruchomości – aspekty praktyczne,

4. Sprzedaż nieruchomości gminnych w trybie przetargowym i bezprzetargowym,

5.  Jak prawidłowo sprzedać nieruchomość gminną w trybie przetargowym i bezprzetargowym

6. Formy udostępniania nieruchomości gminnych.


  • SZCZEGÓŁY ORGANIZACYJNE :

  • szkolenie odbędzie się w dniu 6. grudnia 2024 roku, w godzinach 9.00 – 15.00;
  • szkolenie trwa 8 godzin lekcyjnych;
  • uczestnicy zajęć powinni dysponować urządzeniem ze stabilnym podłączeniem do internetu (komputer, tablet, telefon), słuchawkami lub głośnikami;
  • szkolenie będzie prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie edukacyjnej
  • uczestnicy zajęć otrzymają link, pod którym będą mogli się zalogować i zostaną skierowani do wirtualnej sali szkoleniowej, w której trener prowadzi zajęcia ” na żywo ” a uczestnicy mają bezpośredni podgląd do wszystkich materiałów wykorzystywanych podczas szkolenia oraz mogą na bieżąco zadawać pytania, na które otrzymają odpowiedzi w czasie rzeczywistym; 
  • uczestnicy otrzymują w formie elektronicznej: materiały dotyczące problematyki szkolenia oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu, które są przesyłane na wskazany adres e-mail;

  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 550 PLN + 23. proc. VAT;

uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

udział w szkoleniu jest premiowany specjalnym 10 – procentowym rabatem na udział w innych zajęciach organizowanych w formie ON – LINE lub stacjonarnej przez firmę KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje w 2024 roku;


  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest :
  • w terminie do dnia 2. grudnia 2024 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu – emailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  • wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Nest Bank S.A., NRB 71 1870 1045 2083 1066 0468 0001.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą priorytetową lub w formie elektronicznej  na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że : 

  • rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  • program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

573 325 651


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *