MODUŁ II :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE NA :
1. ROBOTY BUDOWLANE
2. USŁUGI PROJEKTOWE
3. USŁUGI INŻYNIERA KONTRAKTU
DOBRE PRAKTYKI PRZYGOTOWANIA POSTĘPOWANIA
NA WYBÓR WYKONAWCY ORAZ NADZÓR NAD REALIZACJĄ UMOWY
Szkoleniu, dotyczące dobrych praktyk i unikania ryzyk przy przygotowywaniu i realizacji zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ), usług projektowych i usług inżyniera kontraktu zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
W trakcie szkolenia zostaną również omówione zmiany zawarte w znowelizowanej ustawy Pzp, które w istotny sposób wpływają na zamawianie robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu.
Realizacja konkretnych zadań o charakterze inwestycyjnym bądź remontowym wymaga od Zamawiającego wielu specjalistycznych przygotowań, do których należy zaliczyć:
- przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy projektu, którego poprawność w zakresie merytorycznym i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej – nowe zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, które winny być zawarte w wymaganiach dla Projektanta ( w SIWZ);
- opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy – to w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym Wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, częściowe odbiory i płatności, zasady ich dokonywania, wielkość i rodzaj kar umownych oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych na określonych ściśle polach Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego, o określonym potencjale kadrowym i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie prac projektowych, a z drugiej strony klauzule umowne zabezpieczą Zamawiającego przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Projektanta w trakcie realizacji kontraktu i na placu budowy;
- przygotowanie procedury i wybór Wykonawcy robót budowlanych którego poprawność w zakresie merytorycznym jak i formalnym (zgodność z wymogami ustawy Pzp i aktami wykonawczymi) decyduje o jakości i sposobie realizacji przyszłej roboty budowlanej, w tym stosowanie kryteriów pozacenowych;
- dobór zasady wynagrodzenia Wykonawcy robót budowlanych w zależności od rodzaju wykonywanych robót, z uwzględnieniem wymogów nałożonych przez ustawodawcę nowelizacją ustawy związanych z art.144 ustawy Pzp;
- opracowanie na etapie budowy SIWZ projektu umowy/istotnych postanowień umowy – to w oparciu o projekt umowy zostanie zawarta z wybranym Wykonawcą UMOWA – która określi zasady, sposób, termin realizacji, etapowanie prac, waloryzacji wynagrodzenia, częściowe odbiory płatności, zasady ich dokonywania, wielkość i rodzaj kar umownych . Poprawnie przygotowane postępowanie pozwoli z jednej strony na wybór Wykonawcy rzetelnego, doświadczonego, o określonym potencjale kadrowym i ekonomicznym, który zapewni właściwe i terminowe wykonywanie robót budowlanych , a z drugiej strony klauzule umowne zabezpieczą Zamawiającego w zakresie możliwości wprowa- dzania zmian do umowy (nowe brzmienie art.144 ustawy Pzp) i uchronią przed ewentualnymi negatywnymi działaniami Wykonawcy robót w trakcie realizacji kontraktu i w okresie gwarancji.
Udział w szkoleniu pozwoli na dokładne zapoznanie się ze sposobem – według nowych zasad – przygotowania i przeprowadzenia procedury wyboru Wykonawcy na wykonanie dokumentacji projektowej , świadczenie usług inżyniera kontraktu oraz wykonanie robót budowlanych, w tym w formule „Zaprojektuj i wybuduj” ( wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp ) oraz ze sposobem zarządzania zawartym kontraktem – realizacją umowy zgodnie z przepisami ustawy Pzp z uwzględnieniem sytuacji konieczności dokonywania zmian w trakcie ich realizacji.
2. Szkolenie jest przeznaczone dla :
pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie Prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych.
3. Szkolenie prowadzi :
MGR AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in.zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
- przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
- audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację ustawy PZP z 2016 roku m.in.:
- Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
- Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
- Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
- Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
- Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
- Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
- Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
- Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,
łącznie przeszkoliła ponad 10.550 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
- opiekun merytoryczny i wykładowca studiów podyplomowych pt. Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych oraz Zamówienia publiczne w IT w Uczelni Techniczno – Handlowej H. Chodkowskiej w Warszawie,
- ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
- niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
- prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
- konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
- autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
- prowadzi działalność konsultingową w obszarze zamówień publicznych na wybór wykonawcy robót budowlanych ( w tym w formule „ Zaprojektuj i wybuduj ” ), usług projektowych i usług inżyniera kontraktu; działalność konsultingowa obejmuje również spotkania z zamawiającymi, podczas których zespoły składające się z przedstawicieli komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za zamówienia publiczne oraz inwestycje otrzymują wyczerpujące wyjaśnienia, dotyczące prowadzonych lub planowych przedsięwzięć w obszarze doprowadzenia do zawarcia umowy i jej zarządzaniem.
4. Termin szkolenia :
12. – 13. lipca 2018 roku, w godzinach 9.00 – 15.00
5. Miejsce szkolenia :
Sala konferencyjna Hotelu IBIS Kraków Stare Miasto przy ul. Pawiej 15 ( tel. : 12 / 355 29 00, www.ibis.com – budynek znajduje się w centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca PKP/PKS, naprzeciwko Politechniki Krakowskiej i Galerii Krakowskiej, w odległości kilku minut spacerem od krakowskiego Rynku Głównego ).
6. Koszty :
- w przypadku udziału wyłącznie w szkoleniu w ramach MODUŁU II – 750,00 PLN + 23. proc. VAT,
- w przypadku udziału w szkoleniach w ramach wszystkich modułów / od I – VI / – 500,00 PLN + 23 proc. VAT,
uwaga :
- w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
- opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury wystawionej po każdym szkoleniu – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937,
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
7. Program :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE NA :
1. ROBOTY BUDOWLANE
2. USŁUGI PROJEKTOWE
3. USŁUGI INŻYNIERA KONTRAKTU
DOBRE PRAKTYKI PRZYGOTOWANIA POSTĘPOWANIA
NA WYBÓR WYKONAWCY ORAZ NADZÓR NAD REALIZACJĄ UMOWY
KRAKÓW, 12. – 13. LIPCA 2018 ROKU
DZIEŃ PIERWSZY :
- główne kierunki zmian w ustawie Pzp po nowelizacji, mające zasadnicze znaczenie dla postępowań na roboty budowlane, usługi projektowej i usługi Inżyniera Kontraktu,
- przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej (DP),
- sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej,
- określenie zakresu dokumentacji projektowej,
- projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie,
- odbiór dokumentacji projektowej- koreferat/weryfikacja DP przez podmiot trzeci ,
- szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych,
- Wybór procedury (Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony, korzyści i ryzyka),
- konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej,
- zamówienie z wolnej ręki na nadzór autorski – główne obszary ryzyka,
- budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą ( w tym „procedura odwrócona”),
- JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia,
- kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej, nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych,
- wzorcowa umowa na opracowanie dokumentacji projektowej,
- zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej,
- nadzór autorski jako element opisu przedmiotu zamówienia na dokumentację projektową
– w świetle opinii prawnych UZP oraz wyników kontroli Prezesa UZP,
- wykonywanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych,
- zamówienia do 30 tysięcy EUR na opracowanie dokumentacji projektowej.
I. Główne kierunki zmian w ustawie Pzp po nowelizacji :
- nowe zasady opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane ( konieczność ujęcia w dokumentacji projektowej wymagań Zamawiającego – art.30, 30a, 30b, art.31 ustawy Pzp ),
- pozacenowe kryteria oceny ofert – wymogi ustawodawcy, przykłady – dobre praktyki – przy budowaniu nieuznaniowych kryteriów oceny ofert,
- nowe zasady dotyczące wykluczania wykonawców,
- nowe, zmienione zasady odrzucania ofert,
- kiedy możliwość, a kiedy konieczność zamieszczenia w opisie przedmiotu zamówienia wymogu dotyczącego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi,
- JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – omówienie,
- procedura odwrócona – art.24aa i art.26. ust.1 i 2),
- kryteria oceny ofert po nowelizacji,
- rażąco niska cena i koszt – nowe przepisy umożliwiające skuteczne zwalczanie dumpingu,
- nowe przepisy dotyczące zmian w umowie – art.144 ustawy Pzp,
- pojęcie „zmiany istotnej ” umowy po nowelizacji,
- udzielanie zamówienia w częściach,
- zamówienia do 30 tysięcy EUR – jak zamawiać /dokumentować prace projektowe do 30 tysięcy EUR?
- Klauzule Społeczne – fakultatywne i obligatoryjne
II. Przygotowanie postępowania na wykonanie dokumentacji projektowej :
II.1. Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie dokumentacji technicznej zgodnej z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2. września 2004 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego oraz z wykorzystaniem znowelizowanych przepisów art. 30 oraz dodanych art.30a i art. 30 b ustawy Pzp,
1) wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień, sprawdzeń i decyzji;
2) uzyskanie pozwolenia na budowę;
3) przeniesienia autorskich praw majątkowych do projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego, projektów wykonawczych;
4) pełnienie nadzoru autorskiego.
II.2. Określenie zakresu dokumentacji projektowej:
1) wykonanie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;
2) wykonanie projektów wykonawczych;
3) opracowanie STWiORB oraz przedmiarów robót;
4) opracowanie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane, na podstawie odrębnych przepisów,
5) odbiór dokumentacji projektowej – koreferat/weryfikacja przez podmiot trzeci
II.3. Projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania dokumentacji projektowej i integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie:
1.3.1.Elementy obligatoryjne:
- etapy wykonania przedmiotu umowy;
- zasady odbioru dokumentacji projektowej, w tym poszczególnych etapów;
- termin realizacji umowy, w tym terminy wykonania poszczególnych etapów;
- podstawę prawna dla realizowanego projektu – obowiązek wykonawcy (Projektanta) opisywania proponowanych materiałów i urządzeń zgodnie z ustawą Pzp ( nowe i zmienione przepisy – art. 29 ust.3, art. 30, 30a, srt.30 b), art. 31 i z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego;
- forma, w jakiej ma być opracowana dokumentacja projektowa;
- obowiązek dostarczenia Zamawiającemu oryginałów wszelkich uzgodnień, opinii, oświadczeń, decyzji;
- określenie warunków gwarancji i rękojmi;
- postanowienia dotyczące praw autorskich;
- postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie – nowe brzmienie art.144 ust.1
- postanowienia dotyczące odstąpienia od umowy oraz kar umownych za opóźnienie/zwłokę,
- postanowienia dotyczące rozwiązania umowy.
1.3.2. Elementy fakultatywne:
- udzielanie wyjaśnień i odpowiedzi pisemnych na zapytania dotyczące dokumentacji projektowej w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
- bieżące konsultacje z Zamawiającym w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej;
- uzupełnianie i/lub korygowanie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami organów opiniujących i uzgadniających dokumentację projektowej.
III. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie prac projektowych :
- Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości prac projektowych wynikające ze znowelizowanej ustawy Pzp i aktów wykonawczych.
- Szacowanie wartości z uwzględnieniem zamówień z art.67 ust.1 pkt.6) ustawy Pzp;
- Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny- nowe zasady wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz odrzucenia oferty Wykonawcy.
IV. Wybór procedury :
- Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.
- Konkurs architektoniczny jako szczególna forma udzielania zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej:
2.1. Zasady organizacji konkursu.
2.2. Opracowanie regulamin konkursu.
2.3. Sąd konkursowy.
2.4. Etapy konkursu.
2.5. Rozstrzygniecie konkursu ( nagrody ):
1) nagrody pieniężne;
2) zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki;
3) zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia autorów wybranych koncepcji architektonicznych.
- Zamówienie z wolnej ręki – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka – bardzo istotne zmiany po nowelizacji:
3.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.1 b) – związane z ochroną praw wyłącznych ( autorskie prawa majątkowe);
3.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.2) – nagroda w konkursie;
3.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3) – zamówienie ”awaryjne”;
3.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4) – nowe zasady – szczególne, kumulatywne spełnienie przesłanek;
3.5. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5) – zamówienia dodatkowe ( usunięto!);
3.6. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6) .
V. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej – po nowelizacji :
- Zasada proporcjonalności – orzecznictwo ETS /TS UE i KIO.
- Zasada niezbędności – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO.
- Zasada: warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo ETS/TS UE i KIO
- Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane.
- JEDZ – w progu unijnym.
- Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane.
- Zasada odwróconej weryfikacji –art.24 aa i art. 26 ust.1 i 2 ustawy Pzp.
VI. Kryteria oceny ofert po nowelizacji – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej – w świetle wymogów znowelizowanej ustawy Pzp dotyczących pozacenowych kryteriów oceny ofert :
- Cena.
- Koszt.
- Aspekty innowacyjne.
- Jakość , w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne.
- Aspekty społeczne.
- Aspekty środowiskowe.
- Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
- Okres/termin realizacji.
- Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
VII. Zarządzanie umową na wykonanie dokumentacji projektowej :
- Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy.
- Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji.
- Umowy na wykonanie zamówień dodatkowych – usunięte nowelą.
- Umowy na wykonanie zamówień z art.67 ust.1 pkt.6) ustawy Pzp.
- Aneksy do umów.
- Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów Prawa zamówień publicznych.
- Przesłanki nieważności umowy i skutki uznania umowy za nieważną.
- Rozwiązanie umowy – wprowadzone nowelizacja ustawy Pzp.
VIII. Nadzór autorski nad realizacją robót budowlanych :
- Obowiązki Projektanta w świetle przepisów ustawy Prawo budowlane.
- Obowiązki Projektanta wynikające z umowy na opracowanie dokumentacji projektowej.
- Zasady wynagradzania autora projektu za sprawowanie nadzoru autorskiego.
- Odpowiedzialność Projektanta za wady w projekcie.
DZIEŃ DRUGI :
- przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych – sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia, określenie zakresu robót budowlanych, projekt umowy/istotne postanowienia umowy jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych i jako integralna część opisu przedmiotu zamówienia na ich wykonanie,
- szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych,
- wybór procedury (tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony, korzyści i ryzyka; zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka,
- budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą Pzp,
- JEDZ –Jednolity Europejski Dokument Zamówienia,
- Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej; nowe obowiązki Zamawiającego w zakresie budowy kryteriów pozacenowych,
- zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych, w tym umów wieloletnich z uwzględnieniem obowiązku ich waloryzacji,
- roboty budowlane realizowane w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”( budowa PFU, wycena prac projektowych i robót budowlanych), realizacja, nadzór, ryzyka),
- wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego.
I. Przygotowanie postępowania na wykonanie robót budowlanych :
I.1. Sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych:
1) za pomocą dokumentacji projektowej oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych;
2) z uwzględnieniem zmienionych i dodanych przepisów ( art.30, 30 a i 30 b ustawy Pzp);
3) z uwzględnieniem wszelkich wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty;
4) z uwzględnieniem dostaw i usług koniecznych do realizacji zamówienia.
I.2. Określenie zakresu robót budowlanych:
1) na podstawie projektu budowlanego z uwzględnieniem specyfiki robót budowlanych;
2) na podstawie projektów wykonawczych;
3) na podstawie STWiORB;
4) z uwzględnieniem informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w przypadkach, gdy jej opracowanie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów;
5) na podstawie poprawnie sporządzonych przedmiarów robót z uwzględnieniem zamówień niezbędnych do wykonania zamówienia.
I.3. Projekt umowy/Istotne Postanowienia Umowy (IPU) jako gwarancja poprawnego wykonania robót budowlanych i integralna część opisu przedmiotu zamówienia (OPZ) na ich wykonanie:
1.3.1.Elementy obligatoryjne umowy :
- szczegółowe określenie przedmiotu umowy,
- określenie zasad współpracy na terenie budowy,
- określenie praw i obowiązków Wykonawcy,
- klauzule dotyczące Podwykonawcy,
- określenie praw i obowiązków Zamawiającego,
- określenie odpowiedzialności z tytułu ryzyka Wykonawcy,
- określenie rodzaju i wysokości ubezpieczenia należącego do obowiązków Wykonawcy,
- określenie wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy (jeżeli Zamawiający przewiduje wniesienie zabezpieczenia),
- określenie terminu realizacji umowy oraz etapów wykonania przedmiotu umowy,
- wprowadzenie postanowień dotyczących kontroli jakości i odbiorów robót,
- określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy (ryczałtowe lub kosztorysowe lub mieszane) i zasad dokonywania płatności,
- wprowadzenie klauzul dotyczących odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia,
- określenie zasad odbioru robót budowlanych, w tym poszczególnych etapów,
- wprowadzenie klauzul dotyczących BIOZ,
- wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości robót,
- określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu robót,
- określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy, rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
- określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
- określenie warunków gwarancji i rękojmi,
- postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie – zmiany w art.144,
- nowe przesłanki nieważności umowy;
- postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.
II. Szacowanie wartości zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych :
- Wymogi prawne w zakresie szacowania wartości robót budowlanych.
- Szacowanie wartości robót budowlanych z uwzględnieniem wartości zamówień z art.67 ust.1 pkt.6) ustawy Pzp.
- Znaczenie poprawnego oszacowania wartości zamówienia na wykonanie robót budowlanych dla wyjaśniania rażąco niskiej ceny w kontekście zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp.
III. Wybór procedury :
1 . Tryby podstawowe – przetarg nieograniczony i ograniczony – korzyści i ryzyka związane ze stosowaniem tych trybów.
2. Zamówienie z wolnej ręki na roboty budowlane – prawnie dopuszczalne przesłanki stosowania i główne obszary ryzyka:
2.1. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.3) – zamówienie ”awaryjne”.
2.2. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.4) –zmiany – zasady szczególne; kumulatywne spełnienie przesłanek.
2.3. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.5) – zamówienia dodatkowe (usunięte!).
2.4. Zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67.ust.1 pkt.6) – zmiany po nowelizacji.
IV. Budowa warunków udziału w postępowaniu i sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków dla zamówień na wykonanie robót budowlanych po nowelizacji :
- Zasada proporcjonalności – orzecznictwo TSUE i KIO.
- Zasada niezbędności – orzecznictwo TSUE i KIO.
- Zasada warunek – związek z przedmiotem zamówienia – orzecznictwo TSUE i KIO.
- JEDZ – w progu unijnym, komentarz, zasady stosowania.
- Rodzaje dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy oraz formy, w jakich te dokumenty mogą być składane.
- Zmiana warunków udziału w postępowania po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu – zasady dokonywania, ryzyka z tym związane.
- Zasada odwróconej weryfikacji – art.24aa i art.26 ust.1 ustawy Pzp.
V. Kryteria oceny ofert – zasady budowy kryteriów oceny ofert w celu zapewnienia wyboru oferty najkorzystniejszej – najefektywniejszej :
- Cena.
- Koszt
- Aspekty innowacyjne.
- Jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne.
- Aspekty społeczne.
- Aspekty środowiskowe.
- Serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna.
- Okres /termin realizacji.
- Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
VI. Zarządzanie umową na wykonanie robót budowlanych :
- Zakres świadczenia Wykonawcy wynikający z umowy po nowelizacji – dopuszczalne zmiany.
- Przesłanki zmiany umowy po nowelizacji – art.144 ustawy Pzp.
- Niedopuszczalne zmiany do umowy skutkujące nieważnością umowy.
- Umowy na wykonanie zamówień z art.67 ust.1 pkt.6) ustawy Pzp.
- Aneksy do umów.
- Umowy wieloletnie – waloryzacja świadczeń w świetle przepisów ustawy Pzp.
- Przesłanki nieważności umowy i skutki uznania umowy za nieważną.
VII. Realizacja robót budowlanych w systemie „Zaprojektuj i wybuduj” :
- Program funkcjonalno – użytkowy jako podstawa dokonania opisu przedmiotu zamówienia.
- Zasady dotyczące opracowania Programu Funkcjonalno – Użytkowego: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno – użytkowego.
- Zasady wyceny prac projektowych i robót budowlanych realizowanych w systemie „zaprojektuj i wybuduj” zgodne z aktami wykonawczymi do ustawy Pzp, obligatoryjnie obowiązujące Zamawiających.
- Etapizacja zadań dla Wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj”:
- wykonanie Fazy nr I – opracowanie projektu koncepcji,
- wykonanie Fazy nr II – opracowanie projektu budowlanego obiektu na podstawie zaakceptowanej przez Zamawiającego dokumentacji – projektu koncepcyjnego,
- wykonanie Fazy nr III – wykonawczej – wykonanie robót budowlanych.
5. Ryzyka dla Zamawiającego przy zamówieniu robót budowlanych w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
6. Zasady sprawowania kontroli – zarządzania umową w formule „zaprojektuj i wybuduj”:
- nadzór nad realizacją projektu, w tym w szczególności zgodności z wymaganiami określonymi w PFU, SIWZ, IPU,
- nadzór nad realizacją robót budowlanych.
VIII. Wybór Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego :
- Budowa warunków udziału w postępowaniu – doświadczenie, wiedza, kadra, potencjał ekonomiczny.
- Zasady budowy projektu umowy zabezpieczające Zamawiającego przed nienależytym realizowaniem zadań Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego.
- Zarządzanie umową zawartą z firmą realizującą zadania Inwestora Zastępczego/Inżyniera Kontraktu.
- Odpowiedzialność Inżyniera Kontraktu/Inwestora Zastępczego – konieczność wprowadzania następujących klauzul umownych m.in. :
- określenie szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia,
- określenie rodzaju wynagrodzenia Wykonawcy robót (ryczałtowe lub kosztorysowe) i zasad dokonywania płatności,
- określenie zasad odbioru prac objętych umową,
- wprowadzenie klauzul dotyczących zasad przestrzegania wymagań dotyczących należytej jakości usług,
- określenie zasad odpowiedzialności za wady przedmiotu zamówienia po zakończeniu umowy,
- określenie zasad rozliczania w przypadku odstąpienia od umowy , rozwiązania umowy lub wypowiedzenia umowy,
- określenie zasad poufności w zakresie, w jakim jest to wymagane przepisami prawa obowiązującego Zamawiającego w związku z jego działalnością statutową,
- określenie warunków gwarancji i rękojmi,
- postanowienia dotyczące przewidywanych zmian w umowie,
- postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienie/zwłokę.
IX. Nadzór inwestorski (pracownicy Zamawiającego) na budowie :
- Powołanie zespołu branżowych inspektorów nadzoru wraz z wyznaczeniem, zgodnie z postanowieniami ustawy Prawo budowlane koordynatora ich czynności na budowie.
- Podstawowe obowiązki inspektora nadzoru:
- reprezentowanie Inwestora na budowie,
- sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych materiałów budowlanych,
- sprawdzanie i odbiór robót budowlanych,
- potwierdzanie faktycznie wykonanych robót, i kontrolowanie rozliczeń budowy (na żądanie Inwestora) .
- Zagwarantowanie profesjonalnego nadzoru inwestorskiego poprzez dobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników zamawiającego o odpowiednich uprawnieniach budowlanych, określenie zakresu ich odpowiedzialności, uprawnień, zasad monitorowania i raportowania prac w projekcie.
X. Podsumowanie – dyskusja panelowa.
Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.