MODUŁ I :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE OD A – DO Z
PRAKTYCZNE OMÓWIENIE WSZYSTKICH ETAPÓW
POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO :
1. PRZYGOTOWANIE
2. PROCEDOWANIE
3. SPORZĄDZENIE UMOWY I ZARZĄDZANIE UMOWĄ
/ NADZÓR I ROZLICZANIE /
4. DOKUMENTOWANIE POSTĘPOWAŃ
5. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ
Szkolenie – prowadzone w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu prawidłowego stosowania znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
1. Celem szkolenia jest :
- uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 22. czerwca 2016 roku,
- wskazanie dobrych praktyk / w bardzo praktycznym ujęciu / na etapie :
– przygotowania i przeprowadzenia procedury,
– realizacji umowy z wybranym wykonawcą.
2. Szkolenie jest przeznaczone dla :
pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie Prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych.
3. Szkolenie prowadzi :
MGR AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
- przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
- audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację ustawy PZP z 2016 roku m.in.:
- Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
- Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
- Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
- Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
- Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
- Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
- Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
- Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,
łącznie przeszkoliła ponad 10.550 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
- opiekun merytoryczny i wykładowca studiów podyplomowych pt. Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych oraz Zamówienia publiczne w IT w Uczelni Techniczno – Handlowej H. Chodkowskiej w Warszawie,
- ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
- niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
- prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
- konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
- autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
4. Termin szkolenia :
5. – 6. lipca 2018 roku, w godzinach 9.00 – 15.00
5. Miejsce szkolenia :
Sala konferencyjna Hotelu IBIS Kraków Stare Miasto przy ul. Pawiej 15 ( tel. : 12 / 355 29 00, www.ibis.com – budynek znajduje się w centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca PKP/PKS, naprzeciwko Politechniki Krakowskiej i Galerii Krakowskiej, w odległości kilku minut spacerem od krakowskiego Rynku Głównego ).
6. Koszty :
- w przypadku udziału wyłącznie w szkoleniu w ramach MODUŁU I – 750,00 PLN + 23. proc. VAT,
- w przypadku udziału w szkoleniach w ramach wszystkich modułów / od I – VI / – 500,00 PLN + 23 proc. VAT,
uwaga :
- w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej w 70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,
- opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury wystawionej po każdym szkoleniu – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje; Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937,
- rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
7. Program :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE OD A DO Z
PRAKTYCZNE OMÓWIENIE WSZYSTKICH ETAPÓW
POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO :
1. PRZYGOTOWANIE
2. PROCEDOWANIE
3. SPORZĄDZENIE UMOWY I ZARZĄDZANIE UMOWĄ
/ NADZÓR I ROZLICZANIE /
4. DOKUMENTOWANIE POSTĘPOWAŃ
5. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ
KRAKÓW, 5. – 6. LIPCA 2018 ROKU
I. PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
- Powołanie Komisji Przetargowej – rozdzielenie zadań pomiędzy członków komisji zgodnie z zasadą indywidualizacji odpowiedzialności i przejrzystości (art.21 ust.3). Regulamin pracy Komisji Przetargowej – wzorcowe przykłady.
- Propozycja wyboru trybu postępowania.
- Ogłoszenie o zamówieniu – budowa w oparciu o OPZ; warunki udziału w postępowaniu, wykaz żądanych dokumentów, określenie terminu realizacji zamówienia, kryteria oceny ofert, kryteria selekcji (w postępowaniach w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego), przewidywane zmiany do umowy(art.144 ust.1 pkt.1.uPzp)
- Budowa SIWZ i projektu umowy/Istotnych Postanowień Umowy.
II. ZASADY OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
- Opis przedmiotu zamówienia na dostawy – materiałów biurowych, mebli, sprzętu komputerowego, oprogramowania, żywności. samochodów, paliwa, energii elektrycznej.
- Opis przedmiotu zamówienia na usługi – szkoleniowe, cateringu, sprzątania i mycia okien, serwisowania sprzętu komputerowego, doradztwa specjalistycznego, obsługi prawnej, audytu informatycznego.
- Opis przedmiotu zamówienia na usługi projektowe.
- Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
- Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane realizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”
- Opis przedmiotu zamówienia na pełnienie funkcji: Inspektora Nadzoru, Inżyniera Kontraktu, Inwestora Zastępczego
III. BUDOWA SIWZ
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na dostawy.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na usługi.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na usługi projektowe.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na roboty budowlane rozliczane w systemie ryczałtowym.
- Wzorcowa budowa SIWZ i wzoru/projektu umowy/IPU na roboty budowlane rozliczane w systemie kosztorysowym powykonawczym.
IV. WYBÓR TRYBU, ZASADY PROCEDOWANIA
- Przetarg nieograniczony.
- Przetarg ograniczony.
- Negocjacje z ogłoszeniem.
- Negocjacje bez ogłoszenia
- Dialog konkurencyjny.
- Zamówienie z wolnej ręki.
- Zapytanie o cenę.
V. BUDOWA WARUNKÓW UDZIAŁU DLA DOSTAW, USŁUG I ROBÓT BUDOWLANYCH; OPIS SPOSOBU DOKONANIA SPEŁNIANIA WARUNKU – WZORCOWE PRZYKŁADY
- Warunki „pozytywne” – na potwierdzenie spełniania wymogów określonych w art.22 ustawy Pzp.
- Warunki „negatywne” – dotyczące podstaw wykluczenia wykonawcy – art. 24 ustawy Pzp
- Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (art. 25 ust.1 pkt.2 ) ustawy Pzp).
- Poleganie na zasobach „podmiotów trzecich”.
- Budowa JEDZ. – obowiązki Zamawiającego po 18.04. 2018 roku i po 18.10. 2018 roku,związane z elektronizacją zamówień. ESPD – nowe wytyczne UZP!.
- Procedura „odwrócona” – art. 24 aa – w przetargu nieograniczonym.
VI. BUDOWA POZACENOWYCH KRYTERIÓW OCENY OFERT
- Cena – ustalanie wagi tego kryterium w zależności od rodzaju zamówienia ( kiedy poniżej 60 % ?).
- Koszt., w tym koszty eksploatacji.
- Jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne.
- Aspekty społeczne – klauzule społeczne (omówienie).
- Aspekty środowiskowe – GPP.
- Aspekty innowacyjne.
- Organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia.
- Serwis posprzedażny.
VII. MODYFIKACJA TREŚCI SIWZ, MODYFIKACJA TREŚCI OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU W PRZYPADKACH OKREŚLONYCH USTAWĄ PZP
- Pytania Wykonawców – terminy wnoszenia, terminy obligujące Zamawiającego na udzielenie odpowiedzi.
- Modyfikacja treści SIWZ – wpływ na przesunięcie terminu składania ofert.
- Modyfikacja treści SIWZ – obligatoryjna zmiana treści ogłoszenia o zamówieniu w progu „krajowym” i „unijnym”.
- Możliwość/konieczność udzielenia odpowiedzi na pytania Wykonawców wniesione po terminie ustawowym.
VIII. SZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ZAGADNIENIA ELEKTRONIZACJI W PZP, W TYM:
- Formy oświadczeń woli (pisemna, elektroniczna).
- Problematyka elektronicznych oświadczeń woli – ryzyka, zagrożenia, forma.
- Podpis elektroniczny – cechy, podział ze względu na formę, skutki prawne.
- Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny.
- Komunikacja elektroniczna – rodzaje i formy.
- Komunikacja elektroniczna w toku postępowania: forma, tryb, wyjątki od jej stosowania.
- Omówienie platformy e-Zamówienia.
- Etapy elektronizacji zamówień: I etap: od 18.04. 2018 roku, II etap: od 18.10. 2018 roku.
IX. OCENA OFERT
- Ocena formalna.
- Ocena merytoryczna.
- Ocena w trybie „procedury odwróconej”- art.24 aa, art. 26.
- Wezwanie do wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 87 ust.1 ustawy Pzp
- Wezwanie do wyjaśnienia treści oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu w trybie art.26 ust.4 ustawy.
- Wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art.26 ust.3 ustawy.
- Zasady stosowania art. 26 ust. 2f.
- Wykluczenie Wykonawcy.
- Odrzucenie oferty.
- Unieważnienie postępowania.
X. UMOWY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
- Budowa wzoru umowy, projektu umowy, Istotnych Postanowień Umowy dla dostaw, usług, robót budowlanych ( w tym w systemie „zaprojektuj i wybuduj”) – wzorcowe przykłady.
- Klauzule dotyczące przewidywanych zmian umowy (art.144 ust.1 pkt.1) ustawy Pzp).
- Klauzule dotyczące podwykonawstwa w umowach o roboty budowlane.
- Zmiany umów – aneksy zgodne z przewidywanymi istotnymi zmianami w umowie.
- Umowy na zamówienia w trybie „ z wolnej ręki” na roboty budowlane i usługi (art. 67 ust.1 pkt.6)
- Umowy na zamówienia w trybie „ z wolnej ręki” na dostawy (art. 67 ust.1 pkt.7 ).
- Odstąpienie od umowy z winy Wykonawcy.
- Rozwiązanie umowy – art.145 a ustawy Pzp.
- Unieważnienie umowy.
- Zmiany umowy na podstawie art. 144 ust.1 pkt.2) – pkt.6) – aneksy.
XI. NADZÓR NAD REALIZACJĄ UMOWY
- Odpowiedzialność pracowników merytorycznych za potwierdzanie wykonanych usług, dostaw, robót budowlanych.
- Monitorowanie prac realizowanych w ramach umowy.
- Komisyjne odbiory – zasady powoływania Komisji Odbiorowych.
- Odbiory warunkowe i bezwarunkowe.
- Odbiory etapów/faz, odbiór końcowy, odbiór ostateczny.
- Odstąpienie od umowy za opóźnienia w realizacji umowy i/lub wadliwe wykonywanie zamówienia.
- Penalizacja – odpowiedzialność wynikająca z przepisów k.k.
XII. TYPOWE BŁĘDY I NIEPRAWIDŁOWOŚCI PRZY UDZIELANIU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – przykłady (wyniki kontroli)
- Nieuzasadnione dzielenie zamówienia na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp.
- Błędne oszacowanie przedmiotu zamówienia/ zaniżanie wartości/ zawyżanie wartości/ dobór sposobu obliczania wartości zamówienia.
- Opis przedmiotu zamówienia z naruszeniem art. 29 ust.1, 29 ust.2 i 29 ust.3.
- Niewłaściwy dobór trybu udzielenia zamówienia.
- Warunki udziału w postępowaniu naruszające zasadę uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców.
- Nieprecyzyjny opis warunków udziału w postępowaniu uniemożliwiający dokonanie oceny ich spełniania.
- Budowa pozacenowych kryteriów oceny ofert – kryteria uznaniowe.
- Bezpodstawne odrzucenie oferty.
- Zaniechanie wezwania wykonawcy do wyjaśnienia i/lub uzupełnienia treści dokumentów w trybie art.26 ust.3 i art. 26 ust.4 ustawy Pzp.
- Zaniechanie wykluczenia wykonawcy.
- Wybór oferty z rażącym naruszeniem ustawy Pzp.
- Zawarcie umowy z niedookreśleniem obowiązków Wykonawcy.
- Udzielanie zamówień „z wolnej ręki” z naruszeniem art. 67 ust.1 pkt. 6 i 7 ustawy.
XIII. BUDOWA PLANU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH (PLANY POSTĘPOWAŃ O UDZIELENIE ZAMÓWIEŃ – ART.13 a Pzp)
- Plan zamówień publicznych na dostawy.
- Plan zamówień publicznych na usługi, w tym usługi wieloletnie.
- Plan zamówień publicznych na roboty budowlane, w tym inwestycje wieloletnie.
- Korekta planu zamówień publicznych.
- Zamówienia nieplanowane.
- Budowa planu zamówień z uwzględnieniem środków pochodzących z projektów współfinansowanych z UE.
XIV. PODSUMOWANIE, DYSKUSJA PANELOWA
Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.