NOWOŚĆ – Zamówienia publiczne w informatyce po nowelizacji ustawy PZP 2016,
Wrocław, 4. – 5. sierpnia 2016 roku

UWAGA : DOBRE SZKOLENIE W LETNIEJ CENIE

KOMPENDIUM WIEDZY DLA ZAMAWIAJĄCYCH PUBLICZNYCH :

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W INFORMATYCE

PO NOWELIZACJI USTAWY PZP

z uwzględnieniem zmian wynikających

z nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych

obowiązujących od 28. lipca 2016 roku

ZAKUP :

1. SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

ORAZ

ROZBUDOWY I MODYFIKACJI

SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

2. SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO

WRAZ Z OPROGRAMOWANIEM

oprogramowanie standardowe i specjalistyczne,

aplikacje biurowe i edukacyjne

W TRYBACH

USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

ORAZ ZAMÓWIENIA DO 30.000 EURO

WROCŁAW, 4. – 5. SIERPNIA 2016 ROKU

Szanowni Państwo,

W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, podczas którego zostaną omówione zasady dotyczące zamawiania systemów informatycznych, ich rozbudowy, modyfikacji oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem z uwzględnieniem bardzo istotnych zmian wynikających z nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych ( obowiązujących od 28. lipca 2016 roku) oraz konsekwencje tych zmian w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej .

Szkolenie uwzględnia zmiany wynikające z konieczności dostosowania Dyrektyw Unii Europejskiej (2014/24/UE i 2014/25/UE) do polskich regulacji prawnych oraz inne dodatkowe zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy Pzp.

W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z oceną prawną i wpływem zmian ustawy Pzp (obowiązujących od 28. lipca 2016 roku) na sposób przygotowania i realizacji zamówień publicznych na zakup systemów IT i sprzętu komputerowego, w tym zostaną przygotowani do nowych wymagań ustawodawcy m. in. :

  • zasad budowy Opisu Przedmiotu Zamówienia ( bardzo istotne zmiany umożliwiające dokonanie zakupu zgodnego z wymaganiami jakościowymi i funkcjonalnymi Zamawiającego), w tym wykorzystanie Dialogu Technicznego do przygotowania OPZ i projektu umowy

  • zmian dotyczących trybów udzielania zamówień

  • nowych zasady budowy SIWZ;

  • możliwości stosowania w progach krajowych zasad: zamieszczania ogłoszenia o zamówieniu w BZP, zamieszczania SIWZ na stronie internetowej, składania ofert w formie pisemnej, składania wniosków o dopuszczenie do udziału w formie pisemnej, komunikacji pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą na dotychczasowych zasadach, oraz odstąpienia od konieczności stosowania Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) i Profilu Nabywcy

  • obligatoryjne stosowania Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) w progu „unijnym” – nowe zasady dotyczące formy i sposobu składania ofert

  • znacznie poszerzonego katalogu kryteriów oceny ofert po nowelizacji, (w tym pojęcie ”kosztu”), zasad budowy kryteriów oceny ofert ( w tym dopuszczenie stosowania kryterium podmiotowego dotyczącego organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia)

  • zmian w zakresie budowy warunków udziału w postępowaniu i sposobu ich dokumentowania przez Wykonawców

  • wykluczenia wykonawcy – poszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego, etapy na których Wykonawca może być wykluczony

  • nowych zasad składania ofert wariantowych

  • zmienione zasady oceny ofert

  • dysponowanie zasobami podmiotu trzeciego – zagwarantowanie realnego udziału podmiotów udostępniających swoje zasoby

  • istotne zmiany w zakresie podwykonawstwa

  • wymóg zatrudniania przez wykonawcę pracowników na umowę o pracę – kiedy może być stosowany?

  • poszerzone środki ochrony prawnej dla wykonawców

  • istotne zmiany w konstruowaniu projektów umów – w tym art.144 ust.1

  • doprecyzowanie możliwości stosowania zamówień w trybie art.67 ust.1 pkt.6 oraz zamówień w trybie art.67 ust.1 pkt.7

oraz

  • Rekomendacji Urzędu Zamówień Publicznych, dotyczących udzielania zamówień na zakup systemów informatycznych.

  • Rekomendacji Urzędu Zamówień Publicznych, dotyczących udzielania zamówień na zakup zestawów komputerowych,

  • Rekomendacji b. MSWiA, dotyczących formułowania wymagań zamawiającego dla wybranych parametrów sprzętu komputerowego,

  • Stanowiska Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji w sprawie zasad opisu sprzętu komputerowego i oprogramowania,

  • „Rekomendacji postępowań antykorupcyjnych przy stosowaniu procedury udzielania zamówień publicznych” – poradnik dla zamawiających opracowany przez Centralne Biuro Antykorupcyjne

  • Rekomendacji, dotyczących prowadzenia postępowań na zakup lub modyfikację systemów informatycznych w administracji publicznej w okresie przed wprowadzeniem euro, przyjęte przez Komitet Rady Ministrów d.s. Cyfryzacji w dniu 13. listopada 2013 roku,

Szkolenie będzie prowadzone w formie wykładu i praktycznych ćwiczeń, z wykorzystaniem konkretnych przykładów ( case studies ) podczas którego zostaną przedstawione i szczegółowo omówione najważniejsze zagadnienia z zakresu prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego ( w różnych trybach ) na zakup systemów informatycznych, rozbudowę i modyfikację systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, obowiązującej od 28. lipca 2016 roku .

W trakcie szkolenia zostaną omówione istotne zmiany zawarte w znowelizowanej ustawy Pzp.

Warsztaty będą prowadzone w oparciu o przygotowane przez wykładowcę materiały. Na każdym etapie (dla każdego z omawianych trybów) omawiane będą konkretne zapisy, dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu, budowy pozacenowych kryteriów oceny ofert, polegania na zasobach podmiotu trzeciego, podwykonawstwa.

  • szkolenie jest przeznaczone dla : przedstawicieli Zamawiających odpowiedzialnych za udzielanie zamówień publicznych na zakup systemów informatycznych i sprzętu komputerowego,

  • celem szkolenia jest : uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury przetargowej z uwzględnieniem zmian zawartych w nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązującej od 28. lipca 2016 roku,

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy :

  • ustawę z 22. czerwca 2016 roku o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw / Dz.U. z 13. lipca 2016 poz.1020 / ; rozporządzenia wykonawcze do ustawy / pod warunkiem ich opublikowania /,

  • tabelę zmian – opracowanie autorskie Wykładowcy – ukazujące stan aktualny, stan prawny po wprowadzeniu zmian oraz praktyczne znaczenie zmian dla Zamawiającego i Wykonawcy,

  • poradniki dotyczące stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert,

  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert – wybrane wzorcowe przykłady budowy kryteriów przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego,

  • materiały autorskie wykładowcy dotyczące dobrych praktyk przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp,

  • zestawy case-studies dotyczące tematyki szkolenia,

  • Jednolity Europejski Dokument Zamówienia wraz z komentarzem,

  • prezentację przygotowaną przez Wykładowcę

i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : MGR AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych od 1996 roku pełniąc różne funkcje kierownicze m.in. : Zastępca Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, gdzie odpowiadała za całokształt problematyki zamówień publicznych; Kierownik Wydziału Zamówień w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie, gdzie zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówienia sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej / m.in. przetargi na dostawy oraz roboty budowlane o wartości 268 mln PLN /; Kierownik Wydziału Zamówień Publicznych i Inwestycji w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział Wojewódzki w Krakowie, gdzie zarządzała zamówieniami publicznymi i działalnością inwestycyjno – remontową; Kierownik Działu Zamówień Publicznych w Akademii Rolniczej w Krakowie, gdzie zarządzała całokształtem obszaru zamówień publicznych uczelni;

od 2010 roku działa jako niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,

  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w sprawach : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;

łącznie przeszkoliła ponad 9.250 osób w dziedzinie zamówień publicznych,

  • autorka publikacji pt. Zamówienia IT nie muszą stanowić problemu ( Wydawnictwo Wiedza i Praktyka , sierpień 2013 ),

    • współautorka publikacji Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania pt.” ANALIZA RYNKU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NA NARZĘDZIA INFORMATYCZNE „ w okresie od 1. lipca do 31. grudnia 2011 roku, od 1. stycznia do 31. grudnia 2012 roku oraz od 1. stycznia do 30. czerwca 2013 roku;

    • jako ekspert Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania – min. wygłosiła prelekcję na temat ” Zamawianie szpitalnego systemu informatycznego ” podczas konferencji poświęconej Regionalnemu Systemowi Informacji Medycznej Województwa Łódzkiego,

    • prowadziła seminarium dla około 100 beneficjentów 7. osi priorytetowej POIG na temat prawidłowego postępowania przy zamawianiu systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem;

    • autorka poradnika „Analiza dobrych praktyk w zakresie realizacji umów IT ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki projektów informatycznych 7.osi priorytetowej PO IG”, Warszawa, 2011 roku,

    • wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie od 2007 roku, gdzie prowadzi zajęcia na temat zamówień publicznych w informatyce w Katedrze Informatyki Gospodarczej na studiach podyplomowych – projekt pod nazwą: „Informatyczne systemy zarządzania ” ( realizowany wspólnie z Microsoft ), obecnie w ramach projektów unijnych, dodatkowo studium podyplomowe E-Biznes” i „E-Wiedza”; dotychczas przeszkoliła w ramach projektów Szkoły Głównej Handlowej (od 2007 roku ) około 1200 słuchaczy studiów podyplomowych;

    • autorka programów pt. : Zamówienia publiczne na zakup usług informatycznych, Zakup systemów informatycznych i sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych oraz Dobre praktyki i unikanie ryzyk w umowach w sektorze IT; dotychczas w szkoleniach o tej tematyce uczestniczyło ponad 1400 osób,

    • konsultantka w sprawach zamówień publicznych w sektorze IT redakcji : DZIENNIK Gazeta Prawna oraz RZECZPOSPOLITA,

    • konsultantka w sprawach m.in.: zamawiania systemów informatycznych i sprzętu komputerowego w trybach ustawy PZP, opracowywania dokumentacji dla postępowań w trybach negocjacji z ogłoszeniem, zamówienia z wolnej ręki,

    • ekspertka wiodąca ds. zamówień publicznych Ambasady Federacji Szwajcarii w projekcie Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy ,

    • audytor postępowań o zamówienie publiczne w informatyce ,

    • opiekun merytoryczny i wykładowca studiów podyplomowych w Uczelni Techniczno – Handlowej im. H. Chodkowskiej w Warszawie na kierunkach : Zamówienia publiczne w robotach budowlanych oraz Zamówienia publiczne w IT,

Przygotowała, nadzorowała i rozliczała postępowania na udzielenie zamówienia publicznego na m.in. :

    • Okablowanie strukturalne Oddziału Wojewódzkiego ZUS w Krakowie i podległych Inspektoratów oraz Biur Terenowych na terenie województwa małopolskiego,

    • Zakup sprzętu komputerowego o wielomilionowej wartości dla Oddziału oraz Inspektoratów i Biur terenowych,

    • Przygotowanie i uruchomienie Oddziałowych Ośrodków Przetwarzania Danych (Oddział ZUS w Krakowie oraz jeden z inspektoratów ZUS). Zadania te obejmowały: przygotowanie infrastruktury informatycznej, zakup specjalistycznego sprzętu oraz programów. Wartość obu zadań wyniosła ponad 10 mln złotych na zakup sprzętu, oprogramowania, okablowania,

  • Zakup sprzętu komputerowego, w tym bardzo specjalistycznego, na potrzeby badań realizowanych min. grantów UE dla wszystkich Wydziałów Akademii Rolniczej w Krakowie,

  • Zakup specjalistycznego oprogramowania dla poszczególnych Katedr Akademii Rolniczej w Krakowie, związanego z prowadzona działalnością naukowa i dydaktyczną,

  • Zakup oprogramowania dla pracowni komputerowych dla 6 Wydziałów Akademii Rolniczej w Krakowie,

  • Zakup Systemu Informatycznego Sterowania Ruchem Miejskim komunikacji autobusowej i tramwajowej w Krakowie (wartość ponad 2 mln zł),

  • Zakup – dostawa systemu Krakowskiej Karty Miejskiej (wartość ponad 8 mln zł), współfinansowana przez UE, projekt wyróżniony nagrodą Marszałka Województwa Małopolskiego,

  • Zakup sprzętu komputerowego dla MPK w Krakowie ( łącznie za ponad 5 mln złotych – Stacje, zajezdnie, Dział Informatyki, budowa 2 serwerowni),

  • Zakup specjalistycznych programów komputerowych na potrzeby Działu Zarządzania Ruchem, Działu Kontrolingu, Działu Strategii MPK w Krakowie.

Była wiodącym konsultantem w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na m.in. :

  • wybór wykonawcy usługi ( w trybie negocjacji z ogłoszeniem ) pn. Przygotowanie aplikacji na smartfony oraz stworzenie narzędzia cyfrowego, pozwalającego na przetransponowanie powstałych w ramach projektu materiałów, w postaci artykułów i poradników do użytkowania przez posiadaczy smartfonów za pomocą przygotowanej aplikacji,

  • wybór wykonawcy usługi pn. Przygotowanie dokumentacji technicznej systemu IT nadzoru poboru energii dla samorządowych jednostek sektora finansów publicznych z terenu województwa mazowieckiego

  • wybór wykonawcy usługi ( w trybie negocjacji z ogłoszeniem ) pn. Wirtualne Laboratoria Komputerowe,

  • wybór wykonawcy dla rozbudowy systemu informatycznego w Narodowym Archiwum Cyfrowym.

Obecnie, uczestniczy jako konsultant w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w kilku projektach IT o dużej wartości.

  • szkolenie trwa 21 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,

  • szkolenie odbędzie się we Wrocławiu, w dniach 4. sierpnia – 5. sierpnia 2016 roku, w godzinach 9.00 – 17.00 oraz 9.00 – 17.00; w sali wykładowej wenderEDU BUSINESS CENTER, ul. Św. Józefa 1/3, tel. : 71 / 7336661; www.wenderedu.pl; budynek znajduje się w centrum Wrocławia na Ostrowiu Tumskim; przed budynkiem znajduje się bezpłatny parking dla uczestników szkolenia; dojazd komunikacją miejską z Dworca Kolejowego PKP Wrocław Główny : tramwaj nr 2 ( kierunek Biskupin ) – należy wysiąść na czwartym przystanku KATEDRA;

  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,

  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23 proc.

uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu w całości lub przynajmniej w 70 proc. ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany stawką 23. proc. VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest

1. w terminie do 1. sierpnia 2016 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem – 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz

2. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania

faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO

S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,

2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43

Uwaga : w ramach Programu Operacyjnego POLSKA CYFROWA oraz projektów finansowanych z innych źródeł, proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ i przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków unijnych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego w dziedzinie informatyki; wyniki kontroli zamówień publicznych w IT jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne w informatyce; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą, która specjalizuje się m.in. w tym obszarze publicznych przetargów informatycznych

PROGRAM :

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W INFORMATYCE

PO NOWELIZACJI USTAWY PZP

WROCŁAW, 4. – 5. SIERPNIA 2016 ROKU

WSTĘP

  1. Ustawa o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych oraz niektórych innych ustaw z 22 czerwca 2016 roku (Dz.U. z 13 lipca 2016 poz.1020) – zmiany w zamówieniach publicznych:

  • znowelizowana ustawa Pzp – główne cele nowelizacji,

  • zmiany w ustawach powiązanych z ustawą Pzp ,

  1. Omówienie przepisów zmienionych lub wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp.

  • nowe ogólne regulacje proceduralne; nazewnictwo – nowe definicje, zmiana definicji,

  • zakres stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych po nowelizacji

  • przykłady pozacenowych kryteriów oceny ofert wprowadzonych nowelizacja ustawy Pzp

  • nowe zasady wykluczania wykonawcy i odrzucenia oferty

  • nowe zasady budowy OPZ –poszerzony zakres dopuszczalnych wymagań zamawiającego

  • nowe zasady prowadzenia Dialogu Technicznego

  • nowe zasady budowy projektu umowy

  • jak skutecznie walczyć z rażąco niską ceną przy zakupie systemów informatycznych i sprzętu IT

___________________________________________________________________________

MODUŁ I

FAZY PRZYGOTOWANIA, REALIZACJI, ODBIORU I EKSPLOATACJI

DOTYCZĄCE ZAKUPU, ROZBUDOWY I MODERNIZACJI SYSTEMÓW IT

ORAZ OMÓWIENIE POWIĄZANYCH Z NIMI USŁUG

I. Zasady przygotowania i realizacji zamówienia :

I. Konstruowanie zamówienia z uwzględnieniem cyklu życia systemu :

  1. Faza koncepcyjna – przygotowanie postępowania na zakup i wdrożenie systemu informatycznego:

  • Studium Wykonalności

  • Analiza przedwdrożeniowa

niezbędne opracowania do poprawnej realizacji projektu na wykonanie koncepcji wdrożenia, zbudowanie systemu informatycznego oraz jego wdrożenie:

  • faza wyboru Wykonawcy

  • faza wykonania i odbioru

  • faza eksploatacji i dalszego rozwoju ( w tym serwisowanie, asysta techniczna, opieka, rozwój, dostarczanie nowych wersji oprogramowania).

2.1.Studium Wykonalności –lista niezbędnych elementów , w tym m.in.:

  • cel projektu

  • odbiorcy ostateczni projektu

  • analiza otoczenia projektu

  • zidentyfikowane problemy

  • korzyści o i oddziaływanie

  • wskaźniki rezultatu projektu

  • trwałość techniczna projektu

  • opis istniejącego systemu

  • finansowa trwałość projektu

  • nakłady inwestycyjne

  • harmonogram

  • analiza wrażliwości

  • charakterystyka kosztów i korzyści związanych z realizacja projektu

2.3. Zalecenia dotyczące struktury i zakresu studium wykonalności – Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014 -2020

2.2. Analiza przedwdrożeniowa, w tym min.

  • analiza wymagań użytkownika -określenie potrzeb Zamawiającego

  • analiza infrastruktury informatycznej niezbędnej do wdrożenia systemu

  • przegląd dostępnych rozwiązań i ocena możliwości ich zrealizowania u Zamawiającego

  • analiza ryzyk

  • ograniczenia, kryteria

  • wstępna definicja projektu

  • rekomendacja jako wynik analizy

II. Opis przedmiotu zamówienia Systemu IT z uwzględnieniem ZMIAN WPROWADZONYCH NOWELIZACJĄ oraz wymagań funkcjonalnych, ergonomii, wydajności, niezawodności, modyfikowalności z zapewnieniem usług serwisowania, aktualizacji, poprawek, rozwoju systemu ( w tym zalecenia zawarte w Rekomendacji UZP z 2009 roku ) :

II.1. Zakup systemu IT- dostawa czy usługa?

III. Szacowanie wartości zamówienia po nowelizacji (w tym z uwzględnieniem usług powiązanych ( asysty, rozwoju, opieki technicznej, serwisowania ) oraz zamówień uzupełniających.

IV. Wybór procedury dla zamówienia na opracowania koncepcji i wdrożenia systemu:

  • zamówienia do 30 tysięcy EUR,

  • tryby podstawowe – przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony

  • tryby wymagające spełnienia przesłanek ustawowych: negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny,

  • partnerstwo innowacyjne

V. Faza wykonania i odbioru :

  • Kontrola jakości, w szczególności do oprogramowania (np. ISO 9126, w modelu FURPS)

  • Konieczność określenia metryk jakości oraz stosowania technik ich pomiaru w umowach

  • Kontrola jakości dokumentacji

  • Kontrola jakości konstrukcji i struktury

  • Rodzaje testów: testy modułowe, testy jednostkowe, akceptacyjne, integracyjne; metody oceny architektury, ocena spójności

  • Możliwość dokonania oceny przez podmiot niezależny (audyt informatyczny)

  • Przeniesienie autorskich praw majątkowych do systemu

  • Przekazanie kodów źródłowych oraz przeniesienie praw autorskich majątkowych do kodów źródłowych lub zawarcie umowy depozytu kodu źródłowego (contract escrow).

VI. Zasady dotyczące zawierania umów na zakup systemów informatycznych i możliwość dokonywania w nich zmian w świetle znowelizowanego art.144 ust.1 ustawy Prawa zamówień publicznych :

  • Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy – tożsamość z ofertą z zastrzeżeniem art.144 ust.1

  • Przesłanki zmiany umowy – nowe brzmienie art.144 ust.1

  • Pojęcie zmian istotnych – nowa definicja i znaczenie pojęcia „zmiany istotnej”

  • Unieważnienie umowy –nowe przesłanki ustawowe unieważnienia, skutki unieważnienia umowy dla Zamawiającego Wykonawcy

  • Zabezpieczenie należytego wykonania umowy

  • Umowy na wykonanie zamówień na podstawie art.67 ust.1 pkt.) i art. 67 ust.1 pkt.7) – nowe zasady dotyczące udzielania zamówień uzupełniających na usługi i dostawy

  • Aneksy do umów – dopuszczalne w trybie art.144 ut.1; zasady dokonywania zmian; możliwość zmiany wynagrodzenia wykonawcy, możliwość zmiany wykonawcy, obowiązki informacyjne zamawiającego ( wprowadzone nowelizacją ustawy Pzp)

  • waloryzacja świadczeń w świetle znowelizowanych przepisów Prawa zamówień publicznych.

  • Niedopuszczalne zmiany umowy w świetle nowych przepisów ustawy Pzp

VII. Umowy wdrożeniowe, w tym :

VI.1. Modele umów wdrożeniowych.

VI.2. Treść umów wdrożeniowych.

VIII. Umowy serwisowe :

VII.1. Treść umów serwisowych.

VII.2. Umowy serwisowe a prawa autorskie.

IX. Umowy dotyczące zakupu oprogramowania komercyjnego.

X. Umowy dotyczące integracji systemów.

XI. Umowy dotyczące zakupu licencji, w tym :

XI1. Modele licencyjne – per user, on site ,Eula.

XI.2. Określenie warunków licencji (uprawnienia, zakres, kopie, wypowiedzenie licencji) oraz ich modyfikacje stosownie do potrzeb zamawiającego.

XI.3.Zasady dotyczące zakupu licencji na konkretne oprogramowanie dla większej ilości użytkowników.

XI.4. Zasady konstruowania wymagań Zamawiającego dotyczące zakupu licencji na kilkanaście rodzajów oprogramowań „z pudełka” ( z uwzględnieniem różnic wynikających z zasad udzielania licencji przez poszczególnych producentów tych oprogramowań)

XI.5. Aspekty prawno-autorskie.

XII. Umowy utrzymaniowe, w tym :

XII.1. Modele umów utrzymaniowych

XII.2. Treść umów utrzymaniowych

XIII. Umowy depozytu kodu źródłowego oprogramowania, w tym :

XIII.1. Modele depozytu kodu źródłowego

XIII.2. Zasady składania, aktualizacji

XIII.3. Dokumentacja kodów źródłowych

XIII.4. Dzierżawa lub licencja na korzystanie z praw do kodów.

XIV. Faza eksploatacji i dalszego rozwoju :

XIV.1.Świadczenie usług serwisowych

XIV.2.Świadczenia gwarancyjne

XVI. Modernizacja oprogramowania/ systemu, w tym systemu dedykowanego :

XV.1.Rozbudowa systemu a autorskie prawa majątkowe.

XV.2 . Zasady opisu istniejącego sytemu i wymagań kompatybilności nowych modułów z istniejącym systemem

XVI. Aktualizacja posiadanego przez Zamawiającego oprogramowania :

  1. dedykowanego dla Zamawiającego

  2. z pudełka

XVII. Subskrypcja – odnowienie posiadanego oprogramowania :

a) Dedykowanego dla zamawiającego

b) „Z pudełka”

XVIII. Aspekty prawno- autorskie.

XIX. Przykłady dobrych praktyk, standardów i zwyczajów wpływających na efektywniejszą realizację umów na świadczenie usług i realizację dostaw (np. dostawa systemu klasy ERP) informatycznych :

XX. Przykłady postanowień umowy –„pułapek” i sposobów ich unikania, wynikających z ryzyk prawnych w umowach funkcjonujących w branży IT – sposoby na uniknięcie uzależnienia się Zamawiającego od Wykonawcy (vendor lock-in), z podaniem przykładowych postanowień umownych.

MODUŁ II

WZORCOWE ZARZĄDZANIE PROCESEM UDZIELANIA ZAMÓWIENIA

NA ZAKUP, ROZBUDOWĘ I MODERNIZACJĘ

SYSTEMÓW IT PO NOWELIZACJI USTAWY PZP

I. Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja systemu informatycznego w trybie przetargu nieograniczonego z uwzględnieniem zmian wynikających z nowelizacji ustawy Pzp:

  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania, kryteria oceny ofert, w tym obligatoryjnie kryteria pozacenowe, min. : jakość, w tym parametry techniczne, właściwości funkcjonalne, serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, kryteria podmiotowe – organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia,

  • konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia: szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (art.29, art. 30 , 30 a, 30 b ustawy Pzp), warunki udziału w postępowaniu –nowe zasady , sposób oceny ich spełniania (zasada odwróconej weryfikacji – nowe, dodatkowe wymagania, dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu (po nowelizacji),

  • wymagane formy składania oświadczeń od Wykonawcy w progu krajowym i progu unijnym

  • JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – obligatoryjny dla postępowań w progu unijnym

  • budowa projektu umowy/ IPU/ wzoru umowy klauzule dotyczące podmiotu udostępniającego swoje zasoby ( w tym SOLIDARNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTU TRZECIEGO), przewidywane zmiany umowy – zmieniony art.144 ust.1 ustawy Pzp;

  • pojęcie istotnych zmian w umowie;

  • przesłanki unieważnienia

  • pozacenowe kryteria oceny ofert, sposób ich opisu i ocenyZASADY BUDOWY , PRZYKŁADY

  • modyfikacje treści SIWZ, pytania do SIWZ, przedłużanie terminu składania ofert (zmiany wprowadzone nowelizacja) ,

  • ocena ofert po nowelizacji

  • wykluczenie Wykonawcy – nowe przepisy, ( wykluczenie obligatoryjne i fakultatywne)

  • odrzucenie ofert, wybór najkorzystniejszej oferty – bardzo istotne zmiany

  • obowiązki wykonawcy przed zawarciem umowy

  • obowiązki informacyjne zamawiającego.

II. Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja systemu informatycznego w trybie przetargu ograniczonego :

  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania, budowa kryteriów selekcji , nowe, dodatkowe wymagania, dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu ), wymagane dokumenty od Wykonawcy, pozacenowe kryteria oceny ofert,

  • ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na podstawie kryteriów selekcji,

  • podstawy wykluczenie Wykonawców (obligatoryjne i fakultatywne) ; zasada odwróconej weryfikacji),

  • nowe obowiązki informacyjne Zamawiającego,

  • zaproszenie do składania ofert

  • konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia po nowelizacji: opis przedmiotu zamówienia (art.29, art. 30, 30a, 30b ustawy Pzp) , budowa projektu umowy – klauzule dotyczące przewidywanych zmian w umowie, pozacenowe kryteria oceny ofert i sposób ich oceny,

  • modyfikacje treści SIWZ przesłanej Wykonawcom, pytania do SIWZ, przedłużanie terminu składania ofert,

  • ocena ofert po nowelizacji,

  • odrzucenie ofert – zmiany wprowadzone nowelizacją,

  • wybór najkorzystniejszej oferty,

  • obowiązki wykonawcy przed zawarciem umowy,

  • nowe obowiązki informacyjne zamawiającego,

  • ryzyka związane ze stosowaniem przetargu ograniczonego (przykłady) – zmowy przetargowe, w tym zmowy wertykalne.

III. Zakup i/lub rozbudowa i/lub modyfikacja systemu informatycznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem :

  • nowe, poszerzone przesłanki udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem

  • budowa treści ogłoszenia: opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania – informacja o minimalnych wymaganiach, które muszą spełnić wszystkie oferty, możliwość udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzania negocjacji, możliwość podziału negocjacji na etapy oraz ich liczbę,

  • budowa kryteriów selekcji w postępowaniu,

  • ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na podstawie rankingu,

  • wykluczenie wykonawców- nowe, zmienione podstawy wykluczenia,

  • obowiązki informacyjne Zamawiającego,

  • zaproszenie do składania ofert wstępnych wraz ze SIWZ – (budowa wstępnej SIWZ na nowych zasadach) ,

  • ocena ofert wstępnych (stanowisk negocjacyjnych) – zasady dotyczące oceny, ustawowe obowiązki odrzucenie ofert wstępnych na podstawie przepisów ustawy Pzp,

  • zaproszenie do negocjacji ,

  • etapy prowadzenia negocjacji,

  • zasady prowadzenie negocjacji (omówienie przedmiotu zamówienia, projektu umowy, warunków realizacji zamówienia),

  • zaproszenie do składania ofert „ostatecznych” wraz z przekazaniem SIWZ – elementy obligatoryjne, w tym waga przypisana kryteriom oceny ofert lub kolejność tych kryteriów ( w przypadkach określonych w znowelizowanej ustawie) ,

  • ocena ofert, odrzucenie ofert, wybór oferty najkorzystniejszej – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją.

IV. Zamówienie z wolnej ręki po nowelizacji : przesłanki stosowania, ryzyka:

  • art. 67 ust.1 pkt.1) lit.a

  • art. 67 ust.1 pkt.1) lit.b

  • art.67 ust.1 pkt.3 – tzw. zamówienie awaryjne

  • art.67 ust.1 pkt.5 – zamówienie dodatkowe – uchylone!!!

  • art.67 ust.1 pkt.6 – zamówienia na usługi (i roboty budowlane) po nowelizacji

  • art.67 ust.1 pkt.7 – zamówienia na dostawy – po nowelizacji

  • zamówienia ” in house” – art. 67 ust.1pkt.12-15

IV.1. Przesłanki unieważnienia przez Sąd umowy zawartej w trybie zamówienia z wolnej ręki, min. na podstawie art. 67 ust.1 pkt. 1 lit. .a) oraz art.67 ust.1 pkt.1 lit.. b) ustawy Pzp.

V. Plan postępowań o zamówienia publiczne – obowiązek informacyjny wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp.

V.I. Wzorcowy plan zamówień publicznych na dostawy i usługi IT.

V.II. Plan zamówień do 30 tys. EUR .

V.III. Dopuszczalne udzielanie zamówień do 30 tys. EUR.

V.IV. Sposób dokumentowania zamówień do 30 tys. EUR.

V.V. Udzielanie zamówień do 30 tys. EUR z naruszeniem przepisów ustawy Pzp w świetle znowelizowanych przepisów ustawy Pzp

MODUŁ III

ZAMÓWIENIA NA ZAKUP

SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO WRAZ Z OPROGRAMOWANIEM

1. Główne problemy Zamawiających dotyczące rażąco niskiej ceny przy zakupie sprzętu IT – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Pzp.

2. Obowiązek stosowania kryteriów pozacenowych (maksymalnie 60 %może stanowić cena ) – przykłady stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowa­nia – w kontekście zmian zawartych w nowelizacji ustawy Pzp.

3. Zakup sprzętu komputerowego w trybach podstawowych (przetargu nie­ograniczonego i ograniczonego) :

    1. Budowa treści ogłoszenia, w szczególności :

  • opis przedmiotu zamówienia, (b. istotne zmiany zawarte nowelizacji- art.29 30, 30 a, 30 b))

  • warunki udziału w postępowaniu i sposób oceny ich spełniania, z uwzględnieniem zmian, obowiązujących 28 lipca 2016 roku

  • kryteria oceny ofert , w tym min: ocena parametrów technicznych, koszt eksploatacji, serwis posprzedażny, pomoc techniczna, sposób dostawy

  • terminy składnia ofert/wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – realne, umożliwiające Wykonawcom przygotowanie ofert/wniosków – zmiany wprowadzone nowelizacją (skrócenie terminów) – jak je stosować?

  • zmiany do umowy (nowa treść art.144 ust.1 ustawy Pzp- zakres, charakter, rodzaj zmian)

  • nowa definicja „zmian istotnych” po nowelizacji

  • zamówienia na dostawy w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art.67 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp po nowelizacji,

  • budowa „kryteriów selekcji” warunków udziału w postępowaniu – w przetargu ograniczo­nym

  • ryzyka związane ze stosowaniem trybu przetargu ograniczonego (zmowy przetargowe)

3.2. Konstruowanie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia :

  • opis przedmiotu zamówienia na zakup sprzętu komputerowego – umożliwiający do­konanie zakupu celowego, efektywnego, zgodnego z wymaganiami i potrzebami Zamawiającego, z zagwarantowaniem pełnego zestawu usług serwisowych ( art.29, art. 30, 30a, 30b ustawy Pzp) z uwzględnieniem Rekomendacji UZP, Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, opinii UZP dotyczącej stosowania testów aplikacyjnych i syntetycznych – zmiany po nowelizacji bardzo istotne dla Zamawiających

  • warunki udziału w postępowaniu i sposób dokonywania ich oceny (bardzo istotne zmiany) – w tym wymaga­nia dotyczące podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby na potwier­dzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu

  • wymagane oświadczenia i dokumenty od Wykonawcy w progu krajowym i unijnym – zasada „odwróconej weryfikacji”,

  • charakter próbki w postępowaniu o udzielenie zamówienia – testowanie sprzętu komputerowego ( empiryczne zbadanie cech przedmiotu składającego się na ofertę, sprawdzenie jego szczegółowych parametrów, ocena zgodności przed- miotu oferty z SIWZ ), zwartościowanie cech przedmiotu zamówienia według przyjętych kryteriów pozacenowych,

  • stosowanie testów aplikacyjnych i/lub syntetycznych ( dla zakupu sprzętu komputerowego i serwerów) – przykłady, opinie: UZP, PIIiT, portalu PPPIT,

  • budowa projektu umowy – w tym klauzule dotyczące: serwisu gwarancyjnego, czasy reakcji/czasu diagnozy/czasu naprawy,

  • przykłady klauzul, dotyczących możliwości wprowadzania zmian w umowie i sposobu dokonywania tych zmian – znowelizowany art.144 ust.1 ustawy Pzp ,

  • nowa definicja „zmian istotnych”

  • pozacenowe kryteria oceny ofert i sposób ich oceny –przykłady; (nowe, dodatkowe kryteria w nowelizowanej ustawie, w tym pojęcie „kosztu”.

4. Modyfikacje treści SIWZ, szczególnie w zakresie opisu przedmiotu zamó­wieni po nowelizacji ustawy Pzp.

5. Zasady oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu- w przetargu ograniczonym. Budowa i praktyczne stosowanie „kryteriów selekcji „ w rozumieniu nowelizacji Pzp.

6. Ocena ofert ( w tym badanie próbek). Znaczące zmiany po nowelizacji ustawy Pzp w zakresie prawa Zamawiającego dotyczących wymogów związanych z OPZ).

7. Wykluczenie Wykonawcy, w tym nowe przesłanki wynikające z nowelizacji ustawy Pzp.

8. Odrzucenie ofertw tym ofert z rażąco niską ceną ( dodatkowe przesłanki wynikające z nowelizacji ustawy Pzp.)

9. Różnice pomiędzy przetargiem nieograniczonym a ograniczonym, w tym zmiany związane z nowelizacją ustawy Pzp.

10. Zakup części zamiennych do sprzętu IT w trybie zamówienia „ z wolnej

ręki ” :

  • przesłanki ustawowe – art. 67 ust.1 pkt.1) a), art.67. ust.1 pkt.3), ust.1 pkt.5) ( uchylony) , art. 67 ust.1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp –bardzo istotne zmiany po nowelizacji),

  • wykładnia dotycząca możliwości stosowania trybu „z wolnej ręki” – stanowisko UZP, kontrole unijne, wytyczne KS RM,,

  • wyniki kontroli UZP dotyczące udzielania zamówienia z wolnej ręki na zakup części zamiennych, dodatkowych modułów,

  • zasady dokumentowania postępowań w trybie „z wolnej ręki”,

  • zaproszenie do negocjacji (budowa treści zaproszenia z uwzględnieniem art. 68 ustawy Pzp,

  • prowadzenie negocjacji, dokumentowanie negocjacji,

  • wymagane dokumenty od Wykonawcy,

  • zawarcie umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki – przesłanki unieważnienia umowy (wy­roki SO),

11. Zakup oprogramowania wraz z zakupem sprzętu komputerowego :

  • opis przedmiotu zamówienia – najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp,

  • przesłanki ustawowe dotyczące możliwości zakupu oprogramowania „z wolnej ręki” : art. 67 ust.1 pkt.1) a) i b), art.67. ust.1 pkt.3), art. 67 ust.1 pkt.6 i 7 ustawy Pzp ), w tym zmiany wynikające z nowelizacji ustawy.

  • kompatybilność z posiadanym oprogramowaniem i sprzętem IT,

  • zjawisko vendor lock -in:” i sposoby przeciwdziałania,

  • wytyczne UZP,

  • orzecznictwo KIO,

  • dobre praktyki – przykłady – wzory umów

12. Opieka serwisowa pogwarancyjna(posprzedażna) sprzętu IT, usługi wsparcia, asysty, rozwoju i aktualizacji oprogramowania zakupionego wraz ze sprzętem IT w świetle wyników kontroli UZP, zaleceń zawartych w Rekomen- dacjach UZP na zakup systemów informatycznych (Warszawa 2009 r.).

Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *