Nieprawidłowości w zamówieniach publicznych – po nowelizacji ustawy PZP – Warszawa. 13. – 14. marca 2017 roku

UWAGA : DOBRE SZKOLENIE W DOBREJ CENIE

NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH

/ PO NOWELIZACJI USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH /

  • NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY I NARUSZENIA USTAWY PZP

  • SPOSOBY IDENTYFIKOWANIA I ZAPOBIEGANIA

  • KONSEKWENCJE DLA ZAMAWIAJĄCYCH

WARSZAWA, 13. – 14. MARCA 2017 ROKU

Szanowni Państwo,

W imieniu firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje uprzejmie zapraszam do udziału w szkoleniu, podczas którego zostaną omówione najczęściej spotykane nieprawidłowości w postępowaniach finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej po nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz konsekwencje tych nieprawidłowości dla Zamawiających.

  • celem szkolenia jest : wskazanie głównych obszarów ryzyka / w bardzo praktycznym ujęciu /, występujących na etapie :

  • przygotowania i przeprowadzenia procedury,

  • realizacji umowy z wybranym wykonawcą,

  • szkolenie jest przeznaczone dla : osób zobowiązanych do przeprowadzania procedur o udzielenie zamówienia publicznego: kierowników jednostek, kierowników komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie postępowania oraz pracowników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zamówień publicznych; szkolenie adresowane jest również do osób, które zajmują się kontrolą zamówień publicznych oraz osób wchodzących w składy komisji przetargowych;

Uczestnicy szkolenia otrzymają na płycie CD bogaty zestaw praktycznych materiałów do bezpośredniego wykorzystania w codziennej pracy i wybrane – na potrzeby szkolenia – materiały w formie skryptu oraz notes, długopis i zaświadczenie o udziale w szkoleniu.

  • szkolenie prowadzi : mgr AGATA MICHAŁEK – BUDZICZ

absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego;

od 1996 roku specjalizuje się w problematyce zamówień publicznych, pełniąc funkcje kierownicze w : Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie; Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie SA, Muzeum Wojska Polskiego, gdzie m.in. zarządzała zamówieniami publicznymi, zamówieniami sektorowymi, zamówieniami publicznymi sektorowymi o bardzo dużej wartości oraz odpowiadała za przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej,

od 2010 roku niezależny konsultant w dziedzinie zamówień publicznych;

łącznie :

  • przygotowała i przeprowadziła zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 4,5 mld PLN,

  • audytowała zamówienia publiczne oraz zamówienia sektorowe o wartości około 2 mld złotych,

ceniony wykładowca w dziedzinie zamówień publicznych, w tym m.in. w zakresie : zamówień publicznych realizowanych w ramach programów operacyjnych POPC, POIR, POWER, POIŚ, EFS, ZPORR, RPO związanych z robotami budowlanymi i pracami projektowymi, zamawianiem systemów informatycznych i sprzętu IT, dostaw infrastrukturalnych, usług szkoleniowych i edukacyjnych, zamówień sektorowych oraz planowania, realizacji, kontroli i audytu zamówień publicznych;

łącznie przeszkoliła ponad 9.600 osób w dziedzinie zamówień publicznych,

  • ekspert wiodący ds. zamówień publicznych Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy od marca 2012 roku – dotychczas przeprowadziła audyt ex-ante ( koordynując pracę specjalistów z POYRY AG oraz Ambasady Szwajcarii ) ponad 75 projektów infrastrukturalnych o dużej ił dotychczas około 7.500 nych i sprzetu gi szkoleniowe i edukacyjne , EFR,Funduszu Spójnosci,0000000000000000000000000000i bardzo dużej wartości, przygotowywanych przez Beneficjentów programu SECO pod kątem zgodności – przedstawianej do oceny dokumentacji przetargowej – z prawem wspólnotowym, ustawą Prawo zamówień publicznych, wytycznymi SECO,

  • niezależny doradca ds. spraw zamówień publicznych w projektach realizowanych ze środków krajowych i Unii Europejskiej przez inwestorów publicznych i prywatnych ( w tym beneficjentów programów unijnych ),

  • prowadziła zajęcia na temat nieprawidłowości w zamówieniach publicznych m.in. dla audytorów projektów unijnych w jednostkach organizacyjnych administracji rządowej oraz pracowników w jednostkach organizacyjnych administracji samorządowej,

  • konsultant do spraw zamówień publicznych – audytor postępowań o udzielenie zamówienia publicznego finansowanych ze środków krajowych i współfinansowanych ze środków pomocowych dla organów szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości,

  • autorka poradników i opracowań na temat zamówień publicznych,

  • szkolenie trwa 16 godzin lekcyjnych , które w całości są przeznaczone na przekazanie praktycznej wiedzy, na temat będący przedmiotem szkolenia,

  • uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące problematyki szkolenia , notes, długopis oraz zaświadczenie o udziale w szkoleniu,

  • szkolenie odbędzie się w WARSZAWIE, w dniach 13. marca ( 10.00 – 16.00 ) – 14. marca ( 9.00 – 15.00 ) 2017 roku; sala konferencyjna Spółdzielczego Centrum Konferencyjno – Szkoleniowego „ ŻURAWIA ”, ul. Żurawia 47 ( róg ul. Poznańskiej i Żurawiej ), tel. : 22 / 6300500, www.zlsp.org.pl – budynek znajduje się w centrum miasta, 5 minut spacerem od Dworca Centralnego w stronę ul. Marszałkowskiej ),

  • w czasie przerw, dla uczestników przewidziano kawę, herbatę, zimne napoje, drobny poczęstunek oraz obiad,

  • koszt uczestniczenia jednej osoby wynosi 750,00 PLN + 23. proc. VAT / nie zawiera kosztów noclegu / ;

  • uwaga :

– w przypadku złożenia oświadczenia o finansowaniu udziału w szkoleniu

w całości ze środków publicznych, koszt szkolenia nie jest opodatkowany

stawką 23. proc. VAT,

  • warunkiem uczestniczenia w szkoleniu jest

  • 1. w terminie do 6. marca 2017 roku przesłanie formularza zgłoszenia udziału w szkoleniu na adres : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje, 31 – 153 Kraków, ul. Szlak 65 lub faksem : 12 / 633 23 43 lub e-mailem na konto: kontrakt@kontrakt-firma.pl oraz

2. wniesienie opłaty – wyłącznie po szkoleniu – w terminie do 7 dni od otrzymania

faktury – na konto : KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje ; Bank PKO

S.A., Oddział w Krakowie, NRB 86 1240 4650 1111 0000 5155 9937.

Faktury zostaną wystawione po zakończeniu szkolenia i przesłane pocztą poleconą na adres wskazany przez podmioty zgłaszające osoby do udziału w szkoleniu.

Jednocześnie, uprzejmie informuję, że :

1. rezygnacja z udziału w szkoleniu na 3 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia powoduje konieczność poniesienia pełnych kosztów za udział w szkoleniu,

2. program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, uprzejmie proszę o kontakt.

Z wyrazami szacunku ,

Bolesław Budzicz

Pełnomocnik

502 / 174601, 12 / 633 23 43

Uwaga : w ramach projektów finansowanych ze środków krajowych, programów pomocowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł, proponujemy Państwu kompleksowe działania konsultacyjne w tym m.in. wybór trybu z uwzględnieniem specyfiki planowanego zamówienia, przygotowanie SIWZ oraz przeprowadzenie postępowania zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia zarzutów o błędy przy udzieleniu zamówienia publicznego oraz korekt nakładanych na beneficjentów środków pomocowych; konsultacje mogą mieć formę np. szkoleń wewnętrznych, podczas których Zamawiający będą mogli zweryfikować poprawność merytoryczną i formalną realizacji zamierzonych przedsięwzięć oraz prawidłowo przygotować się do udzielenia zamówienia publicznego na dostawy, usługi oraz roboty budowlane i usługi projektowe; wyniki kontroli zamówień publicznych jednoznacznie wskazują na brak wiedzy i doświadczenia dysponentów środków publicznych we właściwym przygotowaniu postępowania, jego przeprowadzeniu i zarządzaniu umową o zamówienie publiczne; dlatego, zachęcamy do rozważenia nawiązania współpracy z naszą firmą,

PROGRAM SZKOLENIA :

NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH

WARSZAWA, 13. – 14. MARCA 2017 ROKU

Dzień I : 10.00 – 16.00

  1. Zasady udzielania zamówień – wytyczne KE i prawo krajowe:

  • jawność –znacznie poszerzone zasady jawności po nowelizacji ustawy PZP z 22. czerwca 2016 roku

  • równe traktowanie wykonawców,

  • zasada uczciwej konkurencji.

  1. Unikanie procedury wynikającej z wartości zamówienia: niedopuszczalny podział zamówień na części celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp:

  • udzielanie zamówienia w częściach w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp,

  • dopuszczalny ( w tym wymagany po nowelizacji ustawy Pzp z dnia 22 czerwca 2016 roku) i niedopuszczalny podział zamówienia,

  • szacowanie wartości zamówień w przedsięwzięciach kilkuletnich,

  • zasady szacowania wartości zamówienia w przypadkach braku rozstrzygnięcia jednej lub większej ilości części postępowania,

  • szacowanie wartości zamówień nieplanowanych,

  • stosowanie art.6 a ustawy Pzp,

  • zamówienia do 30.000 EUR.- bardzo wysoki poziom ryzyka wydatkowania środków publicznych z naruszeniem art.44 ust.3 ustawy o finansach publicznych oraz zasad wynikających z Komunikatu Wyjaśniającego KE z 2006 roku w sprawie zamówień, do których nie stosuje się lub stosuje się częściowo przepisy dotyczące zamówień publicznych.

  1. Budowa Planu Zamówień Publicznych – obowiązek Zamawiającego – od stycznia 2017 roku.

  • zasady budowy planu zamówień publicznych i jego upubliczniania,

  • nadzór nad budową planu ( konieczność powołania komórki ds. planowania i nadzoru nad realizacją i korektami planu zamówień publicznych),

  • plan zamówień a budżet/plan finansowy.

  1. Obowiązek ogłoszeniowy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; istotne informacje, dotyczące :

  • opisu przedmiotu zamówienia ,

  • warunków udziału w postępowaniu,

  • kryteriów oceny ofert ( po nowelizacji)

  • terminu składania ofert,

  • terminu realizacji zamówienia,

  • udzielania zamówień w częściach ,

  • warunków płatności (odbiory częściowe i faktury częściowe)

  • przewidywanych zmian w umowie

zawarte w ogłoszeniu i ich wpływ na poprawną realizację zamówienia.

4.1. Różnice w treści ogłoszenia wynikające z zastosowanego trybu udzielania zamówienia.

  • przetarg nieograniczony

  • przetarg ograniczony – ryzyka stosowania „trybu podstawowego”

  • negocjacje z ogłoszeniem

  • dialog konkurencyjny

  • partnerstwo innowacyjne

5. Komisja ,,przetargowa’’ i ”Zespół”

  • powołanie, status i działanie,

  • udział pracowników merytorycznych w pracach komisji przetargowej,

  • zasada indywidualizacji odpowiedzialności,

  • nadzór nad pracą komisji.

  • rola, zadania i odpowiedzialność członków Zespołu

6. Warunki udziału w postępowaniu jako główny instrument służący zbudowaniu postępowania „pod konkretnego wykonawcę”:

  • doświadczenie wykonawcy (wykaz wykonanych robót, wykaz wykonanych bądź wykonywanych usług lub dostaw),

  • potencjał techniczny,

  • osoby zdolne do wykonania zamówienia,

  • sytuacja ekonomiczna i finansowa.

6.1. Warunek a jego opis,

6.2. Warunek a przedmiot zamówienia – wymagania wynikające z ustawy Pzp: niezbędny, proporcjonalny, związany z przedmiotem zamówienia).

6.4. Warunek i opis spełniania warunku udziału na tle orzecznictwa KIO.

6.5. Kontrola i nadzór nad zasadami budowy warunków udziału w postępowaniu.

6.6. Warunki udziału – negatywne. Obowiązki zamawiającego, dotyczące wykluczenia wykonawcy wynikające z art. 24 ustawy- po nowelizacji.

6.7. Konsorcjum w postępowaniu. Warunki udziału w postępowaniu – zasady spełniania warunków przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnienie znowelizowanych przepisów Pzp – bezprawne praktyki zamawiających ograniczające prawa wykonawców występujących wspólnie, skutkujące wykluczeniem ich z postępowań.

7. Wykonawca a Podwykonawca. Poleganie na zasobach podmiotów trzecich ( kiedy podwykonawca, a kiedy poleganie ). Istotne zmiany po nowelizacji w zakresie posługiwania się zasobami podmiotów trzecich.

8. Żądanie dokumentów od wykonawców ( w tym „procedura odwrócona – wprowadzona nowelizacją ustawy Pzp)–najczęściej popełniane nieprawidłowości po nowelizacji ustawy Pzp:

    • JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – zasady wynikające z Dyrektywy Klasycznej i znowelizowanej ustawy Pzp – najczęściej popełniane błędy, opinie UZP,

    • zakres żądania i odpowiedzialność zamawiającego za naruszenie zasad ustawy PZP w zakresie żądanych dokumentów – w zależności od doboru trybu, w jakim jest prowadzone postępowanie,

    • zasady uzupełniania dokumentów po nowelizacji,

    • dokumenty podmiotu trzeciego,

    • dokumenty podwykonawców.

9. Kryteria oceny ofert – jako sposób wyboru konkretnej firmy – ( szczególnie w związku z obligatoryjnym stosowaniem przepisów art. 91 ust.2 ( z zastrzeżeniem art.91 ust.2a)

  • jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne,

  • aspekty społeczne

  • aspekty środowiskowe,

  • aspekty innowacyjne

  • organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia

  • serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy, czas dostawy, okres realizacji.

9.1. Błędy w ocenie i skutki nieprawidłowego określenia wag kryteriów oceny ofert.

9.2. Zakaz stosowania kryteriów uznaniowych. Przykłady stosowania kryteriów uznaniowych.

9.3. Szczególne zasady dotyczące udzielania ( w tym stosowania kryteriów dla usług społecznych (art.138g – 138s.) znowelizowanej ustawy Pzp – bardzo wysoki poziom ryzyka nadużyć ze względu na sposób sformułowani w znowelizowanej Pzp zasad udzielania „usług społecznych.”

10. Bezprawne działania Zamawiającego w zakresie wykluczenia wykonawcy z postępowania oraz w zakresie odrzucenia oferty w postępowaniu – naruszenia art. 24 oraz art. 89 ustawy Pzp.

Dzień II: 9.00- 15.00

  1. Przygotowanie postępowania – opis przedmiotu zamówienia jako skuteczna metoda na „ustawienie” postępowania pod konkretnego wykonawcę/producenta.

  • błędy w opisie przedmiotu zamówienia,

  • skutek naruszenia przepisów PZP w zakresie opisu przedmiotu zamówienia

  • ustawowe przesłanki (art.29 ust.3) dopuszczające stosowanie w OPZ :znaków towarowych, patentów, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty .. Rozwiązania równoważne – obowiązki Zamawiającego i Wykonawcy w zakresie określenia/udowodnienia równoważności.

  • opis przedmiotu zamówienia na dostawy

  • opis przedmiotu zamówienia na usługi,

  • szczególne zasady dotyczące OPZ na roboty budowlane. Nowe przepisy dotyczące zasad sporządzania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane. Ryzyka i potencjalne korzyści.

    1. Błędy w opisie przedmiotu zamówienia – skutki dla realizacji umowy („konieczność” zawierania aneksów – b. duży obszar ryzyka po nowelizacji – nowe brzmienie art.144 ust.1).

    1. Sposób i narzędzia kontroli w zakresie opracowania OPZ.

  1. Wartość zamówienia – ustawowe wymagania dotyczące ustalania szacunkowej wartość zamówienia, przykłady :

    1. wartość zamówienia: roboty budowlane – szczególne zasady ustalania wartości zamówienia (kosztorys inwestorski, aktualność kosztorysu inwestorskiego),

    2. wartość zamówienia na wykonania zamówienia „zaprojektuj i wybuduj”,

    3. wartość zamówienia na usługi, w tym usługi okresowe,

    4. wartość zamówienia na dostawy, w tym dostawy okresowe,

    5. błędne oszacowanie wartości zamówienia – celowe zaniżanie wartości zamówienia celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy oraz celowe zawyżanie wartości zamówienia (przeszacowane kosztorysy inwestorskie, przeszacowane wartości usług innowacyjnych).

  1. Projekt umowy jako integralny element Opisu Przedmiotu Zamówienia ( istotne klauzule umowne dla poprawnej realizacji zamówienia ). Zawieranie umów niekorzystnych dla Zamawiającego w zakresie:

  • niedookreślenie opisu przedmiotu umowy

  • braku kar umownych lub fakultatywnej możliwości ich naliczania,

  • niedookreślenia kar umownych,

  • braku precyzyjnych wymagań wobec obowiązków wykonawcy i jego odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zamówienia,

  • braku klauzul umownych w zakresie: przeniesienia autorskich praw majątkowych na ściśle określonych polach eksploatacji, udzielania licencji i sublicencji, przekazywania kodu źródłowego do oprogramowania,

  • braku ściśle sprecyzowanych warunków gwarancji i serwisu

  • brak zawarcia w IPU przewidywanych zmian w umowie.

  1. Tryby prowadzenia postępowania. Stosowanie trybów niepodstawowych z naruszeniem Prawa zamówień publicznych:

  • Zamówienie „z wolnej ręki” – rażące przykłady naruszeń prawa wspólnotowego i krajowego,

  • Negocjacje bez ogłoszenia – tryb niekonkurencyjny – umożliwiający wybór „zaufanego” wykonawcy,

  • Negocjacje z ogłoszeniem – przykłady negatywnych praktyk umożliwiających „ustawienie” postępowania pod konkretnego wykonawcę,

  • Dialog konkurencyjny – zagrożenia dla uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,

  • Zapytanie o cenę – w świetle najnowszego orzecznictwa krajowego- stosowanie w bardzo wąskim zakresie dla dostaw i usług.

5. Wybór najkorzystniejszej oferty – największe obszary ryzyka :

    • wyjaśnienia ofert,

    • poprawa omyłek rachunkowych oraz omyłek pisarskich,

    • procedura odwrócona – w przetargu nieograniczonym

    • uzupełnienie dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – w świetle nowelizacji,

    • rażąco niska cena, zwalczanie dumpingu

    • wybór oferty najkorzystniejszej.

6. Umowy – podstawowe elementy umowy niezbędne:

  • Terminy wykonania zamówienia- zasady dotyczące ich ustalania, obowiązki zamawiającego w zakresie ustalania realnego terminu realizacji – (orzecznictwo KIO). Ustalanie zbyt krótkiego terminu jako element ograniczający konkurencje. Bezprawne aneksowanie zawartych umów wydłużające termin realizacji zamówienia .

  • Przewidywanie zmian w umowie –art.144 ust.1 ustawy Pzp.

  • Wybór wynagrodzenia: ryczałtowe, ryczałtowo-ilościowe, kosztorysowe – najczęściej spotykane nieprawidłowości przy zmianie (zwiększeniu wynagrodzenia wykonawcy).

  • Czynności związane z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy.

  • Zasady dokonywania odbioru przedmiotu umowy – jeden z największych obszarów nadużyć przy realizacji zamówienia –przykłady .

  • Nadzór merytoryczny nad realizacją umowy – odpowiedzialność pracowników za dokonywanie odbiorów. Rola „Zespołu”. Poświadczanie nieprawdy w protokołach odbiorów.

  • Nienaliczanie kar umownych za nienależyte wykonanie umowy.

  • Zaniechania w egzekwowaniu obowiązków wykonawcy wynikających z warunków gwarancji.

  • Nieważność bezwzględna umowy a unieważnialność umowy- przesłanki i skutki,

  • Możliwość rozwiązania umowy- wprowadzona nowelizacją ustawy Pzp z 22 czerwca 2016 roku.

  1. Naruszenia ustawy – Prawo zamówień publicznych , w tym również omówienie naruszeń popełnione przez zamawiających, stwierdzonych podczas kontroli zrealizowanych przez Prezesa UZP, służby audytu KE, CBA :

       brak precyzyjnego określenia sposobu oceny warunków udziału w postępowaniu

       błędy dokonywane przy ocenie ofert ( niezasadne wykluczenie wykonawcy,

zaniechanie wykluczenia wykonawcy, nie odrzucenie oferty wykonawcy pomimo

obligatoryjnych przesłanek wynikających z treści art. 89 ustawy Pzp),

       niestosowanie art.26 ust.3 – zaniechanie wezwanie Wykonawcy do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

        nieuprawnione stosowanie trybów niekonkurencyjnych,

        błędne podstawy prawne w informacjach dot. odrzucenia ofert,

        nieuprawnione dzielenie zamówienia na części , 

        nieuprawnione stosowanie trybów przyspieszonych,

       błędy z zamieszczanych ogłoszeniach (formalno-prawne, merytoryczne),

        niekompletność SIWZ zamieszczanej na stronach internetowych zamawiającego

        naruszenie zasady jawności,

        wielokrotne dokonywanie zmian w SIWZ bez przesunięcia terminu składania ofert

        wadliwe dokumentowanie postępowań ,

        utrudnianie dostępu do wglądu w oferty wykonawców,

        błędne dokonywanie poprawiania omyłek rachunkowych, błędne dokonywanie poprawek w ofertach wykonawców,

        dyskryminacja podmiotów zagranicznych,

oraz

        naruszenia dotyczące szacowania zamówienia,

        naruszenia dotyczące trybów niekonkurencyjnych,

        naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert,

        naruszenia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,

        naruszenia dotyczące oceny ofert,

        naruszenia dotyczące warunków udziału w postępowaniu,

        naruszenia dotyczące zmiany umowy,

  1. Zmowy przetargowe

Uwaga : program szkolenia podlega ochronie prawnoautorskiej i nie może być wykorzystywany bez zgody firmy KONTRAKT Doradztwo – Konsultacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *