UWAGA : DOBRE SZKOLENIE W DOBREJ CENIE
SZKOLENIE DLA ZAMAWIAJĄCYCH PUBLICZNYCH
W OPARCIU O PRZEPISY
ZNOWELIZOWANEJ USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Z DNIA 13. MAJA 2016 ROKU
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
PO NOWELIZACJI 2016
Jak prawidłowo przeprowadzić procedurę przetargową
w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych
i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej
zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Pzp
-
OMÓWIENIE ZMIAN ZAWARTYCH W NOWELIZACJI USTAWY PZP
DOSTOSOWANIE POLSKICH REGULACJI PRAWNYCH DO DYREKTYW UNII EUROPEJSKIEJ 2014/24/UE i 2014/25/UE
-
TABELARYCZNE PRZEDSTAWIENIE
ZMIAN ORAZ ICH PRAKTYCZNEGO ZNACZENIA
W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO :
-
STAN PRAWNY – PRZED ZMIANAMI
-
STAN PRAWNY – PO ZMIANACH
-
KONSEKWENCJE DLA ZAMAWIAJĄCYCH I WYKONAWCÓW
LUBLIN, 13. – 14. CZERWCA 2016 ROKU
Szanowni Państwo,
W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, podczas którego zostaną omówione ZMIANY, dotyczące zamawiania dostaw, usług i robót budowlanych po nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz konsekwencje tych zmian w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej .
Szkolenie uwzględnia zmiany wynikające z konieczności dostosowania Dyrektyw Unii Europejskiej (2014/24/UE i 2014/25/UE) do polskich regulacji prawnych oraz inne dodatkowe zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy Pzp.
W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z oceną prawną i wpływem zmian ustawy Pzp na sposób przygotowania i realizacji zamówień publicznych, w tym zostaną przygotowani do nowych wymagań ustawodawcy m. in. :
-
nowe zasady budowy SIWZ;
-
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ)
-
nowe zasady dotyczące formy i sposobu składania ofert
-
znacznie poszerzony katalog kryteriów oceny ofert po nowelizacji, (w tym pojęcie ”kosztu”), zasady budowy kryteriów oceny ofert
-
zmiany w zakresie budowy warunków udziału w postępowaniu i sposobu ich dokumentowania przez Wykonawców
-
wykluczenie wykonawcy – poszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego, etapy na których Wykonawca może być wykluczony
-
nowe zasady składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
-
istotne zmiany w zakresie podwykonawstwa
-
wymóg zatrudniania przez wykonawcę pracowników na umowę o pracę – kiedy może być stosowany?
-
klauzule społeczne – kiedy prawo, a kiedy obowiązek ich stosowania?
-
poszerzone środki ochrony prawnej dla wykonawców
-
istotne zmiany w konstruowaniu projektów umów – w tym art.144 ust.1
-
doprecyzowanie możliwości stosowania zamówień uzupełniających
-
co z zamówieniem dodatkowym?
-
szkolenie jest przeznaczone dla: osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego: kierowników jednostek, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych; szkolenie adresowane jest również do osób, które dopiero zdobywają wiedzę
w zakresie zamówień publicznych oraz osób wchodzących w składy komisji przetargowych; -
celem szkolenia jest przedstawienie zmian w ustawie Prawa zamówień publicznych, w tym:
-
przedstawienie nowych zagadnień i pojęć/definicji , z jakimi spotkają się Zamawiający i Wykonawcy w trakcie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego po wejściu w życie nowelizacji ustawy
-
zapoznanie uczestników z praktycznymi konsekwencjami zmian w ustawie Pzp.
Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy :
-
Dyrektywy (2014/24/UE i 2014/25/UE) ,
-
ustawę o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw,
-
tabelę zmian ukazujące stan aktualny, stan prawny po wprowadzeniu zmian oraz praktyczne znaczenie zmian dla Zamawiającego i Wykonawcy
-
poradniki dotyczące stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert,
-
przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert (dla dostaw, usług i robót budowlanych) – wybrane wzorcowe przykłady dotyczące nowych kryteriów oceny ofert
-
wyroki SO dotyczące nieważności umów zwartych z naruszeniem ustawy Pzp,
-
wybrane wyniki kontroli uprzedniej i doraźnej Prezesa UZP z lat 2012 -2015,
-
case-studies dotyczące wybranych zrealizowanych projektów współfinansowanych ze środków UE – gdzie ujawniono rażące naruszenie przepisów prawa wspólnotowego i krajowego
-
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia wraz z komentarzem
-
wzory SIWZ uwzględniające nowelizację
-
prezentację
i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.
-
szkolenie prowadzi : MGR SEBASTIAN RUDZIŃSKI
prawnik, który od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych;
absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego, uczestników studiów podyplomowych oraz wielu specjalistycznych szkoleń z dziedziny zamówień publicznych; pozytywnie zaliczył egzamin w postępowaniu kwalifikacyjnym na członka Krajowej Izby Odwoławczej;
prowadzi kompleksową obsługę zamówień publicznych finansowanych ze środków krajowych i pomocowych dla kilku jednostek samorządu terytorialnego oraz jednej z największych publicznych uczelni;
legitymuje się pogłębionym doświadczeniem w audycie zamówień publicznych ( w tym w projektach unijnych ),
-
szkolenie trwa 18 godzin lekcyjnych, które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,
-
szkolenie odbędzie się w Lublinie, w dniach 13. czerwca – 14. czerwca 2016 roku, w godzinach 10.00 – 17.00 oraz 9.00 – 16.00; w sali konferencyjnej Hotelu MŁYN, przy Al. Racławickich 23 A , tel. : 81 536 70 20; ( budynek znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego; parking dla uczestników szkolenia jest bezpłatny), – szczegółowe informacje na temat miejsca szkolenia znajdą Państwo na stronie www.hotel-mlyn.lublin.pl,
-
w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,
-
koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 650 PLN + 23 proc. VAT
-
uwaga :
– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu
w całości ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany
stawką 23. proc. VAT,
-
warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
-
1. w terminie do 6. czerwca 2016 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
2. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania
faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO
S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.
Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :
1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.
Z wyrazami szacunku ,
Bolesław Budzicz
Pełnomocnik
502 / 174601
12 / 633 23 43
PROGRAM SZKOLENIA :
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE PO NOWELIZACJI 2016
Jak prawidłowo przeprowadzić procedurę przetargową
w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych
i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej
zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Pzp
LUBLIN, 13. – 14. CZERWCA 2016 ROKU
WSTĘP
-
Aktualny stan prawny – ustawa o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych oraz niektórych innych ustaw z 13. maja 2016 roku – zmiany w zamówieniach publicznych:
-
znowelizowana ustawa Pzp ,
-
zmiany w ustawach powiązanych z ustawą Pzp ,
-
Omówienie zmian zawartych w znowelizowanej ustawie Pzp :
-
zmian w systemie zamówień publicznych ( i niektórych innych ustaw) wynikających z konieczności dostosowania ustawy Pzp do nowych Dyrektyw: Dyrektywy klasycznej 2014/24/UE z dnia 26. lutego 2014 roku oraz Dyrektywy sektorowej 2014/25/UE z dnia 26. lutego 2014 roku,
-
zmian zaimplementowanych do ustawy Pzp – niewynikających z Dyrektywy klasycznej i sektorowej,
-
Omówienie poszczególnych przepisów zmienionych lub wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp :
-
nowe ogólne regulacje proceduralne; nazewnictwo – nowe definicje, zmiana definicji,
-
zakres stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, w tym w szczególności wyłączenia przedmiotowe,
-
analiza i omówienie praktycznego stosowania poszczególnych instytucji, mechanizmów i procedur z punktu widzenia Zamawiającego.
CZĘŚĆ NR 1. Zmiany dotyczące trybów udzielania zamówień i praktyczne przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego :
a) przetarg nieograniczony,
b) przetarg ograniczony,
c) negocjacje z ogłoszeniem,
d) dialog konkurencyjny,
e) partnerstwo innowacyjne – nowy tryb
f) negocjacje bez ogłoszenia,
g) zamówienie z wolnej ręki,
h) zapytanie o cenę
i) licytacja elektroniczna
oraz omówienia nowych zasad prowadzenia aukcji elektronicznej.
-
Harmonogram dyrektywny postępowania i możliwości działania Zamawiającego w ramach każdej z ustawowych procedur udzielania zamówienia publicznego – zmiany terminów składania ofert, składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, przedłużenia terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – w progach krajowych i progach unijnych.
-
Wskazanie głównych różnic w zakresie działań Zamawiającego związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pomiędzy dotychczasowym a nowym stanem prawnym (studium porównawcze).
CZĘŚĆ NR 2. Elektronizacja zamówień publicznych i wynikające z niej nowe obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w trakcie trwania procedury postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – ograniczony zakres w stosunku do pierwotnego projektu ustawy, w związku z wnioskiem Prezesa UZP :
a) zasady sporządzania i zamieszczania ogłoszeń w progach:” krajowym” i progu „unijnym”,
c) zasady komunikowania się z Wykonawcami w procedurach z ogłoszeniem i bez ogłoszenia w progach:” krajowym” i progu „unijnym”,
c) zasady składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz ofert w progach:” krajowym” i „unijnym”,
d) JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia przyjęty rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej nr 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 roku – omówienie zakresu, założeń , funkcjonowania i stosowania w „polskiej procedurze”, w tym omówienie treści JEDZ pod kątem informacji, które powinny być w nim zawarte, i które będą sprawdzane/weryfikowane przez zamawiającego na etapie badania ofert – obligatoryjne stosowanie w progu unijnym,
e) nowe zasady informowania o:
– wyborze najkorzystniejszej oferty,
– unieważnieniu postępowania,
f) obowiązki /kompetencje Prezesa UZP dotyczące prowadzenia działań związanych z informatyzacją systemu zamówień publicznych.
CZĘŚĆ NR 3. Zarządzanie zamówieniami – obowiązki Kierownika Zamawiającego :
-
obowiązek sporządzania i publikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na najbliższy rok finansowy,
-
prowadzenie rejestru zamówień publicznych i rejestru zamówień do 30 tys. EUR – instrumenty kontroli i nadzoru Kierownika Zamawiającego nad zamówieniami, przeciwdziałające nieuprawnionemu dzieleniu zamówienia na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp oraz podstawa do sporządzania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach – wzorcowe przykłady w podziale na roboty budowlane, dostawy i usługi,
-
szacowanie wartości zamówienia,
-
podział zamówienia na części, udzielanie zamówienia w częściach -zwiększenie możliwości udziału MŚP w rynku zamówień publicznych,
-
aspekty społeczne, innowacyjne, środowiskowe w zamówieniach publicznych,
-
obowiązek powołania „Zespołu” do przygotowania, prowadzenia postępowania i nadzoru nad jego realizacja powyżej 1mln euro dla zamówień publicznych na roboty budowlane lub usługi,
-
Komisja Przetargowa a Zespół,
-
kiedy obowiązek a kiedy możliwość powołania Zespołu,
-
indywidualizacja odpowiedzialności członków Zespołu i Komisji Przetargowej,
-
wybór trybu udzielenia zamówienia –zależny od stopnia możliwości przygotowania pełnego opisu przedmiotu zamówienia oraz charakteru zamówienia (np. innowacyjność).
CZĘŚĆ NR 4. Zasady Budowy SIWZ po nowelizacji, w tym m.in. :
-
opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, usługi i dostawy z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją,
-
warunki udziału w postępowaniu po nowelizacji, przesłanki wykluczenia,
-
wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu (w tym korzystanie z zasobów innych podmiotów),
-
podwykonawstwo na etapie składania ofert i trakcie realizacji zamówienia,
-
wadium po nowelizacji,
-
opis kryteriów oceny ofert, wagi kryteriów,
-
opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych,
-
klauzule społeczne – w tym min: wymagania dot. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wymóg zatrudniania osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, młodocianych – art. 29 ust.3a i 4 (opis przedmiotu zamówienia), art.22. ust.2 i 2a (warunki udziału w postępowaniu),
-
usługi społeczne,
-
zasady udostępniania SIWZ,
-
zmiany w SIWZ i nowe terminy dla przesunięcia składnia ofert,
-
przykłady najczęściej popełnianych błędów przy budowie SIWZ,
-
przykłady wzorcowych SIWZ uwzględniających zmiany wprowadzone nowelizacją,
CZĘŚĆ NR 5. Zasady oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu – kiedy Zamawiający ma prawo i obowiązek dokonywać weryfikacji prawdziwości informacji i dokumentów podanych przez Wykonawcę:
-
forma i treść składanych oświadczeń i dokumentów – w progach krajowych i progach unijnych,
-
zasady weryfikacji prawdziwości informacji i dokumentów podanych przez Wykonawcę,
-
skuteczna weryfikacja potencjału deklarowanego przez podmiot wspierający Wykonawcę ubiegającego się o zamówienie publiczne.
CZĘŚĆ NR 6. Zmienione i poszerzone przesłanki wykluczenia Wykonawcy :
a) obligatoryjne,
b) fakultatywne.
CZĘŚĆ NR 7. System prekwalifikacji wykonawców – „kryteria selekcji” – nowe zasady :
a) przetargu ograniczonym,
b) w negocjacjach z ogłoszeniem,
c) w dialogu konkurencyjnym,
d) w partnerstwie innowacyjnym.
CZĘŚĆ NR 8. Nowy poszerzony katalog kryteriów oceny ofert (pojęcie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie) w tym m.in. :
-
cena a koszt,
-
pojęcie/definicja „kosztu” w znowelizowanej ustawie,
-
kryteria przedmiotowe, min: jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; aspekty środowiskowe, aspekty innowacyjne, serwis posprzedażny, pomoc techniczna, warunki dostawy, termin dostawy,
-
kryteria podmiotowe (ocena organizacji, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia personelu wykonawcy wyznaczonego do realizacji zamówienia),
-
kryterium stałej ceny lub kosztu a inne kryteria – stosowanie w praktyce .
CZĘŚĆ NR 9. Nowe zasady badania i oceny ofert ( w tym oferty wariantowej) :
-
wybór oferty przed oceną spełniania warunków udziału w postepowaniu,
-
uzupełnianie dokumentów,
-
wyjaśnianie treści ofert,
-
poprawianie omyłek w ofertach.
CZĘŚĆ NR 10. Nowe, zmienione zasady odrzucania ofert, w tym m.in. :
-
oferty z rażąco niską ceną i /lub kosztem,
-
oferty złożonej po upływie terminu składania ofert,
-
oferty niezabezpieczonej wadium lub wadium wniesiono w sposób nieprawidłowy,
-
oferta wariantowa nie spełnia wymagań ustawowych,
-
przyjęcie oferty naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes państwa (…)
CZĘŚĆ NR 11. Rażąco niska cena a koszt :
-
obowiązek zamawiającego badania rażąco niskiej ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych,
-
pojęcie „całkowitej ceny oferty”,
-
wyjaśnienia i dowody wyliczenia ceny lub kosztu,
-
obowiązek zamawiającego odrzucenia oferty z rażąco niską ceną lub kosztem w stosunku do przedmiotu zamówienia.
CZĘŚĆ NR 12. Wybór najkorzystniejszej oferty :
-
zasady dokonywania oceny –nieuznaniowe, przejrzyste, zapewniające równe traktowanie wykonawców
-
terminy weryfikacji oferty najkorzystniejszej
-
zasady obowiązujące komisję przetargową lub zespół przy ocenie ofert
-
zatwierdzanie wyniku przez kierownika zamawiającego
-
informacja o wyniku postępowania- nowe zasady
-
odwołanie poniżej progu „unijnego” – zmiany korzystne dla wykonawców (poszerzenie katalogu czynności podlegających odwołaniu)
CZĘŚĆ NR 13. Przesłanki unieważnienia postępowania :
-
obowiązki informacyjne zamawiającego (poszerzone)
-
podanie podstaw faktycznych i prawnych
-
zakaz unieważniania postępowania bez spełnienia przesłanek ustawowych.
CZĘŚĆ NR 14. Protokół z postępowania :
-
nowy poszerzony zakres informacji zawartych w protokole ( w tym. min: informacje dotyczące podwykonawców lub osób trzecich, którym zamawiający zamierza powierzyć do realizacji część zamówienia, powody niedokonania podziału zamówienia na części, informacje dot. osób wykonujących czynności w postępowaniu, a które złożyły oświadczenie z art.17 ust.2)
-
przypadki, gdy zamawiający może nie sporządzać protokołu-lex specialis
CZĘŚĆ NR 15. Budowa projektu umowy/IPU według nowych wymagań ustawowych :
-
elementy obligatoryjne i fakultatywne w IPU/projekcie umowy na: roboty budowlane, dostawy, usługi ( wzorcowe przykłady),
-
zmiany w umowie – opisane w postaci jasnych i precyzyjnych postanowień umownych, określających zakres i charakter możliwych zmian; możliwość zmiany wynagrodzenia wykonawcy,
-
zmiany dotyczące zamawiania dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy,
-
definicja „istotnej zmiany w umowie”,
-
poszerzony katalog możliwości odstąpienia od umowy na podstawie art.145 ustawy Pzp,
-
możliwość udzielania zaliczek na dostawy, usługi i roboty budowlane,
-
aneksowanie umów w sprawie zamówienia publicznego.
CZĘŚĆ NR 16. Środki ochrony prawnej po nowelizacji :
-
poszerzony katalog przesłanek do złożenia odwołania w progach krajowych,
-
zmiany związane z rozpatrywaniem odwołań, w tym min. przypadki gdy zamawiający uznał w części roszczenia podniesione w odwołaniu.
CZĘŚĆ NR 17. Zastosowanie trybów niekonkurencyjnych w praktyce :
-
Zamówienie z wolnej ręki (z uwzględnieniem bardzo istotnych zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp) – przesłanki stosowania trybu, w tym w szczególności:
-
zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67 ust.1 pkt.1 a ) – co w praktyce oznacza „przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze”
-
zamówienie z wolnej ręki na podstawie art.67 ust.1 pkt.1 b) – dopuszczalne oraz niezgodne z ustawą Pzp ( przeciwdziałanie zjawisku „vendor lock-in”)
-
zamówienia uzupełniające na usługi i roboty budowlane po nowelizacji – art. 67 ust.1 pkt.6)
-
zamówienia uzupełniające na dostawy po nowelizacji – art. 67 ust.1 pkt.7)
-
zamówienia z wolnej ręki (in-house) –art.67 ust.1 pkt.12 -15
-
zasady prowadzenia i dokumentowania postępowania
-
Najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp przy zawieraniu umów z wolnej ręki.
-
Negocjacje bez ogłoszenia – nowe przesłanki ustawowe, zasady procedowania, liczba wykonawców zaproszonych do negocjacji.
CZĘŚĆ NR 18. Aspekty różnicujące w zakresie procedury udzielania zamówień w „okresie przejściowym:
-
tryby upubliczniania ogłoszeń i dokumentów,
-
tryby i formy komunikacji w relacji Zamawiający – Wykonawca.