Wzorcowe postępowanie przetargowe – z uwzględnieniem prawidłowej interpretacji i praktycznego stosowania najbardziej kontrowersyjnych znowelizowanych przepisów ustawy PZP, Gdańsk, 4. – 5. października 2018 roku

KOMPENDIUM WIEDZY O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH DLA : 

pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę

w zakresie Prawa zamówień publicznych,

   osób wchodzących w skład komisji przetargowych,

 → osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur

o udzielenie zamówienia publicznego, 

 → kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych

za przygotowanie i przeprowadzenie

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,

 → pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę

z zakresu zamówień publicznych,

WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE

PRAKTYCZNE OMÓWIENIE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA

POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO  

Z UWZGLĘDNIENIEM

PRAWIDŁOWEJ INTERPRETACJI I PRAKTYCZNEGO STOSOWANIA

NAJBARDZIEJ KONTROWERSYJNYCH PRZEPISÓW

USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH  

GDAŃSK, 4. – 5. PAŹDZIERNIKA 2018 ROKU

 Szanowni Państwo,

W  imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje  uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu – prowadzonego w formie warsztatów, podczas którego zostaną szczegółowo omówione zagadnienia z zakresu prawidłowego stosowania – z uwzględnieniem właściwej interpretacji najbardziej kontrowersyjnych – znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

  • celem szkolenia jest
  1. uzyskanie przez uczestników praktycznych umiejętności prawidłowego postępowania na każdym etapie procedury o udzielenie zamówienia publicznego  z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 22. czerwca 2016 roku ,
  2. wskazanie dobrych praktyk / w bardzo praktycznym ujęciu /  na etapie :
  • przygotowania i przeprowadzenia procedury,
  • realizacji umowy z wybranym wykonawcą,
  • szkolenie jest przeznaczone dla : pracowników, którzy dopiero zdobywają wiedzę w zakresie prawa zamówień publicznych, osób wchodzących w skład komisji przetargowych, osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego,  kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przygotowanie przeprowadzenie postępowania oraz  pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych, 

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu, materiały do ćwiczeń – zestaw Case studies  oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale  w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;

od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała  za przygotowanie i realizację projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, 

od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,
  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych  z robotami budowlanymi i pracami projektowymi,  zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz  planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;

autorka programów szkoleniowych uwzględniających nowelizację  ustawy PZP z 2016 roku m.in. :

  • Zamówienia publiczne od A – do Z – kompendium wiedzy,
  • Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych po nowelizacji ustawy PZP – najczęściej popełniane błędy i naruszenia ustawy PZP, sposoby identyfikowania i zapobiegania, konsekwencje dla zamawiających,
  • Praktyczne aspekty znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych 2016,
  • Zamówienia publiczne po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku,
  • Zamówienia do 30.000 EUR w projektach unijnych,
  • Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych, finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych (w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020),
  • Zamówienia publiczne na wybór wykonawcy robót budowlanych, usług projektowych i usług inżyniera kontraktu – po nowelizacji ustawy PZP,
  • Przygotowanie i realizacja zamówień publicznych finansowanych  ze środków Unii Europejskiej ( w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 ),
  • Zakup : budowy i rozbudowy systemów informatycznych oraz sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem w trybach ustawy Prawo zamówień publicznych – po nowelizacji ustawy PZP,

         łącznie przeszkoliła ponad 10.700 osób w dziedzinie zamówień publicznych,    

  • opiekun merytoryczny i wykładowca studiów podyplomowych pt. Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych oraz Zamówienia publiczne w IT w Uczelni Techniczno – Handlowej H. Chodkowskiej w Warszawie,
  • ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,
  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez zamawiających publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),
  • prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,
  • konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,
  • autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,
  • szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych / szczegółowy program w załączeniu / ,
  • szkolenie odbędzie się w GDAŃSKU, w dniach 4. października ( 10.00 – 16.00 ) – 5. października ( 9.00 – 15.00 ) 2018 roku; w klimatyzowanej i doskonale wyposażonej sali konferencyjnej hotelu NOVOTEL GDAŃSK CENTRUM, ul. Pszenna 1, tel.: 58/3002750; e -mail: H0523@accor.comwww.accor.com; budynek znajduje się w centrum Gdańska, na Wyspie Spichrzów, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta;
  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad, 
  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu /;
  • uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia, że szkolenie jest finansowane przynajmniej  w  70% ze środków publicznych oraz ma charakter kształcenia zawodowego lub służy przekwalifikowaniu zawodowemu pracowników – przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest
  1. w terminie do dnia 28. września 2018 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem : kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz
  1. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania faktury – na konto :  KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje;  Bank PKO S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

  1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,
  2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43 


PROGRAM :

WZORCOWE POSTĘPOWANIE PRZETARGOWE

GDAŃSK, 4. – 5. PAŹDZIERNIKA 2018 ROKU

I. PROCEDURA ODWRÓCONA – ART.24 AA PZP – PRZETARG NIEOGRANICZONY ( ART.56 UST.2 DYREKTYWY 2014/24/UE)

  1. Obowiązek poinformowania o stosowaniu „procedury odwróconej” w SIWZ, Ogłoszeniu o zamówieniu.
  2. Istota i cel – uproszczenie i przyspieszenie etapu oceny ofert.
  3. Etapy działań Zamawiającego w procedurze „odwróconej” – przebieg działań.
  4. Pojęcie „oferty najwyżej ocenionej” .
  5. Procedura badania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia – 26 ust.1 lub 2 Pzp oraz/lub art.25 ust.1 pkt.2 Pzp
  6. Zasady stosowania art.26 ust.3 i 4 Pzp oraz art.24 ust.8 i 10 Pzp
  7. Pojęcie „oferty najkorzystniejszej” .
  8. Ponowne badanie –art.24aa ust.2 Pzp – uprawnienie Zamawiającego

II. OCENA OFERTUZUPEŁNIENIA I WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE DOKUMENTÓW I OŚWIADCZEŃ ORAZ WYJAŚNIANIE  TREŚCI OFERT ( W TYM BADANIE RAŻĄCO NISKIEJ  CENY)

  1. Stosowanie art.26 ust.3 ustawy Pzp w procedurze „odwróconej”.
  2. Stosowanie art.26 ust.3 w procedurze w trybach z prekwalifikacją.
  3. Zakres stosowania art.26 ust.3 – w związku z art. 26 ust.2f ustawy Pzp.
  4. Stosowanie art.26 ust.3a ustawy Pzp, w tym pojęcie „wadliwego pełnomo- cnictwa”.
  5. Zakres stosowania art.26 ust.4 Pzp – wyjaśnienia dotyczące oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust.1 Pzp.
  6. Wyjaśnianie treści oferty – art.87 PZP – uprawnienie czy obowiązek?
  • kodeksowa definicja oferty
  • zakaz zmian treści oferty –wyjaśnienie a zmiana treści oferty
  • zakaz uzupełniania – wyjaśnienie a uzupełnienie treści oferty
  • forma wyjaśnień
  • konieczność wyjaśnień w przypadku wątpliwości co do treści oferty
  • nieudzielenie wyjaśnień lub wyjaśnienia niewyczerpujące w stosunku do wezwania Zamawiającego
  • wyjaśnienia oferty w dialogu konkurencyjnym (prawo i obowiązek), pojęcie „sprecyzowania” i „dopracowania”
  • zakaz prowadzenia negocjacji dotyczący treści złożonej oferty
  • poprawianie oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych – definicje
  • pojęcie „nieumyślności” omyłki
  • ryzyka przy stosowaniu art.87 ust.2 pkt.3 ustawy Pzp, granice zmian dokonywanych w związku ze stosowaniem art.87 ust.2 pkt.3

6.1. Rażąco niska cena.

  • definicja rażąco niskiej ceny (orzecznictwo krajowe i wspólnotowe)
  • 89 ust.1 pkt.4) – odrzucenie oferty
  • czynności poprzedzające ewentualne odrzucenie oferty na podstawie art.89 ust.1 pkt.4) – wyjaśnianie dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny i dostarczone dowody (postępowanie wyjaśniające) – art.90; konieczność szczegółowych wyjaśnień rażąco niskiej ceny/ krotność wyjaśnień w świetle orzecznictwa KIO
  • ciężar dowodu – art.90 ust.2 Pzp – na etapie oceny wyjaśnień oraz-  190 ust.1 a pkt.1) – w postępowaniu odwoławczym
  • decyzja o odrzuceniu oferty; obowiązek zamawiającego szczegółowego wyjaśnienia dotyczącego przyczyn odrzucenia oferty 

6.2. Obowiązek wyjaśniania domniemania rażąco niskiej ceny – art.90 ustawy Pzp.

  • adaptacja art.69 dyrektywy 2014/24/UE
  • przebieg postępowania wyjaśniającego
  • porównanie do wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich  ofert ( w tym odrzuconych)
  • cel postępowania wyjaśniającego
  • forma – dopuszczalność każdej formy , w szczególności środków komunikacji elektronicznej
  • treść wyjaśnień
  • dowody.

III. JEDZ – OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA JEDZ PRZEZ WYKONAWCÓW WYNIKAJĄCY Z REGULACJI USTAWY PZPBŁĘDY, BRAKI, WYJAŚNIANIE I UZUPEŁNIANIE JEDZ

  1. Struktura JEDZ.
  2. Zawartość JEDZ.
  3. Zasady prawidłowego wypełniania, zawartość, formy składania (elektronizacja
  4. Zasady uzupełniania dokumentu.
  5. Kiedy JEDZ należy uzupełniać w całości?
  6. Kiedy JEDZ może być uzupełniany fragmentarycznie, w zależności od kwestionowanego elementu/warunku udziału w postępowaniu?
  7. Wyjaśnienia treści JEDZ dotyczące podmiotów, na zasobach których polega wykonawca – czy winny pochodzić od tego podmiotu, czy mogą zostać złożone przez wykonawcę?
  8. Zasady stosowania art.26 ust.3 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
  9. Zasady stosowania art.26 ust.4 w przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów/JEDZ.
  10. Wykluczenie wykonawcy na podstawie danych zawartych w JEDZ/ uzupełnionych w trybie art.26 ust.3 lub art.26 ust.4 ustawy Pzp.
  11. Poszerzony komentarz do JEDZ – najbardziej istotne elementy-omówienie
  12. Orzecznictwo KIO.

IV. PODMIOTY TRZECIE – POLEGANIE NA POTENCJALE INNYCH PODMIOTÓW – art. 22A USTAWY PZP

  1. Ustawowe uprawnienie Wykonawcy do odwoływania się do zasobów innych podmiotów ( art.63 ust.1 dyrektywy 2014/24/UE) – art.22a ust.1 ustawy Pzp w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zakres uprawnienia.
  2. Ograniczenia ( art.36a ust. 2 ustawy Pzp) – konieczność osobistego wykonania kluczowej części zamówienia przez wykonawcę.
  3. Zasady i podstawy wykluczenie podmiotów trzecich.
  4. Obligatoryjny udział podmiotu trzeciego w charakterze podwykonawcy ( orzecznictwo UE     w tym zakresie).
  5. Realność zobowiązania podmiotu trzeciego – art. 22a ust.2 ustawy Pzp. Obligatoryjna ocena realności.
  6. Forma i termin złożenia zobowiązania.
  7. Podwykonawstwo – art.22 a ust.4 ustawy Pzp.
  8. Solidarna odpowiedzialność za szkodę zamawiającego wskutek nieudostę- pnienia zasobów (dotyczy sytuacji finansowej i ekonomicznej).
  9. Zamiana innego podmiotu na inny / samodzielne wykonanie części zamówienia.
  10. Zasoby innego podmiotu a kryteria selekcji.

V. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU Z UWZGLĘDNIENIEM NAJNOWSZEGO ORZECZNICTWA PO NOWELIZACJI USTAWY PZP

  1. Warunki potwierdzające brak podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania (art.22 ust.1 pkt.1) (tzw. ”negatywne”) – obligatoryjne i fakultatywne.
  2. Warunki udziału dotyczące kompetencji lub uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów– wzorcowe przykłady.
  3. Warunki dotyczące sytuacji finansowej i ekonomiczne – wzorcowe przykłady.
  4. Warunki dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej –wzorcowe przykłady.
  5. „Proporcjonalność„ warunków udziału w postępowaniu a ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.
  6. Warunki odnoszące się do spełniania przez oferowane dostawy, usługi, roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego (bardzo istotne dla jakości zamówienia publicznego/zrealizowanej umowy).
  7. Precyzyjność opisania warunków udziału/wszelkie istotne dane i parametry.
  8. Minimalne poziomy zdolności /wskaźniki i wartości.
  9. Poleganie na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów .
  10. Najczęściej popełniane naruszenia ustawy Pzp przy budowie warunków „pozytywnych” – orzecznictwo KIO, wyniki audytów, wyniki kontroli UZP.
  11. Konsorcjum a warunki udziału – możliwość określenia szczególnego sposobu spełniania warunków/np. w zakresie doświadczenia.

VI. DOKUMENTOWANIESZCZEGÓŁOWE OMÓWIENIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ROZWOJU Z  DNIA 26 LIPCA 2016 R. W SPRAWIE RODZAJU DOKUMENTÓW, JAKICH MOŻE ŻĄDAĆ ZAMAWIAJĄCY OD WYKONAWCY W POSTĘPOWANIU O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA (DZ. U. Z 2016 R., POZ.1126)

  1. Wskazanie, które dokumenty wyszczególnione w rozporządzeniu w sprawie rodzaju  dokumentów odpowiadają poszczególnym przesłankom wykluczenia.
  2. Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału (odnoszące się do właściwości wykonawcy: zdolność techniczna lub zawodowa, sytuacja ekonomiczna lub finansowa, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej).
  3. Wskazanie, które dokumenty potwierdzają warunki udziału dotyczące spełnia- nia przez przedmiot zamówienia wymagań określonych przez Zamawiającego (par.13 Rozporządzenia Ministra Rozwoju  z 26 lipca 2016 r.).

VII. ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – Z UWZGLĘDNIENIEM NOWELIZACJI USTAWY PZP Z 20. LIPCA 2018 ROKU

  1. Omówienie procesu elektronizacji zamówień publicznych w podziale na etapy  i obowiązki – wykonawca/zamawiający, w tym z uwzględnieniem etapów elektronizacji systemu zamówień publicznych.
  2. Przebieg procesu udzielania zamówienia publicznego (elektronizacja postępowania )  po 18.04.2018 r. i po 18.10. 2018 r.
  3. Obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w toku postępowania.
  4. E-faktura – pojęcia, terminy i zasady realizacji obowiązku przyjmowania elektronicznej faktury ustrukturyzowanej
  5. Nowe obowiązki wynikające z elektronizacji systemu zamówień publicznych i RODO.

5.1. Formy oświadczeń woli (pisemna, elektroniczna) w świetle rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27.06.2017r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych.

5.2. Problematyka elektronicznych oświadczeń woli – ryzyka, zagrożenia, forma.

5.3. Formaty danych (typy plików) stosowanych w toku komunikacji elektronicznej.

5.4. Podpis elektroniczny – cechy, podział ze względu na formę, skutki prawne.

5.5. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny.

5.6. Komunikacja elektroniczna:  rodzaje i formy, wyłączenia.

5.7. Czynności wyłączone z elektronizacji procesu zamówień publicznych.

5.8. Klauzula informacyjna. Prawa wynikające z RODO.

5.9.  Rodzaje incydentów i ich zgłaszanie.

5.10. Rodzaje zagrożeń wynikających z komunikacji elektronicznej  i przetwarzania danych.

  1. Wprowadzenie obowiązkowej komunikacji w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej najpóźniej od dnia  18. października 2018 roku – wynikające z dyrektyw UE  (w przypadku zamawiających centralnych obowiązek ten istnieje od dnia 18. kwietnia 2017 roku) a zaimplementowanie rozwiązań w  Pzp, pozwalających od dnia 18.10. 2018  roku na wszczęcie i przeprowadzenie postępowania  w sposób elektroniczny w zakresie wymaganym przez dyrektywy UE.
  2. Informacja UZP z 12. kwietnia 2018 rokuprzesunięcie w czasie elektronizacji zamówień w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej progów UE:
  • przesunięcie obowiązku wprowadzenia w tych postępowaniach komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej do końca 2019 roku, tj. do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego, zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowane są Portale e-Usług.,
  • powyższe rozwiązanie wg UZP: zwiększa szanse na lepsze przygotowanie się wykonawców, w szczególności z sektora MŚP, do elektronizacji zamówień, w  tym dysponowania przez nich kwalifikowanym podpisem elektronicznym; zapewnia lepsze szanse dla mniejszych zamawiających na przygotowanie się do wdrożenia elektronicznych narzędzi do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; zdywersyfikuje zagrożenia zmniejszenia ilości ofert składanych w postępowaniach/unieważnienia postępowań z powodu braku ważnych ofert, ze względu na brak podpisu elektronicznego po stronie mniejszych wykonawców
  • Standardy Usług i Danych dla Platformy e-Zamówienia – strona Ministerstwa Cyfryzacji.

VIII. DOPUSZCZALNOŚĆ ZMIANY UMOWY – BARDZO ISTOTNE ZMIANY PO NOWELIZACJI/ ROZBIEŻNOŚCI INTERPRETACYJNE / WYTYCZNE WYNIKAJĄCE Z DYREKTYW

  1. Zmiany przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ – 144 ust.1 pkt.1 Pzp – zakres i charakter oraz warunki wprowadzania zmian.
  2. Zmiany dotyczące realizacji dodatkowych dostaw, usług, robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy – art.144 ust.1 pkt.2) Pzp.
  3. 144 ust.1 pkt.3) – pojęcie „okoliczności niemożliwych do przewidzenia” na etapie budowie SIWZ i IPU i pojęcie „należytej staranności”; górna granica zmiany.
  4. Możliwość zastąpienia wykonawcy z którym została zawarta umowa „nowym wykonawcą”- art. 144 ust.1 pkt.4) Pzp.
  5. „Zmiany nieistotne” –art.144 ust.1 pkt.5).
  6. Zmiany o „nieistotnej wartości” – art.144 ust.1 pkt.6) Pzp . Wytyczne wynikające z art.72 ust.2 dyrektywy klasycznej.
  • poniżej 10 % dla dostaw lub usług
  • poniżej 15 % dla robót budowlanych.

7. Przepisy przejściowe:

7.1. Zakaz udzielania zamówień „dodatkowych” i „uzupełniających” w trybie zamówienia z wolnej ręki ( usunięty nowelą art. 67 ust.1 pkt.5) , zmiana brzmienia i przesłanek  art.67 ust.1 pkt 6) i art.67 ust.1 pkt.7) – zniesienia pojęcia „zamówienia uzupełniające”.

7.2. Uprawnienia  Zamawiających,  którzy zawarli  umowy w sprawie zamówienia publicznego na skutek postępowań prowadzonych w oparciu o przepisy w brzmieniu sprzed wejścia w życie znowelizowanej ustawy Pzp:

  • możliwość dokonywania zmian zawartej umowy w oparciu o przesłanki dotyczące zamówień dodatkowych i uzupełniających sprzed nowelizacji.
  • dopuszczalność zmiany umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, nawet jeśli zostały wykonane,  w oparciu o art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. b) i c) oraz art. 19 ust. 3 pkt 3 lit. b) i c) ustawy nowelizacyjnej po spełnieniu przesłanek określonych w tych przepisach.
  • brak obowiązku informacyjnego w przypadku dokonania ww. zmian umowy.
  • brak obowiązku informowania Prezesa UZP o dokonaniu takiej zmiany lub zamieszczania we właściwym publikatorze ogłoszenia o zmianie umowy.

IX . ZMIANY WYNAGRODZENIA RYCZAŁTOWEGO W ORZECZNICTWIE SO, KIO

  1. Definicja wynagrodzenia ryczałtowego – kodeks cywilny.
  2. Możliwość i zasady dokonywania zmian wynagrodzenia ryczałtowego w świetle nowelizacji ustawy Pzp – orzecznictwo SO i KIO.
  3. Stosowanie art.144 ust.1 1) w umowach z wynagrodzeniem ryczałtowym.

X. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BŁĘDY W POSTĘPOWANIU WYNIKAJĄCE Z USTAWY O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW  – poszerzenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego

Uwaga: program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *