UWAGA : DOBRE SZKOLENIE W DOBREJ CENIE
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
/ PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH /
-
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY I NARUSZENIA USTAWY PZP
-
SPOSOBY IDENTYFIKOWANIA I ZAPOBIEGANIA
-
KONSEKWENCJE DLA ZAMAWIAJĄCYCH
KATOWICE, 27. – 28. MARCA 2017 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, podczas którego zostaną omówione najczęściej spotykane nieprawidłowości w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej po nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz konsekwencje tych nieprawidłowości dla Zamawiających.
-
celem szkolenia jest : wskazanie głównych obszarów ryzyka / w bardzo praktycznym ujęciu /, występujących na etapie :
-
przygotowania i przeprowadzenia procedury,
-
realizacji umowy z wybranym wykonawcą,
-
szkolenie jest przeznaczone dla : osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego: kierowników jednostek, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych; szkolenie adresowane jest również do osób, które zajmują się kontrolą zamówień publicznych oraz osób wchodzących w składy komisji przetargowych;
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
-
szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ
absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;
od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;
łącznie :
-
przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
-
audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,
ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;
łącznie przeszkoliła ponad 9.600 osób w dziedzinie zamówień publicznych,
-
ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej ił dotychczas około 7.500 nych i sprzetu gi szkoleniowe i edukacyjne , EFR,Funduszu Spójnosci,0000000000000000000000000000i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
-
niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
-
prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
-
konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
-
autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
-
szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,
-
uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia , notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,
-
szkolenie odbędzie się w KATOWICACH, w dniach 27. marca ( 10.00 – 16.00 ) – 28. marca ( 9.00 – 15.00 ) 2017 roku; w klimatyzowanej i doskonale wyposażonej sali konferencyjnej CENTRUM EUROPROFES KATOWICE, 40 – 095 Katowice, ul. Stawowa 10, tel. : 32 / 206 80 13 , e-mail: katowice@europrofes.pl , www.europrofes.pl, – budynek znajduje się w centrum Katowic w odległości około 100 metrów od Dworca PKP Katowice Główne ),
-
w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
-
koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750,00 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu / ;
-
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu
w całości ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany
stawką 23. proc. VAT,
-
warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
-
1. w terminie do 20. marca 2017 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
2. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania
faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO
S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601, 12 / 633 23 43
Uwaga : w ramach projektów finansowanych ze środków krajowych, programów pomocowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł, proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ oraz przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków pomocowych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego na dostawy, usługi oraz roboty budowlane i usługi projektowe; wyniki kontroli zamówień publicznych jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą,
PROGRAM SZKOLENIA :
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
KATOWICE, 27. – 28. MARCA 2017 ROKU
Dzień I : 10.00 – 16.00
-
Zasady udzielania zamówień – wytyczne KE i prawo krajowe:
-
jawność –znacznie poszerzone zasady jawności po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku
-
równe traktowanie wykonawców,
-
zasada uczciwej konkurencji.
-
Unikanie procedury wynikającej z wartości zamówienia: niedopuszczalny podział zamówień na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp:
-
udzielanie zamówienia w częściach w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp,
-
dopuszczalny ( w tym wymagany po nowelizacji ustawy Pzp z dnia 22 czerwca 2016 roku) i niedopuszczalny podział zamówienia,
-
szacowanie wartości zamówień w przedsięwzięciach kilkuletnich,
-
zasady szacowania wartości zamówienia w przypadkach braku rozstrzygnięcia jednej lub większej ilości części postępowania,
-
szacowanie wartości zamówień nieplanowanych,
-
stosowanie art.6 a ustawy Pzp,
-
zamówienia do 30.000 EUR.- bardzo wysoki poziom ryzyka wydatkowania środków publicznych z naruszeniem art.44 ust.3 ustawy o finansach publicznych oraz zasad wynikających z Komunikatu Wyjaśniającego KE z 2006 roku w sprawie zamówień, do których nie stosuje się lub stosuje się częściowo przepisy dotyczące zamówień publicznych.
-
Budowa Planu Zamówień Publicznych – obowiązek Zamawiającego – od stycznia 2017 roku.
-
zasady budowy planu zamówień publicznych i jego upubliczniania,
-
nadzór nad budową planu ( konieczność powołania komórki ds. planowania i nadzoru nad realizacją i korektami planu zamówień publicznych),
-
plan zamówień a budżet/plan finansowy.
-
Obowiązek ogłoszeniowy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; istotne informacje, dotyczące :
-
opisu przedmiotu zamówienia ,
-
warunków udziału w postępowaniu,
-
kryteriów oceny ofert ( po nowelizacji)
-
terminu składania ofert,
-
terminu realizacji zamówienia,
-
udzielania zamówień w częściach ,
-
warunków płatności (odbiory częściowe i faktury częściowe)
-
przewidywanych zmian w umowie
zawarte w ogłoszeniu i ich wpływ na poprawną realizację zamówienia.
4.1. Różnice w treści ogłoszenia wynikające z zastosowanego trybu udzielania zamówienia.
-
przetarg nieograniczony
-
przetarg ograniczony – ryzyka stosowania „trybu podstawowego”
-
negocjacje z ogłoszeniem
-
dialog konkurencyjny
-
partnerstwo innowacyjne
5. Komisja ,,przetargowa’’ i ”Zespół”
-
powołanie, status i działanie,
-
udział pracowników merytorycznych w pracach komisji przetargowej,
-
zasada indywidualizacji odpowiedzialności,
-
nadzór nad pracą komisji.
-
rola, zadania i odpowiedzialność członków Zespołu
6. Warunki udziału w postępowaniu jako główny instrument służący zbudowaniu postępowania „pod konkretnego wykonawcę”:
-
doświadczenie wykonawcy (wykaz wykonanych robót, wykaz wykonanych bądź wykonywanych usług lub dostaw),
-
potencjał techniczny,
-
osoby zdolne do wykonania zamówienia,
-
sytuacja ekonomiczna i finansowa.
6.1. Warunek a jego opis,
6.2. Warunek a przedmiot zamówienia – wymagania wynikające z ustawy Pzp: niezbędny, proporcjonalny, związany z przedmiotem zamówienia).
6.4. Warunek i opis spełniania warunku udziału na tle orzecznictwa KIO.
6.5. Kontrola i nadzór nad zasadami budowy warunków udziału w postępowaniu.
6.6. Warunki udziału – negatywne. Obowiązki zamawiającego, dotyczące wykluczenia wykonawcy wynikające z art. 24 ustawy- po nowelizacji.
6.7. Konsorcjum w postępowaniu. Warunki udziału w postępowaniu – zasady spełniania warunków przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnienie znowelizowanych przepisów Pzp – bezprawne praktyki zamawiających ograniczające prawa wykonawców występujących wspólnie, skutkujące wykluczeniem ich z postępowań.
7. Wykonawca a Podwykonawca. Poleganie na zasobach podmiotów trzecich ( kiedy podwykonawca, a kiedy poleganie ). Istotne zmiany po nowelizacji w zakresie posługiwania się zasobami podmiotów trzecich.
8. Żądanie dokumentów od wykonawców ( w tym „procedura odwrócona – wprowadzona nowelizacją ustawy Pzp)–najczęściej popełniane nieprawidłowości po nowelizacji ustawy Pzp:
-
JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – zasady wynikające z Dyrektywy Klasycznej i znowelizowanej ustawy Pzp – najczęściej popełniane błędy, opinie UZP,
-
zakres żądania i odpowiedzialność zamawiającego za naruszenie zasad ustawy PZP w zakresie żądanych dokumentów – w zależności od doboru trybu, w jakim jest prowadzone postępowanie,
-
zasady uzupełniania dokumentów po nowelizacji,
-
dokumenty podmiotu trzeciego,
-
dokumenty podwykonawców.
9. Kryteria oceny ofert – jako sposób wyboru konkretnej firmy – ( szczególnie w związku z obligatoryjnym stosowaniem przepisów art. 91 ust.2 ( z zastrzeżeniem art.91 ust.2a)
-
jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne,
-
aspekty społeczne
-
aspekty środowiskowe,
-
aspekty innowacyjne
-
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia
-
serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy, czas dostawy, okres realizacji.
9.1. Błędy w ocenie i skutki nieprawidłowego określenia wag kryteriów oceny ofert.
9.2. Zakaz stosowania kryteriów uznaniowych. Przykłady stosowania kryteriów uznaniowych.
9.3. Szczególne zasady dotyczące udzielania ( w tym stosowania kryteriów dla usług społecznych (art.138g – 138s.) znowelizowanej ustawy Pzp – bardzo wysoki poziom ryzyka nadużyć ze względu na sposób sformułowani w znowelizowanej Pzp zasad udzielania „usług społecznych.”
10. Bezprawne działania Zamawiającego w zakresie wykluczenia wykonawcy z postępowania oraz w zakresie odrzucenia oferty w postępowaniu – naruszenia art. 24 oraz art. 89 ustawy Pzp.
Dzień II: 9.00- 15.00
-
Przygotowanie postępowania – opis przedmiotu zamówienia jako skuteczna metoda na „ustawienie” postępowania pod konkretnego wykonawcę/producenta.
-
błędy w opisie przedmiotu zamówienia,
-
skutek naruszenia przepisów PZP w zakresie opisu przedmiotu zamówienia
-
ustawowe przesłanki (art.29 ust.3) dopuszczające stosowanie w OPZ :znaków towarowych, patentów, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty .. Rozwiązania równoważne – obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w zakresie określenia/udowodnienia równoważności.
-
opis przedmiotu zamówienia na dostawy
-
opis przedmiotu zamówienia na usługi,
-
szczególne zasady dotyczące OPZ na roboty budowlane. Nowe przepisy dotyczące zasad sporządzania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane. Ryzyka i potencjalne korzyści.
-
Błędy w opisie przedmiotu zamówienia – skutki dla realizacji umowy („konieczność” zawierania aneksów – b. duży obszar ryzyka po nowelizacji – nowe brzmienie art.144 ust.1).
-
Sposób i narzędzia kontroli w zakresie opracowania OPZ.
-
Wartość zamówienia – ustawowe wymagania dotyczące ustalania szacunkowej wartość zamówienia, przykłady :
-
wartość zamówienia: roboty budowlane – szczególne zasady ustalania wartości zamówienia (kosztorys inwestorski, aktualność kosztorysu inwestorskiego),
-
wartość zamówienia na wykonania zamówienia „zaprojektuj i wybuduj”,
-
wartość zamówienia na usługi, w tym usługi okresowe,
-
wartość zamówienia na dostawy, w tym dostawy okresowe,
-
błędne oszacowanie wartości zamówienia – celowe zaniżanie wartości zamówienia celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy oraz celowe zawyżanie wartości zamówienia (przeszacowane kosztorysy inwestorskie, przeszacowane wartości usług innowacyjnych).
-
Projekt umowy jako integralny element Opisu Przedmiotu Zamówienia ( istotne klauzule umowne dla poprawnej realizacji zamówienia ). Zawieranie umów niekorzystnych dla Zamawiającego w zakresie:
-
niedookreślenie opisu przedmiotu umowy
-
braku kar umownych lub fakultatywnej możliwości ich naliczania,
-
niedookreślenia kar umownych,
-
braku precyzyjnych wymagań wobec obowiązków wykonawcy i jego odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zamówienia,
-
braku klauzul umownych w zakresie: przeniesienia autorskich praw majątkowych na ściśle określonych polach eksploatacji, udzielania licencji i sublicencji, przekazywania kodu źródłowego do oprogramowania,
-
braku ściśle sprecyzowanych warunków gwarancji i serwisu
-
brak zawarcia w IPU przewidywanych zmian w umowie.
-
Tryby prowadzenia postępowania. Stosowanie trybów niepodstawowych z naruszeniem Prawa zamówień publicznych:
-
Zamówienie „z wolnej ręki” – rażące przykłady naruszeń prawa wspólnotowego i krajowego,
-
Negocjacje bez ogłoszenia – tryb niekonkurencyjny – umożliwiający wybór „zaufanego” wykonawcy,
-
Negocjacje z ogłoszeniem – przykłady negatywnych praktyk umożliwiających „ustawienie” postępowania pod konkretnego wykonawcę,
-
Dialog konkurencyjny – zagrożenia dla uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
-
Zapytanie o cenę – w świetle najnowszego orzecznictwa krajowego- stosowanie w bardzo wąskim zakresie dla dostaw i usług.
5. Wybór najkorzystniejszej oferty – największe obszary ryzyka :
-
wyjaśnienia ofert,
-
poprawa omyłek rachunkowych oraz omyłek pisarskich,
-
procedura odwrócona – w przetargu nieograniczonym
-
uzupełnienie dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – w świetle nowelizacji,
-
rażąco niska cena, zwalczanie dumpingu
-
wybór oferty najkorzystniejszej.
6. Umowy – podstawowe elementy umowy niezbędne:
-
Terminy wykonania zamówienia- zasady dotyczące ich ustalania, obowiązki zamawiającego w zakresie ustalania realnego terminu realizacji – (orzecznictwo KIO). Ustalanie zbyt krótkiego terminu jako element ograniczający konkurencje. Bezprawne aneksowanie zawartych umów wydłużające termin realizacji zamówienia .
-
Przewidywanie zmian w umowie –art.144 ust.1 ustawy Pzp.
-
Wybór wynagrodzenia: ryczałtowe, ryczałtowo-ilościowe, kosztorysowe – najczęściej spotykane nieprawidłowości przy zmianie (zwiększeniu wynagrodzenia wykonawcy).
-
Czynności związane z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy.
-
Zasady dokonywania odbioru przedmiotu umowy – jeden z największych obszarów nadużyć przy realizacji zamówienia –przykłady .
-
Nadzór merytoryczny nad realizacją umowy – odpowiedzialność pracowników za dokonywanie odbiorów. Rola „Zespołu”. Poświadczanie nieprawdy w protokołach odbiorów.
-
Nienaliczanie kar umownych za nienależyte wykonanie umowy.
-
Zaniechania w egzekwowaniu obowiązków wykonawcy wynikających z warunków gwarancji.
-
Nieważność bezwzględna umowy a unieważnialność umowy- przesłanki i skutki,
-
Możliwość rozwiązania umowy- wprowadzona nowelizacją ustawy Pzp z 22 czerwca 2016 roku.
-
Naruszenia ustawy – Prawo zamówień publicznych , w tym również omówienie naruszeń popełnione przez zamawiających, stwierdzonych podczas kontroli zrealizowanych przez Prezesa UZP, służby audytu KE, CBA :
brak precyzyjnego określenia sposobu oceny warunków udziału w postępowaniu
błędy dokonywane przy ocenie ofert ( niezasadne wykluczenie wykonawcy,
zaniechanie wykluczenia wykonawcy, nie odrzucenie oferty wykonawcy pomimo
obligatoryjnych przesłanek wynikających z treści art. 89 ustawy Pzp),
niestosowanie art.26 ust.3 – zaniechanie wezwanie Wykonawcy do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
nieuprawnione stosowanie trybów niekonkurencyjnych,
błędne podstawy prawne w informacjach dot. odrzucenia ofert,
nieuprawnione dzielenie zamówienia na części ,
nieuprawnione stosowanie trybów przyspieszonych,
błędy z zamieszczanych ogłoszeniach (formalno-prawne, merytoryczne),
niekompletność SIWZ zamieszczanej na stronach internetowych zamawiającego
naruszenie zasady jawności,
wielokrotne dokonywanie zmian w SIWZ bez przesunięcia terminu składania ofert
wadliwe dokumentowanie postępowań ,
utrudnianie dostępu do wglądu w oferty wykonawców,
błędne dokonywanie poprawiania omyłek rachunkowych, błędne dokonywanie poprawek w ofertach wykonawców,
dyskryminacja podmiotów zagranicznych,
oraz
naruszenia dotyczące szacowania zamówienia,
naruszenia dotyczące trybów niekonkurencyjnych,
naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert,
naruszenia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
naruszenia dotyczące oceny ofert,
naruszenia dotyczące warunków udziału w postępowaniu,
naruszenia dotyczące zmiany umowy,
-
Zmowy przetargowe
Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.